Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗
Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗
Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗

Gumy do ćwiczeń - jakie wybrać i na co zwrócić uwagę?

Gumy oporowe wykorzystywane są na różne sposoby - w trakcie ćwiczeń siłowych, w ramach rozciągania, ale też w rehabilitacji po przebytych kontuzjach i urazach. To świetne rozwiązanie, gdy chcesz kupić uniwersalne przyrządy, które pomogą Ci udoskonalić sylwetkę. Ich atutem jest łatwe dopasowanie do indywidualnych potrzeb; zajmują niewiele miejsca i z powodzeniem mogą stanowić główny element treningu, jak i dodatek do niego. Zarówno w domowym zaciszu, na świeżym powietrzu czy na siłowni, można z ich wykorzystaniem ułożyć ciekawy zestaw ćwiczeń. W sklepach dostępne są zróżnicowane gumy do ćwiczeń. Jakie wybrać, by w pełni skorzystać z ich potencjału? W jaki sposób można z nich korzystać? Jaki trening można przeprowadzić, wykorzystując dobre gumy oporowe? Przygotowaliśmy syntetyczny przewodnik dla osób początkujących.
Trening z gumami oporowymi
Źródło: 123RF
Spis treści

Reklama

Jakie efekty można uzyskać wykorzystując gumy oporowe?

Gumy oporowe mają zastosowanie, zarówno w treningu dolnych, jak i górnych partii ciała. To naprawdę kompaktowe akcesoria, które mogą być dodatkiem do ćwiczeń rozciągających, podczas relaksu, treningu siłowego i zróżnicowanych ćwiczeń obwodowych oraz ogólnorozwojowych (z tego powodu określa się je także jako gumy fitness).

Co więcej, przydadzą się także w trakcie rehabilitacji. Mogą na przykład zwiększyć obciążenie podczas ćwiczeń z hantlami, na przykład przysiadów.

  • Gumy do ćwiczeń stanowią efektywną formę treningu odchudzającego. Ich opór pobudza mięśnie i dodatkowo je obciąża, dzięki czemu umożliwia spalanie zbędnych kilogramów.
  • Obciążenie gum oporowych można wykorzystać tak, by zastępowały hantle lub kettleballe. Dzięki temu taśmy pilates pozwalają zbudować masę mięśniową. Najczęściej wykorzystuje się je podczas treningu nóg i pośladków, jednak są też skuteczne w treningu ramion, klatki piersiowej i barków.
  • Wspomagają rozciąganie, które jest bardzo istotnym elementem każdego rodzaju treningu, także siłowego.
  • Są przydatnym narzędziem do poprawy kondycji.
  • To świetny sposób na mocniejsze zaangażowanie całego aparatu ruchu - także więzadeł i ścięgien. Pobudzamy do pracy również mięśnie głębokie. Trening jednocześnie pozostaje bezpieczny - gumy do ćwiczeń chronią przed wystąpieniem kontuzji, o które łatwo przy większym obciążeniu. Napięcie mięśniowe pozostaje bowiem stałe w trakcie ćwiczeń z taśmami.
  • Ze względu na skuteczne wysmuklanie sylwetki i wzmacnianie mięśni gumy do ćwiczeń pomagają uporać się ze znienawidzonym przez panie cellulitem. Trzeba pamiętać także o konieczności regularnego trenowania i stałego, ale rozsądnego zwiększania oporu.

Reklama

Jak się korzysta z gumy do ćwiczeń?

Zastanówmy się najpierw, jakie gumy do ćwiczeń wybrać, by osiągnąć zadowalające efekty. Przede wszystkim dostępne są modele o różnym oporze.

Nie jest prawdą, że np. kolor pomarańczowy zawsze oznacza lekki opór. Gumy dostępne są w różnych kolorach i nie mają one związku z oporem.

Warto na początku kupić modele o różnych oporach, by znaleźć odpowiednie dla siebie. Ćwiczenia nie mogą być zbyt proste, dlatego stopniowo opór gumy należy zwiększać.

Gdy żadne taśmy do ćwiczeń już nie wystarczą, należy gumę do ćwiczeń złożyć na pół. Im trudniej jest wykonać dane ćwiczenie, tym mocniej pracują mięśnie.

Ich rodzaje także są ważne. Stosujemy poszczególne modele w zależności od tego, jakie chcemy uzyskać efekty treningu.

Przekładamy je przez te mięśnie, które zamierzamy ćwiczyć. W przypadku treningu ogólnorozwojowego zazwyczaj przekłada się je przez większe partie ciała.

Jak korzystać z power bands?

W przypadku dynamicznych ćwiczeń całego ciała stosuje się power bands. To długie gumy, bardzo rozciągliwe i wytrzymałe.

Mają szerokie zastosowanie - są chętnie wykorzystywane w treningu fitness, crossfit i siłowym. Doskonale sprawdzają się na przykład w trójboju siłowym jako dodatkowe obciążenie sztangi.

Power bands dostępne są zarówno jako taśmy o małym, jak i dużym oporze. Można z nimi wykonywać pompki, wyciskanie, wiosłowanie i inne ćwiczenia.

Jeśli chcemy nauczyć się podciągania, gumy do ćwiczeń będą bardzo pomocne - wystarczy odpowiednio przełożyć gumę przez drążek, a następnie w dolnej części oprzeć stopy.

Jak korzystać z mini bands?

Innym rodzajem taśm są gumy mini bands w formie pętli mniejszych rozmiarów. Wśród nich także znajdziemy propozycje o większym i mniejszym oporze.

Lżejsze przeznaczone są do co zasady do górnej części ciała, natomiast cięższe pozwalają rzeźbić nogi i pośladki.

Możemy z nimi wykonywać przysiady, odwodzenie nóg w bok, unoszenie nóg, wyprost ramion i inne.

Możliwości są szerokie, dlatego warto zapoznać się z dostępnymi w Internecie planami treningowymi, których podstawą są gumy do ćwiczeń, by w pełni wykorzystać potencjał tych narzędzi.

Jak korzystać z taśm pilates?

Gumy oporowe najczęściej dostępne są w formie szarfy. Możemy jednak spotkać także pojęcie „taśmy pilates”.

Ich długość wynosi na ogół od 120 do 180 cm, natomiast opór od 5 do 25 kilogramów. Używane są podczas treningów siłowych i sprawnościowych, można je znaleźć na siłowni.

Wykorzystywane są często w rehabilitacji. Jak używać taśmy pilates? W tym wypadku chwytamy w odpowiedni sposób jej końce, a następnie rozciągamy.

Dla ułatwienia można na końcach umieścić uchwyty.

Reklama

Gumy oporowe - jakie wybrać?

Znamy już rodzaje gum do ćwiczeń: gumy mini band, power band i taśmy pilates. Następną kwestią jest opór. Z reguły jest tak, że im dłuższa i grubsza guma, tym większy opór. Nie zawsze widać to na pierwszy rzut oka.

Z tego powodu producenci oznaczają swoje produkty odpowiednim stopniem - od 1 do 4.

Jeśli dopiero zaczynasz ćwiczyć z gumą oporową, warto kupić najpierw modele cienkie, łatwiejsze do rozciągnięcia. Gumy treningowe najczęściej wykonane są z lateksu lub nylonu, którym zawdzięczają elastyczność i wytrzymałość.

Dostępne są także materiałowe gumy oporowe, zwykle z bawełny. Są przyjemniejsze w dotyku i stanowią dobrą alternatywę dla osób uczulonych na lateks. Nie są jednak tak skuteczne.

Wybierając gumy do ćwiczeń zwróćmy uwagę na gwarancję. Produkty te muszą być bardzo odporne, by nie groziło im rozerwanie podczas dynamicznego ruchu.

Tak jak wspominaliśmy, gumy do ćwiczeń mogą mieć różne kolory. Niekoniecznie ma to związek z oporem. Zazwyczaj producenci podają jednak zakres obciążenia, co ułatwia znalezienie odpowiedniego modelu dla siebie.

Warte uwagi są zestawy gum do ćwiczeń. Jeśli w planie treningowym, będziemy wykonywać różnorodne ćwiczenia - jedna guma oporowa może nie być wystarczająco ciężka dla danej partii ciała, a dla innej może okazać się za słaba.

Możemy wtedy korzystać w ciągu jednego treningu z różnych rodzajów gum, o różnym stopniu oporu, co zwiększa wydajność ćwiczeń. Takie produkty znajdziesz także w medme sklep. Są to m.in.:

  • HMS Guma do ćwiczeń różowo-czarna GU06 - model, którego opór wynosi od 6,75 kg do 18 kg. Wykonano ją z wytrzymałego lateksu - to tworzywo odporne na zniekształcenia i uszkodzenia mechaniczne. Te gumy do ćwiczeń przeznaczone są przede wszystkim do treningu ogólnorozwojowego i aerobowego. Atrakcyjny kolor na pewno zwiększy motywację.
  • HMS Guma do ćwiczeń HBR10 - to model przeznaczony do treningu dolnych partii ciała, guma treningowa typu hip band. Atutem tych akcesoriów jest możliwość regulacji. Dzięki temu możemy wykorzystać obciążenie od 18,1 do 22,7 kg. Stworzono je z myślą o przysiadach ze sztangą i innych ćwiczeniach, które angażują nogi i pośladki. Można sprawnie zwiększyć poziom trudności, gdy trening staje się zbyt prosty.
  • HMS Guma do ćwiczeń czarna GU04 - to gumy do ćwiczeń o większym oporze - od 18 do 25 kg. Mają aż 6 metrów długości - jest to więc rodzaj gumy przeznaczony do ćwiczeń ogólnorozwojowych, a przede wszystkim do poprawy kondycji i zwiększenia mobilności. Znajdują także zastosowanie w rehabilitacji. Jeśli zastanawiasz się, jakie gumy do ćwiczeń wybrać na wyższym poziomie zaawansowania, może to być dobra propozycja.
  • Set OPX04 + NB5042 + Zestaw gum oporowych - to zestaw gum treningowych, który przyda się w trakcie różnych treningów. W zestawie znajdziemy opaski na kostki, karabinki i gumy light, medium i strong. Komplet daje duże możliwości w zwiększaniu wysiłku różnych mięśni. Opaski pozwalają lepiej wykorzystać same gumy podczas treningów dolnych partii ciała, a także trenując brzuch; ćwiczenia także są wygodniejsze.
  • PBF SET05 Slim Zestaw gum do ćwiczeń - to następny zestaw gum treningowych, w tym wypadku mini bands. W tym wypadku mamy pięć poziomów oporu. Dzięki temu możemy płynnie zwiększać intensywność treningu. Nadadzą się dobrze do ćwiczeń na konkretne partie, a także w rehabilitacji po przebytych kontuzjach.

Reklama

Proste akcesorium o dużych możliwościach - wypróbuj gumy treningowe!

Gumy są dobrą alternatywą dla hantli, kettleballi czy sztang, gdy nie mamy za wiele miejsca w domu. W praktyce trening można oprzeć na gumach różnej grubości i drążku do podciągania, jeśli się go odpowiednio zaplanuje.

Choć nie możemy uzyskać tak samo wyraźnych efektów jak na maszynach i z wolnymi ciężarami, są one powszechnie wykorzystywane także przez bardziej zaawansowanych bywalców siłowni.

W gumach ceniona jest możliwość rozwoju treningu i zwiększania jego wydajności - wystarczy pomniejszyć obwód poprzez złożenie jej na pół.

Jeśli chcesz rozpocząć regularne ćwiczenia z gumą zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.

Nieustannie wyszukujemy u różnych dostawców aktualne promocje i wyprzedaże. Dzięki temu trafiamy na atrakcyjne oferty, które nie nadwyrężają domowego budżetu, jednocześnie pozwalając korzystać ze sprawdzonych produktów.

Przygotowaliśmy sporą selekcję zarówno grubszych, jak i cieńszych gum oporowych. Chcemy, by każdy klient mógł u nas odszukać to, czego potrzebuje. Dostarczamy zakupy pod wskazany adres lub zgodnie z możliwościami danego sklepu, na przykład do paczkomatu czy do punktu.

Dodatkowo raz w miesiącu organizujemy dzień darmowej dostawy, który pomaga zaoszczędzić pieniądze. Jeśli chcesz poznać właściwości gum oporowych i zwiększyć wydajność ćwiczeń siłowych, aerobowych czy ogólnorozwojowych, sprawdź nasze propozycje!

Czytaj również
Aleksandra Seń
Artykuł napisany przez
Aleksandra Seń
Specjalistka od SEO, zorientowana na sektor medyczny oraz zagadnienia HR. Swoje umiejętności rozwijała pracując w firmach marketingowych i redakcjach online. Obecnie jest doktorantką studiującą kulturę i religię na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie skupia się na badaniach nad zbiorową pamięcią i dziedzictwem kulturowym. W czasie wolnym eksploruje górskie trasy i odkrywa wyjątkowe elementy designu z lat sześćdziesiątych.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Trening
Jaki orbitrek wybrać? Magnetyczny, elektromagnetyczny, czy mechaniczny?
Kobieta trenujące na orbitreku
Bieżnia magnetyczna czy elektryczna – którą warto kupić i dlaczego?
Bieżnia elektryczna
Ćwiczenia przed nartami krok po kroku - zaplanuj trening
Ćwiczenia przed nartami
Podobne artykuły
Sałatka idealna jako kolacja po treningu
Kolacja po treningu - na redukcji i masie. Przepisy
Wysoki wyskok
Ćwiczenia na wyskok - jak poprawić wyskok? Trening
Trening nordic walking
Nordic walking - czy chodzenie z kijkami odchudza?
Ćwiczenia pilates
Pilates - na czym polega i jakie przynosi efekty
Wysiłek fizyczny
Wysiłek fizyczny - jak wpływa na organizm człowieka?

Reklama


Sonda
Sonda redakcyjna
Jakie środki stosujesz, aby złagodzić suchy kaszel?
Unituss Junior