Batony proteinowe po treningu – jak wybrać najlepsze?

Jeśli zastanawiacie się jakie batony proteinowe będą najlepsze po treningu powinniście zajrzeć do naszego artykułu. Dzięki niemu dowiecie się po co nam w ogóle proteiny, jakie białka są najcenniejsze dla osób aktywnych fizycznie i jakim składem powinien się wyróżniać zdrowy i pełnowartościowy baton proteinowy. Co więcej podpowiemy jak samodzielnie przyrządzić taki pyszny batonik białkowy.
Dwa batony proteinowe z żurawiną
źródło:123RF

Spis treści

Czym są batony proteinowe?

Batoniki proteinowe to rodzaj zdrowej przekąski, o ile zawierają one dobre, nie szkodzące zdrowiu składniki. Takie produkty mogą zastąpić posiłek, szczególnie jeśli po treningu należy dostarczyć organizmowi potrzebnych białek, a zjedzenie pełnowartościowego posiłku białkowego nie wchodzi w grę. To szybki i łatwy sposób na podaż protein. W dodatku niezbyt kosztowny. Proteinowe batony kosztują podobnie jak zwykłe batoniki spożywcze. Jaki powinien być baton proteinowy po treningu? Powinien zawierać najlepszy rodzaj białka. Za takie jest uznawane białko serwatkowe, które posiada wszystkie 9 drogocennych aminokwasów

Takie białko może występować w postaci:

  • hydrolizatów białek serwatkowych, 
  • izolatów białek serwatkowych, 
  • kazeiny, 
  • białka jaja kurzego, 
  • białka sojowego. 

Ponadto taka przekąska białkowa powinna mieć w sobie pożywne węglowodany. Zdrowe batony proteinowe nie powinny kryć w sobie (lub powinny mieć jak najmniej tych substancji) cukrów prostych, syropu cukrowego-fruktozowego, tłuszczy nasyconych, tłuszczy trans, konserwantów, sztucznych barwników, alkoholi cukrowych i wypełniaczy. 

Jakwybraćnajlepszybatonproteinowy?">

Jak wybrać najlepszy baton proteinowy?

Najlepsze batony proteinowe to takie przekąski, które będą wypełnione wartościowymi komponentami. Ważne jest to, co znajduje się na liście składników oraz na którym miejscu. Zawsze na etykietach produktów umieszczane są składniki w kolejności malejącej, czyli od komponentów występujących w największej ilości po te o najmniejszym udziale procentowym w danym produkcie. Zatem dobre batony proteinowe na szczycie tej listy będą miały białko wysokiej jakości (np. serwatkowe, sojowe, mleczne), a dalej np. gorzką czekoladę, suszone owoce (niesiarkowane), orzechy, inulinę, kakao, czy naturalne słodziki (takie jak np. ksylitol, czy stewia). Z drugiej strony taka lista nie powinna być długa. Jeśli trudno dobrnąć nam do jej końca, odłóżmy ten batonik i wybierzmy inny.

Oczywiście batony proteinowe po treningu powinny być po prostu smaczne i poręczne, czyli mieć taką wielkość, która bez kłopotu zmieści się do torby, czy plecaka treningowego.

Jaksamemuzrobićbatonaproteinowego?">

Reklama

Jak samemu zrobić batona proteinowego?

Jednak najlepszy baton proteinowy to taki, który przygotujemy samodzielnie. Tak, tak, samemu też można zrobić taką zdrową, białkową przekąskę. W dodatku nie jest to nic trudnego. Poniżej dzielimy się przepisem na pyszny i zdrowy batonik proteinowy.

Aby wykonać proteinowy batonik czekoladowo-konfiturowy musimy podgrzać w rondelku lub garnuszku ¼ szklanki mleka, a następnie wrzucić do niego ok 40 g gorzkiej, deserowej czekolady (bez cukru), łyżeczkę masła orzechowego i łyżeczkę konfitury (może być jakaś ulubiona, ale najlepiej bez dodatku cukru). Po połączeniu składników należy dodać do nich mieszankę płatków owsianych (około 4 łyżek), odżywki białkowej (około 4 miarek, dobrze aby miała smak czekoladowy), posiekanych suszonych owoców (mniej więcej garść) i orzechów (2 łyżki). Po dokładnym zmieszaniu wszystkich komponentów na gładką, zbitą masę należy przełożyć ją do wyłożonego folią aluminiową pojemnika i schłodzić w lodówce lub zamrażarce (w tym przypadku trzeba trzymać tam masę o wiele krócej, np. około 30 minut). Po schłodzeniu masy można ją kroić na wygodne porcje przypominające kształtem batoniki i oczywiście zajadać. 

Codająproteiny?">

Co dają proteiny?

Proteiny czyli białka dbają o dobry stan naszych:

  • mięśni, 
  • kości, 
  • stawów
  • więzadeł, 
  • chrząstek, 
  • włosów, 
  • enzymów, 
  • hormonów, itp. 

Białka mają zdolność do przyspieszenia procesu regeneracji tkanek, co ma ogromne znaczenie w przypadku silnego przetrenowania, zmęczenia po wysiłku fizycznym oraz po prostu dla odbudowy organizmu po odbytych ćwiczeniach. Co więcej dzięki proteinom ludzki układ odpornościowy działa sprawniej. 

Białka składają się z aminokwasów, które dzielą się na aminokwasy endogenne (wytwarzane samodzielnie przez ustrój) i egzogenne. Te ostatnie są bardzo ważne dla organizmu. Można je pozyskać jedynie z jedzenia.

Okazuje się, że proteiny różnią się od siebie jakością. Najcenniejsze są te pełnowartościowe, tzw. białka kompletne, które zawierają ogrom cennych aminokwasów, takich jak m.in. leucyna, izoleucyna, lizyna, czy treonina. To właśnie taki rodzaj białek powinny wybierać osoby aktywne, uprawiające sport, które chcą się odżywić po treningu, ale także dobrze przygotować na wysiłek.

Pocostosowaćpodażproteinpotreningu?">

Reklama

Po co stosować podaż protein po treningu?

Podaż białek po treningu np. w postaci pełnowartościowego posiłku białkowego, koktajlu białkowego, czy takich produktów jak batony proteinowe to bardzo istotna kwestia. Chodzi tutaj przede wszystkim o regenerację organizmu po wysiłku oraz jak najszybsze usunięcie mikrouszkodzeń powstałych w tkankach mięśniowych podczas treningu. Takie proteinowe doładowanie pozwala również na zreperowanie strat treningowych w zakresie niedoborów pokarmowych, wywołanych wydatkiem energii i mocy. 

Jeśli po treningu nie zostanie zjedzony choćby baton proteinowy lub organizm nie otrzyma innego dania albo napoju białkowego efekty treningowe mogą okazać się mniej wymierne. Poza tym jest to niebezpieczne dla całego organizmu, gdyż zbyt mała podaż białka może spowodować u osoby aktywnej ruchowo kontuzje, czy problemy z dłuższym wracaniem do formy. Ponadto nieodpowiednia ilość protein dostarczanych do ustroju wraz z pożywieniem może sprawić, że taka osoba będzie szybciej i częściej odczuwała zmęczenie.

Czytaj też:

Bibliografia

  • Dukan Pierre, Metoda doktora Dukana, Wydawnictwo Otwarte, 2009, ISBN 9788375150186.
  • Majkowska Pola, Dieta proteinowa, Wydawnictwo Złote Myśli, 2011, ISBN 9788377011942.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!