Dieta przy hemoroidach - co jeść, a czego unikać? Przepisy

Odpowiednia dieta przy hemoroidach jest jednym z ważniejszych czynników zmniejszających ryzyko rozwoju i wystąpienia zaostrzenia objawów. To także element leczenia, którego nie należy pomijać. Główną rolą diety w tej jednostce chorobowej jest zapewnienie regularności wypróżnień.
Otręby są dobrym wyborem w diecie na hemoroidy
Źródło: 123RF
Spis treści

Jaka dieta przy hemoroidach?

Dieta a hemoroidy – złe nawyki żywieniowe, w tym zbyt mała ilość błonnika w diecie, która przekłada się na problemy z wypróżnianiem, predysponuje do rozwoju choroby hemoroidalnej. Istnieją jednak także inne czynniki, które zwiększają to ryzyko.

Sposób żywienia jest jednym z tych, na które mamy ogromny wpływ. Dieta przy hemoroidach powinna być oparta na zasadach diety człowieka zdrowego, ale posiadać cechy diety bogatobłonnikowej. Uwagę należy zwrócić na niektóre z grup produktów.

Należą do nich:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe,
  • owoce i warzywa,
  • orzechy i nasiona.

Produkty te zawierają włókno pokarmowe, zarówno jego rozpuszczalne jak i nierozpuszczalne frakcje, które odgrywają kluczową rolę w regulacji wypróżnień. Nieodłącznym elementem diety powinno być również wypijanie odpowiedniej ilości płynów – 1,5-2 litry dziennie, a w szczególności wody mineralnej czy słabych naparów ziołowych.

Warto także wprowadzić do diety niskotłuszczowe fermentowane produkty mleczne, które zawierają cenne bakterie wspierające pracę jelit. By zapewnić cykliczność wypróżnień wskazane jest uregulowanie spożywania posiłków.

Co jeść przy hemoroidach?

Co można jeść przy hemoroidach? Lista produktów, po które warto sięgać zmagając się z hemoroidami, jest bardzo długa. Na uwagę zasługują artykuły spożywcze, które są bogate w błonnik pokarmowy:

  • pełnoziarniste pieczywo, szczególnie żytnie na zakwasie,
  • otręby,
  • ryż brązowy,
  • gruboziarniste kasze (np. gryczana, pęczak),
  • płatki owsiane górskie,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • orzechy (np. migdały, włoskie),
  • nasiona (np. chia, siemię lniane),
  • warzywa (szczególnie surowe),
  • owoce (najlepiej spożywane ze skórką i pestkami, a także suszone np. morele, śliwki, jabłka).

Co jeszcze warto jeść przy hemoroidach? Do diety warto włączyć także niskotłuszczowy fermentowany nabiał np. kefiry, maślanki czy jogurty, z uwagi na kwas mlekowy i bakterie, które to wspierają pracę jelit i wpływają na regularność wypróżnień.

Czego nie jeść przy hemoroidach?

Jak zawsze we wszystkim należy zachować umiar, jednakże warto dokonać kilku zamian, które wyjdą na zdrowie. Na rzecz pełnoziarnistych produktów warto ograniczyć te z pełnego przemiału, oczyszczone tj.:

  • produkty na bazie mąki pszennej o niskim typie,
  • makarony pszenne,
  • kasza manna,
  • biały ryż,
  • mąka ziemniaczana.

To, czego unikać przy hemoroidach to z pewnością potrawy ciężkostrawne. Należą do nich słodycze, dania fast food czy też inne potrawy tłuste i smażone. Ostre przyprawy oraz alkohol to produkty, które również powinny pojawiać się w diecie sporadycznie.

Jadłospis na dietę przy hemoroidach

Dieta przy hemoroidach odbytu nie musi być trudna do zrealizowania i monotonna. Czasami wystarczą delikatne modyfikacje obecnie stosowanego planu żywieniowego.

Poniżej przykładowy jadłospis na cały dzień diety bogatobłonnikowej, który będzie świetną inspiracją do tworzenia własnych potraw:

  • Śniadanie: Owsianka na mleku z pomarańczą i nasionami słonecznika
  • Drugie śniadanie: Hummus z ogórkiem i papryką
  • Obiad: Leczo z ciecierzycą, papryką i kaszą pęczak
  • Podwieczorek: Maślanka z morelami suszonymi
  • Kolacja: Kanapki z serem kozim, roszponką, papryką i oliwkami

Przepisy na dietę przy hemoroidach

Co jeść przy hemoroidach? Publikujemy kilka sprawdzonych przepisów.

Kaszotto gryczane z kurczakiem, bakłażanem, pomidorem i cukinią

Składniki:

  • Kasza gryczana sucha - 5 łyżek
  • Kurczak, mięso z piersi bez skóry – 180 g
  • Bakłażan – 1/3 sztuki
  • Cukinia – ½ sztuki
  • Pomidor - 2 sztuki
  • Cebula – ½ sztuki
  • Czosnek - 1 ząbek
  • Oliwa z oliwek - 2 łyżki
  • Bulion warzywny - 1 szklanka
  • Pieprz czarny, sól, tymianek suszony
  • Pietruszka, natka świeża, bazylia świeża

Sposób przygotowania:

  1. Bakłażana umyj i pokrój na plastry. Przełóż go do miski, posyp solą i odstaw na 15 minut. Następnie plastry bakłażana odsącz z wody i pokrój w ćwiartki.
  2. Mięso umyj, osusz i pokrój w kostkę.
  3. Cebulę oraz czosnek obierz i posiekaj.
  4. Cukinię umyj i pokrój.
  5. Pomidora zalej wrzątkiem, obierz ze skóry i pokrój w kostkę.
  6. Na rozgrzanej patelni z tłuszczem podsmaż mięso i odłóż na bok.
  7. Na drugiej patelni rozgrzej tłuszcz i zeszklij cebulę oraz czosnek, a następnie dodaj kaszę i podsmaż.
  8. Na patelnię dodaj cukinię, bakłażana oraz przyprawy.
  9. Do kaszy dolewaj równe partie gorącego bulionu i podgrzewaj stale mieszając. Ustaw największy płomień lub moc palnika, by kasza jednocześnie chłonęła bulion, a jego nadmiar wyparowywał. Kiedy kasza wchłonie pierwszą partię płynu, dodaj następną.
  10. Gdy kasza wchłonie większość płynu dodaj pomidora, usmażone mięso i duś pod przykryciem, aż warzywa będą miękkie, a kasza napęcznieje. W razie potrzeby dolej wody.
  11. Gotowe danie przełóż na talerz i posyp posiekaną natką pietruszki i bazylią.

Siemianka na mleku z malinami i orzechami włoskimi

Składniki:

  • Len, nasiona (siemię lniane) - 3 łyżki
  • Mleko spożywcze 2% – ¾ szklanki
  • Maliny - 1 szklanka
  • Wiórki kokosowe - 1 łyżka
  • Miód pszczeli - 2 łyżeczki
  • Orzechy włoskie – 2 sztuki

Sposób przygotowania:

  1. Siemię lniane zmiel.
  2. W garnku zagotuj mleko. Dodaj siemię lniane oraz wiórki kokosowe i gotuj na wolnym ogniu, intensywnie mieszając, przez około 3 minuty.
  3. Powstały kleik przełóż do miseczki, dodaj miód, posiekane orzechy oraz umyte i osuszone owoce. Całość wymieszaj.

W wyliczeniu odpowiedniej kaloryczności diety dostosowanej do celu i indywidualnych potrzeb pomoże nowoczesna platforma.

W ramach abonamentu otrzymujemy przepisy wraz z listą zakupów, a także szereg innych ciekawych funkcjonalności, jak np. gotowanie dla rodziny czy motywator picia wody.

Czytaj również
Artykuł zweryfikowany przez
 Dietetyk platformy żywieniowej Peater.net Ewelina Ogrzewała
Dietetyk platformy żywieniowej Peater.net Ewelina Ogrzewała
Dietetyk kliniczny, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Stypendystka lokalnego programu, w którym to zrealizowała swój projekt z zakresu zdrowego odżywiania dla kobiet ciężarnych w szkole rodzenia oraz warsztaty żywieniowe dla dzieci. Doświadczenie i praktykę w zawodzie dietetyka zdobywa na kursach, a także prowadząc indywidualnych pacjentów. Współpracuje z osobami z problemem nadwagi i otyłości, a także chorób dietozależnych (m.in.: nadciśnienie, choroby układu krążenia, dyslipidemia, cukrzyca typu II i insulinooporność). Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Pytanie: Co robisz, aby pozbyć się kaszlu?

  Przyjmuję naturalny syrop

  Sięgam po środki dostępne w aptekach

  Wykonuję inhalację

  Dbam o nawilżenie powietrza

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii: Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Cykl menstruacyjny (miesiączkowy) - jak liczyć? Długość, fazy
Przeczytaj artykuł
Najbardziej sycące produkty - oto 7 niskokalorycznych produktów
Podobne artykuły
Najbardziej sycące produkty - oto 7 niskokalorycznych produktów
Dieta miażdżycowa - co jeść? Przykładowy jadłospis
Dieta przy boreliozie - jaka? Przykładowy jadłospis i przepisy
Dieta przy atopowym zapaleniu skóry - przepisy

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Recenzja szczoteczki magnetycznej Oral-B iO Series 9
Syrop z cebuli - właściwości. Jak zrobić syrop z cebuli?
Jak doprowadzić kobietę do orgazmu? - techniki, porady
Cytologia - co to za badanie i kiedy je robić?
Opryszczka u dzieci – jakie leki? Czym smarować?

Reklama