Jak poprawić wzrok – naturalne sposoby

Wyniki badań zrealizowanych przez CBOS pokazują, że Polacy nie dbają o wzrok - aż 40% z nas odwiedza okulistę rzadziej niż raz na 2 lata, a 7% nigdy nie badało wzroku.
Jak poprawić wzrok

Artykuł sponsorowany

Źródło: 123RF

Spis treści

Zaburzenia widzenia – problem naszych czasów

Zarówno w Polsce, jak i na świecie rośnie liczba osób cierpiących na zaburzenia widzenia. Szczególnie dotyczy to osób pracujących przy komputerze, w pomieszczeniach klimatyzowanych, z chłodnym sztucznym światłem, narażonych na działanie zanieczyszczonego powietrza, kierowców oraz osób starszych.

Do częstych zaburzeń funkcjonowania narządu wzroku zaliczamy:

  • wady ostrości
  • zespół suchego oka
  • dyskomfort w  noszeniu soczewek (CLD, contact lens discomfort)
  • zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem (AMD, age-related macular degeneration).

Długie godziny spędzone przed ekranem komputera, telewizora czy telefonu, dodatkowo zła dieta szkodzą, a także ignorowanie pierwszych objawów ostrzegawczych przyczyniają  do kłopotów ze wzrokiem.

Reklama

Co na poprawę wzroku?

Rozwój wiedzy na temat wpływu diety na organizm człowieka doprowadził do rozpowszechniania nauki o żywieniu i edukacji w zakresie samoleczenia, które opiera się m.in. na wdrożeniu zdrowych nawyków żywieniowych.

Odpowiednia dieta może być skuteczna w profilaktyce chorób oczu oraz pomocna w hamowaniu postępu wad wzroku i może przyczynić się do poprawy widzenia.

Zatem jak poprawić wzrok? Wystarczy wprowadzić kilka zmian w stylu życia – związane są one głównie z warunkami pracy, aktywnością fizyczną i dietą.

Oko to narząd, który wymaga szerszego, kompleksowego podejścia zarówno od strony okulistycznej, jak i dietetycznej oraz fizjoterapeutycznej. Pomoc specjalisty medycyny holistycznej można uzyskać na portalu ktociewyleczy.pl, który oferuje dostęp do bazy terapeutów medycyny naturalnej.

Dieta na poprawę wzroku

Codzienna profilaktyka polega na dostarczaniu odpowiednich składników mineralnych, witamin i związków o właściwościach antyoksydacyjnych.

Luteina i zeaksantyna - to wyjątkowo cenne dla oczu karotenoidy - chronią wzrok przed działaniem wolnych rodników powstałych w wyniku promieniowania UV. Najwięcej zeaksantyny znajduje się w jarmużu, szpinaku, brokułach, kukurydzy, dyni i brukselce, a luteiny w szpinaku, jajach, kapuście, groszku zielonym i dyni.

Omega–3 - zapobiega wysychaniu gałki ocznej. Dieta dobra dla oczu powinna zawierać tłuste ryby morskie (pstrąg, łosoś, makrela), a także siemię lniane, nasiona chia i orzechy włoskie.

Koenzym Q10- chroni mitochondria, dzięki czemu utrzymuje mięśnie oka w dobrej kondycji.

Cynk - przyczynia się do poprawy widzenia po zmroku, hamuje zaburzenie widzenia związane z wiekiem. Dobrym źródłem cynku są jaja, mięso, ryby, ostrygi, nasiona roślin strączkowych, pełnoziarniste produkty zbożowe, migdały i pestki dyni.

Witamina A (retinol) wpływa na prawidłowe funkcjonowanie siatkówki oka, zapobiega kurzej ślepocie. Dobrym źródłem retinolu jest m.in. marchew, papryka, brokuły oraz masło.

Witamina E należy do grona najsilniejszych antyoksydantów. Witaminę E znajdziemy przede wszystkim w olejach roślinnych, migdałach, nasionach słonecznika, orzechach.

Witamina C wzmacnia naczynia krwionośne oka, co chroni przed niebezpiecznymi wylewami krwi do gałki ocznej. Dobre źródła witaminy C to m.in. papryka czerwona, natka pietruszki, kapusta kiszona, dzika róża i czarne porzeczki.

Trening dla oczu

Oprócz prawidłowego odżywiania ważny jest również trening wzroku - szczególnie jeśli na co dzień pracujemy przy komputerze.

Jedno z prostych ćwiczeń polega na skupieniu wzroku na przedmiocie znajdującym się 10 cm od nas, a następnie przekierowaniu spojrzenia na przedmiot w oddali (czynność powtarzamy kilka razy).

Bibliografia

  1. Jak wzmocnić wzrok
  2. DOI: 10.24292/01.ot.300617.07

Reklama

Oceń artykuł

(liczba ocen 7)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!