Dietoterapia w walce z przeziębieniem i grypą


 
Starszy niż rok
Zatkany nos, katar, osłabienie, przemęczenie, brak apetytu – to znienawidzone przez nas objawy grypy. Sprawdź, co jeść, by wzmocnić swój organizm i nie chorować

Zbilansowana dieta może pobudzić układ immunologiczny człowieka do ochrony organizmu. Pozwala też zminimalizować skutki choroby.

Idealna dieta na czas przeziębienia i grypy powinna być wysokokaloryczna, lekkostrawna, ze zwiększoną zawartością witamin i składników mineralnych, obfitować w białko oraz duże ilości warzyw i owoców. Musimy zapewnić też naszemu organizmowi duże ilości płynów.

Każdy chory powinien być traktowany indywidualnie. Z tego względu jadłospis nie może opierać się tylko na zasadach racjonalnego żywienia. Musi uwzględniać zapotrzebowanie kaloryczne uwzględniające wiek, płeć oraz kondycję pacjenta.

Ze względu na dodatkowo występujący przy przeziębieniu i grypie brak apetytu, posiłki należy przygotowywać ze szczególną starannością. Mają być smaczne, urozmaicone oraz estetycznie podane.

Sprawdź: Dziewanna pospolita: na chrypę i przed piorunem

Ogólne zasady diety :

  • Jedz dużo pełnowartościowego białka. Zawarte w nim aminokwasy wzmacniają nasz układ odpornościowy i pobudzają go do produkcji przeciwciał niezbędnych w walce z chorobą
  • Staraj się zredukować tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, zastępując je tymi pochodzenia roślinnego. Jedynym preferowanym w chorobie tłuszczem zwierzęcym jest tran. Stanowi on doskonałe połączenie jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z witaminami A i E
  • Unikaj cukru. Jest on źródłem tzw. pustych kalorii. Wpływa też na obniżenie sprawności leukocytów, czyli białych krwinek, które toczą walkę z drobnoustrojami atakującymi nasz organizm. Warto zamienić go na miód, zwłaszcza pszczeli, który z pewnością zaspokoi wszystkie słodkie zachcianki
  • Spożywaj dużo płynów. Dlaczego? Typowym objawem przeziębienia jak i grypy jest nadmierne pocenie się, spowodowane zwiększoną ciepłotą ciała. Zwiększenie ilości przyjmowanych płynów, do minimum 2 litrów dziennie, powoduje zmniejszenie ryzyka odwodnienia organizmu. Zapewnia także utrzymanie płynności śluzu.  Warto zadbać o to, aby płyny nie działały drażniąco na zmienione chorobowo gardło. Płynami wskazanymi w takich stanach są soki owocowe, warzywne, niegazowana woda mineralna oraz buliony. Wyrównaniu utraty płynów, a także wzbogaceniu diety w witaminy, sprzyjają herbaty owocowe i ziołowe oraz produkty mleczne. Świetnie spisują się jogurty typu bio, które przyczyniają się do łagodzenia dolegliwości typowych dla przeziębienia i grypy. Szczególnie wskazane są herbatki malinowe, z dzikiej róży oraz czarnej porzeczki, ze względu na dużą zawartość witaminy C. Wśród herbat ziołowych zalecane są napary z kwiatów lipy i czarnego bzu, które wykazują działanie przeciwgorączkowe oraz ułatwiają odksztuszanie poprzez rozrzedzenie flegmy. Wskazane są też herbatki z korzenia prawoślazu i anyżu, które przyczyniają się do łagodzenia kaszlu i podrażnienia gardła. Anyż dodatkowo wykazuje działanie bakteriobójcze.

To ci pomoże :

  • Witamina C. Udowodniono, że jej zwiększone dawki pomagają zwalczać infekcje. Pobudzany jest do pracy układ immunologiczny, który tworzy barierę dla wirusów i bakterii. Witamina C przyczynia się także do zwiększonej aktywności leukocytów, wzmacnia naczynia krwionośne i pobudza wydzielanie śliny. Ślina z kolei przyczynia się do łagodzenia podrażnionych błon śluzowych gardła i nosa.
  • Beta-karoten (prowitamina witaminy A). Wzmacnia układ odpornościowy. Odpowiada też za odżywienie nabłonka wyściełającego górne drogi oddechowe, w tym śluzówkę nosa i gardła, które w przeziębieniu i grypie bywają podrażnione. Beta-karoten odpowiedzialny jest także za walkę z wirusami, gdyż wykazuje działanie antywirusowe.
  • Minerały. Zawartość w diecie cynku, selenu i żelaza sprzyja produkcji przeciwciał, a te przyczyniają się do zmniejszenia namnażania drobnoustrojów chorobotwórczych.

Niekonwencjonalne sposoby leczenia

Czy wiesz, że wiele produktów odpowiada za naturalne wzmocnienie organizmu? Wystarczy, że zwiększysz ich ilości w swojej diecie.

Cebula oraz czosnek wzmagają odporność, a także przyczyniają się do zwiększenia aktywności białych krwinek. Mogą być stosowane jako dodatek przy leczeniu farmakologicznym. Zmniejszają przekrwienie śluzówek nosa, łagodzą ból gardła, a także w niewielkim stopniu obniżają towarzyszącą grypie gorączkę.

Objawieniem mogą się okazać przyprawy, które często ułatwiają oddychanie. Ich aromatyczność w połączeniu z gorącymi potrawami  powoduje łzawienie, a tym samym oczyszczanie nosa. Działanie takie obserwowane jest przy użyciu: chrzanu, kurkumy, kardamonu, goździków, pieprzu czarnego, papryki chili. Na szczycie tej wyliczanki powinniśmy jednak postawić imbir, gdyż jest naturalnym środkiem przeciwzapalnym.

Zobacz: Dieta eliminacyjna. Sposób na alergię?

Czy wiesz, że…

Szklanka ciepłej wody z sokiem wyciśniętym z połowy cytryny oraz łyżeczką miodu może złagodzić ból gardła. A to dzięki temu, że powoduje zwiększenie wydzielania śliny.

Podobne działanie wykazuje gorące mleko z dwiema łyżeczkami miodu i łyżeczką masła. Łagodzi podrażnienia błony śluzowej.

Zobacz: Wegetarianizm, weganizm i inne formy diety bezmięsnej