Podwyższony cukier – co oznacza i jak obniżyć poziom cukru?

Badanie poziomu podwyższonego cukru we krwi
Źródło: 123RF
Jak obniżyć poziom cukru? Najskuteczniej działa dieta bogata w warzywa, a także suplementy diety o wyspecjalizowanym składzie, ruch fizyczny oraz unikanie stresu. Zobacz, jakie zagrożenia niesie za sobą podwyższony cukier; dowiedz się, jak zbić cukier domowymi sposobami.

Podwyższony cukier – czy to już cukrzyca?

Podwyższony poziom cukru może świadczyć o rozwoju cukrzycy albo stanie przedcukrzycowym. Według norm Światowej Organizacji Zdrowia, prawidłowe stężenie glukozy w osoczu krwi tętniczej mieści się w przedziale 70-99 mg/dl (3,9– –5,5 mmol/l) dla pomiaru wykonanego na czczo i do 140 mg/dl (7,8 mmol/l) po 120 minutach od spożycia posiłku. Stanem przedcukrzycowym, wymagającym wzmożonych działań profilaktycznych i pogłębionych badań, są wyniki na poziomie 100-125 mg/dl na czczo oraz 140-200 po posiłku. Stężenie glukozy powyżej 125 mg/dl na czczo i 200 mg/dl po posiłku, z dużym prawdopodobieństwem oznacza cukrzycę.

Jak obniżyć poziom cukru?

Wyróżniamy kilka rodzajów cukrzycy. Cukrzyca typu 1 ma podłoże autoimmunologiczne i nie są znane metody zapobiegania rozwojowi tej choroby. Jednak zdecydowana większość zachorowań (ok. 90 proc), to cukrzyca typu 2. Powodowana jest ona przede wszystkim otyłością, która prowadzi do obniżenia wrażliwości tkanek na insulinę (tzw. insulinooporność), czyli hormon produkowany przez komórki beta trzustki. U zdrowego człowieka insulina zapewnia prawidłowy poziom glukozy. Natomiast zaburzenia w działaniu tego hormonu powodują nadmierne gromadzenie się cukru we krwi i rozwój cukrzycy. Jak to się przekłada na praktykę? Jakie można podjąć działania profilaktyczne? Jak obniżyć poziom cukru we krwi? Głównym narzędziami pozostają odpowiednia dieta oraz ruch fizyczny.

Co obniża cukier?

Wbrew stereotypowym poglądom, dieta dla cukrzyków może być smaczna i urozmaicona. Należy pamiętać, że węglowodany mogą a nawet powinny być znaczącą składową pożywienia (stanowiąc w około 45 proc. źródło energii niezbędnej do funkcjonowania organizmu), unikać jedynie należy tzw. węglowodanów łatwo przyswajalnych. Z diety zniknąć powinny więc cukry proste (znajdujące się m.in. w słodyczach, ale też wielu owocach i sokach owocowych), a pojawić - cukry złożone. Zamiast tłuszczy zwierzęcych stosujemy nienasycone tłuszcze roślinne. Nie jemy margaryny, za to na stałe do menu wprowadzamy ryby i pokarmy bogate w błonnik. Wszystko to razem korzystnie wpływa na masę ciała i, co za tym idzie, wchłanianie glukozy przez tkanki, a także takie parametry, jak ciśnienie tętnicze czy poziom cholesterolu.

Jak zbić cukier?

Co obniża cukier i stabilizuje pozostałe parametry? Lista produktów żywnościowych odpowiednich dla cukrzyków jest długa. Znajdują się na niej:

  • pieczywo  razowe i żytnie,
  • kasza gryczana, jaglana i pęczak,
  • makaron z mąki razowej,
  • ryż brązowy, płatki owsiane,
  • pomidory, sałata, świeże oraz kiszone ogórki, rzodkiew, kalafior, kapusta, brokuły, szparagi, szczypiorek, pietruszka
  • jagody, truskawki, kiwi, cytrusy, brzoskwinie
  • cielęcina, indyk, kurczak, szynka wołowa i drobiowa, dziczyzna
  • dorsz, pstrąg, szczupak
  • odtłuszczone mleko, chude sery
  • oliwa, olej rzepakowy, słonecznikowy, sojowy
  • goździk, cynamon

Na wysoki cukier – suplementy diety

Naprzeciw potrzebom cukrzyków wychodzą też producenci suplementów diety. Przykładowo Doppelherz aktiv Dla diabetyków + Morwa pomaga stabilizować poziom cukru za pomocą zawartego w swoim składzie wyciągu z liści morwy. Mechanizm w tym przypadku polega na hamowaniu rozkładu cukrów złożonych, takich jak skrobia czy sacharoza, do postaci cukrów prostych, w tym glukozy. Normalizacji stężenia cukru służy też obecność chromu, który jest kolejnym z kilkunastu elementów wchodzących w skład preparatu przygotowanego specjalnie dla diabetyków.

Glukoza a ćwiczenia fizyczne

Kolejną metodą na obniżenie poziomu cukru we krwi jest zażywanie ruchu fizycznego. Siedzący tryb życia jest jedną z głównych przyczyn otyłości utrudniającej wchłanianie glukozy przez tkanki i powodującej cukrzycę. Dodatkowo zmuszając ciało do wysiłku, wykorzystuje się w większym stopniu glukozę do produkcji energii, zmniejszając jej poziom we krwi. Zalecana dawka intensywnego ruchu to 150 minut tygodniowo (5x30 min). 

Podwyższony cukier można zbijać także redukując ekspozycję na stres, zmieniając tryb życia na mniej emocjonalny, a bardziej stabilny pod względem napięć psychicznych.

Objawy wysokiego cukru – kiedy się zbadać?

Jak poznać, że grozi nam cukrzyca? Narzędziem diagnostycznym są badania kliniczne, pozwalające precyzyjnie określić stężenie glukozy. Jednak podniesiony cukier daje o sobie znać także w bardziej namacalny sposób. Do typowych pierwszych objawów wysokiego cukru należą m.in. wielomocz, czyli częste oddawanie moczu w łącznej ilości ponad 3 litrów dziennie oraz związane z tym uczucie pragnienia oraz suchości w ustach.

Autoryzacja: lek. Mateusz Kowalczyk, Centrum Medyczno-Rehabilitacyjne Kolińskiego

Źródła:

  • Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2017 – Diabetologia Praktyczna, Polskie Towarzystwo Diabetologiczne, Via Medica Gdańsk
  • L. Czupryniak, K Strojek, Diabetologia 2016  - ViaMedica, Gdańsk
  • Dieta w cukrzycy typu 2 – Szpital Uniwersytecki w Krakowie, www.su.krakow.pl/dietetyczny-plan-na-zdrowie

Oceń artykuł

(liczba ocen 24)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA