Żywienie w zawale mięśnia sercowego

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Zmiana nawyków żywieniowych może nie tylko zatrzymać odkładanie się blaszek miażdżycowych w tętnicach ale również poprawić stan tętnic w których zalegają cholesterolowe złogi

Spis treści

Zawał mięśnia sercowego (Infarctus Myocardii) jest skutkiem długotrwałej choroby niedokrwiennej serca, a jego bezpośrednią przyczyną jest najczęściej zakrzep tętnicy wieńcowej, występujący zwłaszcza w lewej komorze serca. Pasma tłuszczu pojawiające się w komórkach tworzących ścianę naczyń przekształcają się w tzw. blaszki miażdżycowe, przyczyniające się do zmniejszenia przepływu krwi. Odrywające się blaszki  mogą powodować zatory, które w skrajnych przypadkach wstrzymują przepływ krwi i powodują niedokrwienie serca. Jest to zawał mięśnia sercowego, potocznie zwany atakiem serca.

Chcesz uzyskać więcej informacji na temat zawału mięśnia sercowego? Przeczytaj tutaj:

Zawał serca

Zniszczenie mięśnia sercowego

Rozpoznanie zawału serca

Lista leków refunodwanych w kardiologii

Serce sportowca

Zalecenia żywieniowe:

Po przebytym zawale mięśnia sercowego przez ok. 2-3 dni zaleca się stosowanie diety płynnej, która oparta jest na herbacie, sokach owocowych, mleku oraz rzadkich kleikach. Następnie przechodzi się na dietę ubogoenergetyczną, z zastosowaniem zasad typowych dla diety łatwostrawnej. (Więcej informacji znajdziesz w „Dieta łatwostrawna”.) Po upływie tygodnia podaje się dietę typową dla miażdżycy, czyli dietę łatwostrawną z ograniczeniem tłuszczu. (Więcej na ten temat znajdziesz w „Dieta łatwostrawna z ograniczeniem tłuszczu”.) Powstrzymanie postępu miażdżycy jest niezwykle istotne dla uniknięcia zawałów serca oraz udarów mózgu.

Co mówią naukowcy?

dieta8.jpgBadania wykazują, że nawet jeśli niewłaściwe nawyki żywieniowe w przeszłości doprowadziły do wystąpienia ataku serca, zmiana diety może zapobiec kolejnym „incydentom sercowym”. Nie tylko może zatrzymać postęp zmian miażdżycowych, ale też poprawić stan tętnic zmienionych chorobowo.

Zobacz także

Walczący z miażdżycą

Płeć a ryzyko zawału

Jak uniknąć kolejnego zawału?

Jeśli przeżyłeś zawał mięśnia sercowego musisz zmienić swoje nawyki żywieniowe, aby zapobiec niebezpieczeństwu ponownego, być może śmiertelnego, ataku serca. Pokarmy bogate w tłuszcze zwierzęce powinno się zastąpić rybami. Nieoceniona skuteczność ryb została potwierdzona w badaniach, m.in. w eksperymencie prowadzonym w Cardiff na grupie ponad 2 tysięcy mężczyzn, z przebytym atakiem serca w wywiadzie lekarskim. Pacjenci zostali podzieleni na cztery grupy. Uczestnicy obserwacji należący do pierwszej z nich mieli zalecone spożywanie 140 g tłustych ryb tygodniowo albo odpowiedniej ilości tranu. Druga grupa miała wyeliminować z jadłospisu pokarmy obfitujące w zwierzęce, nasycone kwasy tłuszczowe (masło, śmietana, sery żółte, tłuste wędliny), natomiast grupa trzecia powinna stosować dietę bogatoresztkową (zawierającą duże ilości błonnika pokarmowego). Osobnicy należący do ostatniej grupy nie otrzymali wytycznych co do diety.

Po dwóch latach obserwacji nie było widać efektów wśród uczestników należących do grupy „niskotłuszczowej” oraz „bogatoresztkowej”. Natomiast śmiertelność w grupie spożywającej znaczące ilości tłuszczu rybiego zmalała o niemalże 30%.

Jak złagodzić ból zamostkowy?

owoce.jpgJednym z objawów sugerujących występowanie zawału mięśnia sercowego jest ból zamostkowy w klatce piersiowej, z wyraźną tendencją do promieniowania do lewej ręki i pleców. Ból ten może stanowić znak ostrzegawczy, że tętnice wieńcowe są zbyt wąskie, aby dostarczać sercu odpowiedniej ilości krwi i tlenu. Łagodzenie bólu może zapewnić dieta bogata w antyoksydanty (witaminy C, E oraz beta-karotenu) oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Warto więc wzbogacić dietę w owoce i warzywa, a także orzechy, kasze oraz tłuszcze rybie i oleje roślinne wzbogacone w witaminę E.


Więcej na temat diety przeciwdziałającej zawałom serca przeczytasz w artykule „Dietoterapia w chorobie niedokrwiennej serca”.

aw, ek

Czytaj: Kiedy dochodzi do zawału?

Pytanie: Skąd czerpiesz inspirację na potrawy wigilijne?

  z internetu

  od kogoś bliskiego z rodziny

  z głowy

  z książki kucharskiej

  z prasy kobiecej

  od znajomych