NAJZDROWSZE MIEJSCE W INTERNECIE

Dieta norweska - efekty i jadłospis. Czy działa?

Dieta norweska to jedna z tych kuracji odchudzających, w której to zasady są mało skomplikowane. Życie w ciągłym pędzie i jednoczesna chęć uzyskania szczupłej sylwetki nie zawsze idzie ze sobą w parze. W takich sytuacjach prosty plan, oparty na ograniczonej liczbie składników ułatwia życie. Tylko czy jest to zdrowe i uczy odpowiednich nawyków żywieniowych?
Produkty z diety norweskiej
Źródło: 123RF
Spis treści

Na czym polega dieta norweska?

Dieta norweska to czternastodniowy plan żywieniowy. Według doniesień stworzyli go lekarze z Oslo. Nie ma jednak wiarygodnych źródeł na potwierdzenia autorów tego sposobu żywienia. Jako cel zastosowania planu przyjmuje się utratę masy ciała (około 10 kg), przyspieszenie metabolizmu oraz zmniejszenie odczucia głodu.

Dieta opiera się głównie na dwóch składnikach – jajkach (w formie gotowanej) i grapefruitach. Tym samym plan staje się bardzo restrykcyjny i wymagająca dyscypliny.

Godziny posiłków w diecie norweskiej są dokładnie zaplanowane i nie można dopasować ich indywidualnie do planu dnia.  Pierwszy posiłek – śniadanie – należy spożyć o godzinie 8, kolejne drugie śniadanie o 12, a ostatni posiłek – obiad - o 16. Dieta norweska ma również inne zasady. Jedną z nich jest to aby nie należy łączyć węglowodanów z tłuszczami w jednym posiłku.

Według autorów taki zabieg ma przyspieszyć redukcję masy ciała. Zwraca się również uwagę na wypijanie odpowiedniej ilości płynów podczas stosowania planu. Twórcy rekomendują picie 2-3 litry płynów – wodę, herbaty ziołowe, słabą czarną kawę. Do dozwolonych technik obróbki termicznej należy gotowanie, a także pieczenie i grillowanie bez dodatku tłuszczu.

Czy tak monotonna dieta jak dieta norweska jest zdrowa? Zagłębiając się w listę produktów dozwolonych, okazuje się, że oprócz jajek i grejpfrutów dopuszcza się spożycie surówek i sałatek z samych warzyw takich jak np. seler, marchew, pomidor czy ogórek.

Z produktów będących źródłem białka można sięgać również po mięso w formie gotowanej (np. wołowina, kurczak), a także ryby.

Efekty diety norweskiej

Dieta norweska jest prosta i szybka w przygotowaniu. To może zachęcać do jej zastosowania. Jadłospis jednak mimo wszystko jest mało urozmaicony. Dodatkowo, przy tak dużych ograniczeniach nie ma możliwości dostarczenia odpowiedniej ilości kalorii, składników odżywczych, mineralnych i witamin.

Czy dieta norweska przyniesie efekty? Z pewnością, efekty możemy obserwować już po tygodniu. Tak skomponowany plan żywieniowy zakłada niską kaloryczność, co będzie skutkowało dużym deficytem i utratą masy ciała. Jednakże, może to być utrata mięśni, glikogenu i tym samym również wody, która jest przez niego wiązana.

Czy dieta norweska działa? Istnieje szansa, że można osiągnąć założony cel diety. Nie jest to jednak dobry pomysł na pozbycie się nadmiernych kilogramów, nawet jeśli na schudnięcie mamy mało czasu. Z uwagi na brak literatury i naukowych badań dotyczących tego tematu nie powinna być ona stosowana.

Taki plan żywieniowy należy traktować tak jak inne diety jedno czy dwuskładnikowe oraz posty, które jak podają badania mogą prowadzić do niedoborów wielu mikroskładników, co przekłada się negatywnie na zdrowie. Monotematycznym dietom towarzyszy zazwyczaj złe samopoczucie, drażliwość, zmęczenie, osłabienie, mogą pojawić się również zawroty głowy i omdlenia.

Tak restrykcyjna i niedoborowa dieta zwiększa także ryzyko wystąpienia efektu jojo, czyli powrotu do masy ciała sprzed podjęcia kuracji odchudzającej.

Jadłospis diety norweskiej

Na pierwszy rzut oka, dieta norweska zakłada mało skomplikowany jadłospis, ale za to bardzo monotonny. Należy pamiętać o wypijaniu rekomendowanej ilości płynów do posiłków. Dieta norweska nie zakłada dokładnego jadłospisu - nie ma na przykład restrykcji dotyczących ilości składników takich jak warzywa.

Przykładowy dzień może wyglądać następująco:

  • Śniadanie: 3 jajka gotowane na twardo
  • Śniadanie II: 2 jajka gotowane na twardo, grejpfrut
  • Obiad: gotowana pierś z kurczaka, surówka z selera naciowego i ogórka
Twój lekarz online
Konsultacja
Umów konsultację ze specjalistą
Sprawdź
79,99 zł zł
E-recepta
Konsultacja z lekarzem
Sprawdź
79,99 zł zł
E-zwolnienie
Konsultacja z lekarzem
Sprawdź
79,99 zł zł

Przepisy na dania w diecie norweskiej

Dieta norweska zakłada bardzo proste i mało skomplikowane przepisy. Wystarczy naprawdę jedynie minimum umiejętności w kuchni.

Gotowany kurczak z warzywami

Składniki:

  • pierś z kurczaka – 200 g;
  • miks warzyw, mrożony – 100 g;
  • fasolka szparagowa, mrożona – 50 g.
  1. Mięso oczyść z błon, umyj i wrzuć do gotującej się wody. Gotuj około 8-10 minut.
  2. W drugim garnku na rozetce do gotowania na parze wrzuć warzywa i gotujemy na al dente – około 5 minut.

Surówka z selera i marchewki

Składniki:

  • seler – 1 sztuka;
  • marchew – 2 sztuki.
  1. Warzywa obierz, a następnie zetrzyj na tarce na grubych oczkach.

Co jeść po zakończeniu diety norweskiej?

Najlepiej nie podejmować w ogóle tego typu diet. Jeżeli jednak skusi nas intrygujący opis planu należy szybko po zakończeniu diety norweskiej wrócić na właściwe tory odżywiania.

Co jeść? Warto zastosować zbilansowaną dietę, najlepiej dobraną indywidualnie do potrzeb, a także pamiętać o regularnej aktywności fizycznej, co przełoży się nie tylko pozytywnie na naszą masę ciała, ale również zdrowie i samopoczucie. Zbilansowane plany żywieniowe są dostępne w nowoczesnych aplikacjach dietetycznych.

W ramach subskrypcji otrzymamy nie tylko plan żywieniowy dobrany do indywidualnych potrzeb, preferencji smakowych i stylu życia, ale także kontakt wykwalifikowanymi z dietetykami.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również

Bibliografia

  • Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J. (red.): Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny, 2020
  • https://kowalskimaciej.pl/dieta-norweska-zasady-zalety-wady-jadlospis [dostęp 26.04.2022]
  • https://dietetycy.org.pl/dieta-norweska/ [dostęp 26.04.2022]
Ewelina Ogrzewała
Artykuł napisany przez
Ewelina Ogrzewała
Dietetyk kliniczny, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Stypendystka lokalnego programu, w którym to zrealizowała swój projekt z zakresu zdrowego odżywiania dla kobiet ciężarnych w szkole rodzenia oraz warsztaty żywieniowe dla dzieci. Doświadczenie i praktykę w zawodzie dietetyka zdobywa na kursach, a także prowadząc indywidualnych pacjentów. Współpracuje z osobami z problemem nadwagi i otyłości, a także chorób dietozależnych (m.in.: nadciśnienie, choroby układu krążenia, dyslipidemia, cukrzyca typu II i insulinooporność). Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Przeczytaj artykuł
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Przeczytaj artykuł
Dieta zupowa - przepisy. Jakie są zasady i efekty?
Podobne artykuły
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Dieta zupowa - przepisy. Jakie są zasady i efekty?
Dieta dla mężczyzn - jadłospis odchudzający i na przytycie
Dieta miażdżycowa - co jeść? Przykładowy jadłospis

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Zimne dłonie – jak leczyć? Przyczyny i domowe sposoby
Ukruszony ząb - co należy zrobić, gdy dojdzie do urazu?
Skoki ciśnienia - przyczyny i objawy. Od czego nagłe?
Dieta w ciąży i w czasie karmienia piersią - czy warto stosować olej rzepakowy?

Reklama