Dlaczego warto jeść kiełki?

Dlaczego warto jeść kiełki?
Choć wyglądają niepozornie, w kiełkach kryje się ogromny potencjał zdrowotny i upiększający. Odżywiają, nawilżają, zapobiegają przedwczesnemu starzeniu skóry i łagodzą objawy działania upływającego czasu. Potrafią doskonale zatroszczyć się o zdrowy wygląd. Aż trudno uwierzyć, że małe ziarenko może tak przedłużyć młodość naszej skóry.

Bogactwo witamin i enzymów

W cyklu życiodajnym roślin kiełki reprezentują moment największej żywotności. Podczas kiełkowania zawartość witamin i enzymów gwałtownie wzrasta, jednocześnie cukier przekształcony jest w cukry proste, białko zmienione w aminokwasy i peptony, a surowy tłuszcz jest rozkładany do postaci wolnych kwasów tłuszczowych. Proces kiełkowania  doprowadza zatem do wstępnego strawienia zawartych w nasionach składników odżywczych, co sprawia, że są one łatwiejsze do przyswojenia i dalszego metabolizowania. Często zboża czy warzywa, które nas uczulają, w formie skiełkowanej nie uczulają. Zwłaszcza zimą oraz wczesną wiosną kiełki stanowią świetne źródło witamin i minerałów.

Zobacz: Kiełki - bogactwo zdrowia

Kiedy kiełki trzeba obgotować?

W Chinach, gdzie spożywanie kiełków ma tysiącletnią tradycję, zwykle się kiełki gotuje. Rzeczywiście, dla lepszego trawienia kiełki dużych zbóż lub roślin strączkowych powinny zostać obgotowane na parze - fasola adzuki, soczewica, kukurydza, zielony groszek, soja, ciecierzyca, pszenica. Kiełki obgotowana na parze zachowają wartości odżywcze i energetyzujące. Jeśli ktoś ma luźne stolce lub często odczuwa zimno powinien kiełki spożywać obgotowane. Także dopiero po obgotowaniu stają się one odpowiednim pokarmem dla ludzi starszych i dzieci.

Ulubione kiełki Ameryki

Lucerna to ulubiony rodzaj kiełków w Ameryce. Pobudzają one apetyt, korzystnie działają na układ moczowy i jelita, oczyszczają organizm. Używane są w przypadku artretyzmu i kamieni żółciowych. Zawierają osiem enzymów, które pomagają w przyswajaniu białka, tłuszczów i węglowodanów. Jest to pokarm bezpieczny nawet dla dzieci i matek karmiących. Zawierają białko, żelazo, wapń, magnez, potas, siarkę, kobalt, cynk, a także witaminy K i PP.

Kiełki pszenicy w kosmetyce

Olejek pozyskiwany z kiełków znajdziesz w kremach nawilżających, regenerujących, serum i maskach ujędrniających przeznaczonych do pielęgnacji cery dojrzałej. A także w innych kosmetykach zalecanych dla skóry szorstkiej, wrażliwej, zmęczonej i skłonnej do podrażnień. Jest również składnikiem szamponów i odżywek do łamliwych i suchych włosów. Sekretem działania kiełków jest bogactwo witaminy E o właściwościach antyrodnikowych i nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) wykazujących cechy nawilżające i łagodzące. Olejek z pszenicy uelastycznia skórę, chroni przed przedwczesnym starzeniem i skutecznie pomaga wygładzić naskórek. Jest też składnikiem balsamów zapobiegających powstawaniu cellulitu.

Czytaj też: Jakie zdrowe i jadalne rośliny możesz hodować w swoim domu?

Czytaj także: Niezbędne witaminy i składniki mineralne – gdzie ich szukać?

 

Ewa Pol

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA