Jak obniżyć ciśnienie tętnicze krwi domowymi sposobami?

Ciśnienie tętnicze krwi
Źródło: 123RF
Życie w ciągłym biegu, zła dieta i brak ruchu mogą powodować niebezpieczny dla zdrowia wzrost ciśnienia tętniczego. Domowe sposoby są w stanie skutecznie obniżyć ciśnienie krwi i uzupełnić leczenie farmakologiczne. Poznaj produkty, zioła i naturalne metody obniżenia ciśnienia tętniczego krwi.

Prawidłowe ciśnienie krwi to 120/80 mm Hg. Wartości powyżej normy powinny zwrócić naszą uwagę na dotychczasowy tryb życia. Kilka sprawdzonych domowych sposobów często wystarczy, by przywrócić prawidłowy przepływ krwi.  Jeśli jednak ciśnieniomierz wskaże wynik 140/90 mm Hg należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem, który po wykonaniu odpowiednich badań zdecyduje jakie leczenie zastosować. Na rynku jest wiele leków dostępnych bez recepty, jednak nie powinno się ich stosować bez konsultacji lekarskiej.

Zobacz wideo: Jak rozpoznać nadciśnienie tętnicze?

Jak naturalnie obniżyć ciśnienie? Zacznij od diety

  • Ogranicz sól oraz żywność przetworzoną. Sól zatrzymuje wodę w organizmie i obciąża serce, gdyż zmusza je do pompowania większej ilości krwi.
  • Wprowadź do swojego jadłospisu produkty, które zawierają dużą ilość potasu
    i magnezu. Te pierwiastki można znaleźć w rybach, owocach jagodowych (przede wszystkim w aronii), bananach oraz warzywach takich jak pomidory i ziemniaki. Dostarczanie magnezu i potasu jest bardzo ważne ze względu na to, że leki obniżające ciśnienie działają moczopędnie i wypłukują je z organizmu.
  • Jedz czosnek, który zapobiega zaleganiu złego cholesterolu na ścianach tętnic. Dzięki temu zwiększa się możliwość przepływu krwi, a ciśnienie obniża.
  • Słodki deser zastąp gorzką czekoladą. Zawiera duże ilości magnezu, a także zapobiega skurczom naczyń krwionośnych.
  • Pij zioła obniżające ciśnienie - napary z głogu, lipy oraz dziurawca rozszerzają naczynia krwionośne.
  • Nie rezygnuj z owoców. Wybieraj jednak te, które obniżają ciśnienie krwi np. jagody, maliny i borówki. Owoce jagodowe zawierają zbawienne dla serca antocyjany. 
  • Wybieraj zdrowe przekąski. Zrezygnuj z fast foodów i słodyczy. Zamiast tego zjedz garść rodzynek.

Prowadź aktywny tryb życia

Bardzo ważna jest regularna aktywność fizyczna. Nie jest konieczny duży wysiłek. Wystarczy codzienny półgodzinny spacer lub pływanie. Ruch wspomaga pracę serca, rozszerza naczynia krwionośne i dotlenia komórki. Dzięki temu poprawia się także nasze samopoczucie i pomaga utrzymać prawidłową masę ciała.

Rzuć palenie i ogranicz używki

  • Nikotyna zawarta w tytoniu bardzo silnie podnosi ciśnienie krwi, przez co nasze serce niepotrzebnie pompuje jej duże ilości. Może to prowadzić do chorób serca i zawału.
  • Panuje przekonanie, iż alkohol obniża ciśnienie tętnicze. Jest to mit, ponieważ mimo początkowego jego obniżenia po kilku godzinach znacząco je podwyższa.
  • Jeśli pijesz kawę tylko okazjonalnie możesz zaobserwować reakcję organizmu, które świadczą o podwyższeniu ciśnienia takie jak drżenie rąk lub kołatanie serca. Natomiast jeśli jesteś codziennym jej smakoszem, nie wpłynie to na wynik ciśnieniomierza.
  • Zastąp czarną herbatę zieloną, która obniża ciśnienie skurczowe, jak i rozkurczowe.

Pamiętaj o relaksie

Po ciężkim dniu pamiętaj o chwili relaksu. Zajmij się czymś co cię uspokaja np. poczytaj ulubioną książkę lub weź aromatyczną kąpiel. Wyrównaj ciśnienie i zbierz siły na kolejny dzień. Pamiętaj, że nadmiar stresu przyspiesza akcję serca, zmusza je do pompowania większej ilości krwi, prowadząc do nadciśnienia. Nieleczone nadciśnienie może prowadzić do miażdżycy, niewydolności nerek, uszkodzenia wzroku, a także zwiększa ryzyko zawału i udaru mózgu.

Czytaj także:

Oceń artykuł

(liczba ocen 20)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA