Jaki olej jest najzdrowszy? Kiedy najlepiej je używać?

Starszy niż rok
Rzepakowy, kokosowy, a może oliwa z oliwek? Obawy przed kupnem oleju są w pełni uzasadnione. Wybór jest ogromny, a - wbrew pozorom - nie wszystkie nadają się do smażenia. Każdy posiada jednak mnóstwo właściwości leczniczych.

Najzdrowsze oleje jadalne są bogatym źródłem witaminy E, nazywanej - witaminą młodości. Zawierają one także nienasycone kwasy tłuszczowe, a co za tym idzie, chronią nasz organizm przed chorobami układu krwionośnego i nowotworami. Należy pamiętać, że każdy olej posiada inne zastosowanie.

1. Olej rzepakowy

Ceniony przede wszystkim za jego delikatny zapach i ciekawy smak oraz niewielką podatność na światło i temperaturę, co sprawia, że długo zachowuje świeżość. Co więcej, najprawdopodobniej jest to najzdrowszy olej, który zawiera znacznie większą ilość omega-3 (nienasycone kwasy tłuszczowe) niż oliwa oraz jest skarbnicą witaminy E. Wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu i reguluje przemianę materii. O złoto w dziedzinie najzdrowszego oleju może konkurować jedynie z oliwą z oliwek. Więcej: Renesans oleju rzepakowego

2. Oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek, dzięki zawartości korzystnego zestawu kwasów tłuszczowych, zapobiega nowotworom, osteoporozie, łagodzi stres, obniża ciśnienie krwi i chroni serce. Ponadto jest stosowana w przemyśle kosmetycznym, do pielęgnacji skóry, włosów i paznokci.

Ma bardzo charakterystyczny smak i zapach. Nie jest jednak polecana do smażenia, gdyż nie można podgrzewać jej do wysokiej temperatury. Zdecydowanie lepiej sprawdza się jako dodatek do sałatek lub do produkcji sosu vinegret.

3. Olej kokosowy

Dla wykwintnych smakoszy, a także osób przebywających na diecie - poleca się olej kokosowy. Jest on bogaty w witaminy z grupy B, a także kwas foliowy, potas, magnez czy wapń.

Jego właściwości są nie do przecenienia. Spowalnia proces starzenia się skóry, poprawia koncentrację, reguluje przemianę materii, wzmacnia układ immunologiczny oraz jest naturalnym antybiotykiem.

Jego jedynym minusem może być cena, gdyż za 250 ml oleju zapłacimy ok. 30 zł. W przeciwieństwie do oliwy z oliwek, posiada on wysoką temperaturę dymienia i świetnie nadaje się do smażenia.

4. Olej z orzechów brazylijskich

Jest żółty, przezroczysty i lepki. Podobnie jak oliwa z oliwek nie nadaje się do smażenia. To jednak prawdziwe bogactwo niskonasyconych kwasów tłuszczowych. Przede wszystkim poprawia odporność, działa antynowotworowo i zapobiega chorobom układu krążenia. Ma także szerokie zastosowanie w przemyśle kosmetycznym.

5. Olej z orzechów włoskich

Jeśli chcemy przedłużyć sobie młodość i usprawnić pracę mózgu, powinniśmy sięgnąć po olej z orzechów włoskich. Pozyskuje się go zazwyczaj w wyniku tłoczenia na zimno miąższu owoców orzechów. W Polsce niestety jest rzadko spotykany i stosunkowo drogi (100 zł/1l). Posiada bardzo dużą ilość witaminy E i przedłuża młodość. Nie nadaje się jednak do smażenia.

Czytaj też: Olej kokosowy źródłem zdrowia

Sprawdź: Olej arganowy – skarbnica zdrowia i urody

Czytaj też: Olej z czarnuszki - na włosy, skórę, wrzody i alergie

Oceń artykuł

(liczba ocen 16)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA