Najzdrowsze miejsce w internecie

Dieta warzywna - przykładowy jadłospis. Co można jeść?

Dieta warzywna jest bardzo restrykcyjnym sposobem żywienia. Niestety nie będzie ona wskazana dla każdego, a długość jej stosowania powinna być dobierana indywidualnie.
Torba z warzywami
Źródło: 123RF
Spis treści

Zasady diety warzywnej

Wszystkie diety warzywne bazują na tej samej grupie produktów. Jak sama nazwa wskazuje, wybierając ten sposób żywienia całodzienny jadłospis opiera się na warzywach – surowych, gotowanych, kiszonych. Wykluczyć natomiast należy:

  • mięso i ryby,
  • jaja,
  • produkty mleczne,
  • produkty zbożowe,
  • tłuszcze,
  • orzechy, pestki, nasiona,
  • fast foody, słodycze, słone przekąski.

W bardziej jej rygorystycznych formach należy zrezygnować także z warzyw wysokoskrobiowych (np. ziemniaki, bataty), a nawet soli.

Dieta warzywna choć na pierwszy rzut oka wydaje się zdrowa to długotrwałe jej stosowanie nie jest zalecane ze względu na jej niską kaloryczność i możliwość prowadzenia do niedoborów składników odżywczych.

Nie powinny też jej stosować osoby z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej, chorobami nerek czy przewodu pokarmowego. Jedynym z głównych plusów tej diety jest wyrabianie nawyku spożywania warzyw, na których powinien bazować codzienny jadłospis.

Dieta warzywno-owocowa

Spośród wszystkich diet warzywnych największą popularnością cieszy się dieta warzywna dr Dąbrowskiej, a w zasadzie post warzywno-owocowy. Doktor Dąbrowska rekomenduje ją zarówno osobom zdrowym, jak i tym z zespołem metabolicznym, obniżeniem odporności czy chorobami na tle autoimmunologicznym.

Dieta warzywno-owocowa według zaleceń powinna być stosowana maksymalnie 42 dni i zakończyć się wyprowadzeniem z diety, które polega na wprowadzaniu kolejno źródeł zdrowych tłuszczów, nasion roślin strączkowych i niewielkiej ilości ryb, mięsa oraz nabiału.

W trakcie trwania kuracji może pojawić się „kryzys ozdrowieńczy”, któremu towarzyszą objawy takie jak: zawroty i bóle głowy, osłabienie, bezsenność, zmiany skórne, bóle brzucha, nudności, dreszcze, gorączka, a u osób których przewód pokarmowy nie jest przystosowany do dużej ilości surowizny nawet przejściowa biegunka.

Wszystkie te symptomy według autorki postu mają świadczyć o jego skuteczności. Tymczasem są to objawy niedożywienia organizmu. Dieta owocowo-warzywna poza wykształceniem nawyku jedzenia warzyw i owoców nie jest rozsądnym wyborem i może przynieść wiele szkód dla zdrowia.

Jak działa ozonator żywności? Zobacz nasz test redakcyjny:

Dieta warzywna - przepisy

Patrząc na grupę dozwolonych produktów codzienny jadłospis nie powinien być obciążeniem dla portfela. Tania dieta warzywna bazuje jednak na produktach sezonowych. Ponadto, w szczycie zbiorów warto robić przetwory warzywne, aby w czasie jesienno-zimowym móc urozmaicić swoją dietę.

Przepisy na diecie warzywnej mogą być prostymi sałatkami czy zupami, ale także bardziej skomplikowanymi, jak np.: zapiekankami.

Zupa krem z kalafiora

Składniki:

  • kalafior – ½ sztuki,
  • bulion warzywny – 2 szklanki,
  • zioła prowansalskie.

Sposób przygotowania:

  1. Kalafior umyj, podziel na różyczki i ugotuj w bulionie.
  2. Dopraw do smaku i zblenduj.

Zapiekanka z cukinii i bakłażana

Składniki:

  • cukinia – ½ sztuki,
  • bakłażan - ½ sztuki,
  • passata pomidorowa,
  • czosnek -ząbek,
  • oregano,
  • bazylia,

Sposób przygotowania:

  1. Warzywa umyj i pokrój w talarki.
  2. Passatę podgrzej, dopraw czosnkiem i przyprawami.
  3. W naczyniu żaroodpornym układaj na przemian warstwę warzyw i sosu.
  4. Całość wstaw do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piecz 25-30 minut.

Jadłospis w diecie warzywnej

Jadłospis na diecie warzywnej może być jak najbardziej urozmaicony. Podczas komponowania posiłków warto eksperymentować, a nie tylko sięgać po te znane i lubiane rozwiązania. Poniżej przedstawiamy przykładowy jadłospis:

Śniadanie: Surówka z młodej kapusty z pomidorem.

Drugie śniadanie: Surówka z marchewki, selera z sosem chrzanowym.

Obiad: Zupa krem z białych warzyw.

Podwieczorek: Pieczone frytki z marchewki i pietruszki.

Kolacja: Tortilla z sałaty lodowej z warzywami i sosem imbirowym.

Efekty na diecie warzywnej

Dieta warzywna na odchudzanie wybierana jest szczególnie ze względu na szybkie efekty jakie można na niej osiągnąć. Niestety, zazwyczaj są one tylko pozorne, ponieważ wiążą się z utratą wody, zapasów glikogenu i treści pokarmowej. Dieta warzywna może przynieść efekty już po tygodniu jej stosowania.

Dieta ta zakłada spory deficyt energetyczny i jest uboga w białko - główny składnik budulcowy organizmu. Gdy wraz z dietą nie dostarcza się odpowiednich jego ilości organizm sięga po białko np. z tkanki mięśniowej. Po zakończonej kuracji odchudzającej masa mięśniowa spada, a wraz z jej ubytkiem obniża się zapotrzebowanie energetyczne organizmu. Po powrocie do starych nawyków wracają też stracone kilogramy.

Restrykcyjne, krótkotrwałe diety zazwyczaj kończą się efektem jo-jo. Wynika to z ograniczenia wielu grup produktów i niskiej kaloryczności. Nie warto marnować czasu i zdrowia na pozornie szybkie i potencjalnie skuteczne rozwiązania.

Na rynku dostępne są nowoczesne platformy dietetyczne, dostarczające gotowe plany żywieniowe, które można dopasować do swoich preferencji. Intuicyjna aplikacja, lista zakupów, możliwość wymiany posiłków to tylko kilka funkcjonalności jakie zyskuje się w ramach abonamentu.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również

Bibliografia

  • Dąbrowska E.: Ciało i ducha ratować żywieniem. Wyd. Michalineum, 2001.
  • Znaczenie racjonalnego żywienia w edukacji zdrowotnej: red. Wolska-Adamczyk A., WSIiZ, Warszawa 2015
  • https://ewadabrowska.pl/ [dostęp: 3.02.2022].
Ewelina Ogrzewała
Artykuł napisany przez
Ewelina Ogrzewała
Dietetyk kliniczny, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Stypendystka lokalnego programu, w którym to zrealizowała swój projekt z zakresu zdrowego odżywiania dla kobiet ciężarnych w szkole rodzenia oraz warsztaty żywieniowe dla dzieci. Doświadczenie i praktykę w zawodzie dietetyka zdobywa na kursach, a także prowadząc indywidualnych pacjentów. Współpracuje z osobami z problemem nadwagi i otyłości, a także chorób dietozależnych (m.in.: nadciśnienie, choroby układu krążenia, dyslipidemia, cukrzyca typu II i insulinooporność). Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Produkty o niskim indeksie glikemicznym
Przeczytaj artykuł
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Przeczytaj artykuł
Dieta ziemniaczana - dla kogo? Zasady i przepisy
Placki z ziemniaków
Podobne artykuły
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Dieta ziemniaczana - dla kogo? Zasady i przepisy
Kiszony kalafior – jak kisić? Przepis
Sok z kiszonej kapusty - jak zrobić i ile pić? Właściwości

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Clear Aligner - działanie i efekty. Jaka cena całego leczenia?
Analiza składu ciała - waga i normy. Na czym polega BIA?
Zapaść serca - objawy i przyczyny. Jak wygląda leczenie?
Spanie nago - czy jest zdrowe? W pojedynkę i z partnerem

Reklama