Ciągłe uczucie głodu - jakie są przyczyny nadmiernego apetytu?

Zjadłeś, a mimo to wciąż czujesz się głodny? Odpowiedzialne są za to hormony, a także czynniki zewnętrzne, takie jak stres lub bezsenność. Sprawdź, co jeszcze jest przyczyną ciągłego uczucia głodu i jak sobie z nim poradzić.
Mężczyzna odczuwający ciągły głód
Źródło: 123RF

Spis treści

Nadmierny apetyt - co powoduje uczucie głodu?

Za odczuwanie głodu odpowiedzialne są przede wszystkim hormony, które przesyłają sygnały z żołądka do mózgu. Jednym z nich jest grelina, produkowana w żołądku. Zwiększa poczucie głodu przed rozpoczęciem posiłku.

Za uczucie głodu odpowiedzialny jest również neuropeptyd Y, który bywa uciążliwy podczas prowadzenia ścisłej diety. Im surowsza dieta, tym więcej hormonu produkuje podwzgórze. Stąd też zdarza nam się podjadać. Do ulegania pokusie skłania też galanina, która pobudza apetyt na tłuszcze.

Uczucie głodu w równym stopniu wzmaga glukoza. Apetyt zwiększa się w momencie, gdy poziom glukozy we krwi maleje. Stąd też ochota na słodycze, zawierające w sobie cukry proste.

Odczuwanie głodu po jedzeniu

Istnieje wiele przyczyn nadmiernego głodu. Problem pojawia się, gdy głód odczuwany jest po zjedzeniu posiłku, o nieregularnych porach lub późnym wieczorem. Niedobrze, jeśli apetyt dotyczy głównie cukru, tłuszczy oraz węglowodanów. 

Reklama

Przyczyny uczucia ciągłego głodu

Zły sen

Przyczyną odczuwania nadmiernego głodu jest przede wszystkim niedosypianie. Udowodniono naukowo, że u osób, które śpią krótko lub które miewają problemy ze snem, zwiększa się poziom odpowiedzialnych za głód hormonów. Stąd też głód pojawia się bezpośrednio po zjedzeniu obiadu lub kolacji.

Stres

Odpowiedzialny za produkcję hormonów głodu jest także długotrwały stres. W takim przypadku może pojawić się problem zajadania stresu. Stres doprowadza do zaburzeń w produkcji hormonów, a także zwiększa produkcję kortyzolu, który wzmaga poczucie głodu.

Zbyt mała liczba posiłków

Osoby, które zjadają trzy posiłki dziennie, a co za tym idzie, robią to co około pięć godzin, częściej odczuwają zwiększony apetyt. Zjadanie pięciu niewielkich posiłków zamiast trzech sporych porcji jedzenia sprawi, że organizm będzie cierpliwie czekał na kolejną porcję energii.

Głód - objaw choroby

Poczucie ciągłego głodu, który pojawia się bez wyraźnego powodu, może być objawem poważnych chorób. Nieuzasadniony głód pojawia się zwłaszcza w przypadku cukrzycy typu 2, kiedy to produkowana jest nadmierna ilość insuliny.

Nadmierny głód i zaburzony metabolizm towarzyszą również nadczynności tarczycy. W tym przypadku jednak zwiększony głód nie idzie w parze z przybieraniem na wadze – masa ciała wyraźnie się zmniejsza, a metabolizm jest przyspieszony, zwiększając uczucie głodu.

Jak zahamować apetyt i uczucie ciągłęgo głodu?

Istnieje kilka sprawdzony sposobów na ograniczenie uczucia głodu i ustalibilizowanie sytości. Oto kilka z nich:

  • jadaj regularnie, pięć zdrowych posiłków dziennie, z uwzględnieniem kilku porcji warzyw i owoców.
  • nie zaniedbuj spożywania śniadań – osoby, które zapominają o śniadaniu, częściej sięgają po przekąski.
  • pij wodę w ciągu dnia, a kilkanaście minut przed posiłkiem wypij szklankę wody, która wypełni żołądek i zmniejszy uczucie głodu.
  • ustal godziny posiłków, a jeśli tryb życia jest nieregularny, postaraj się o stałą porę kolacji, by nie doprowadzać do przejadania się przed snem – wieczorem metabolizm zwalnia, odkładając nagromadzone kalorie w postaci tłuszczu.
  • przejadaniu się i sięganiu po niezdrowe przekąski sprzyja jedzenie różnorodnych posiłków, dlatego warto ustalić sobie jednolity, prosty jadłospis.
  • sypiaj regularnie, staraj się kłaść dość wcześnie i wcześnie wstawać, by w ciągu dnia nie odczuwać nadmiernego głodu.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 26)

Pytanie: Czego najbardziej oczekujesz, jak rozpoczynasz dietę?

  Szybkich efektów w postaci dużej liczby zgubionych kilogramów

  Lepszego samopoczucia, poprawy kondycji

  Zmniejszenia masy tłuszczowej, zwiększenia mięśniowej

  Zmniejszenia objętości w obwodach

  Polepszenia stanu zdrowia (wyników badań)

  Obniżenia wieku metabolicznego

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->