Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗
Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗
Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗

Sport pomoże w walce z nadciśnieniem

W walce z nadciśnieniem pomagają niektóre dyscypliny sportu. Zabroniony jest tylko nagły i intensywny wysiłek.
Spis treści

Sport jest dobry na wszystko - zdrowie, sylwetkę i samopoczucie. Powinno się go stosować jako środek prewencyjny przed większością chorób - w tym przed nadciśnieniem. Co więcej, nie tylko jako środek prewencyjny, ale nawet jako lekarstwo, gdy choroba nas już dopadnie.

Cały sekret tkwi w tym, by sportu - przy nadciśnieniu - zażywać z rozwagą, aby sobie nie zaszkodzić.

Sport przy nadciśnieniu pomoże ci pod warunkiem, że:

  • wysokie ciśnienie jest dobrze uregulowane dzięki przyjmowanym lekom;
  •  pacjent jest pod stałą kontrolą lekarza;
  • uprawiana dyscyplina sportu nie wywołuje nagłego i intensywnego podwyższenia ciśnienia.

Zobacz wideo: Jak rozpoznać nadciśnienie tętnicze?

Reklama

Sporty niewskazane przy nadciśnieniu

Warto przyjrzeć się bliżej dyscyplinom sportu, które można uprawiać przy nadciśnieniu. Nie wszystkie są bowiem wskazane. Tak np. podnoszenie ciężarów, zapasy, gimnastyka i ćwiczenia na siłowni nie są wskazane. Powodują one zbyt duże i nagłe obciążenie mięśni.
Podobnie niewskazane są sporty z silnym elementem rywalizacji i presji zawodników. Piłka nożna, koszykówka i siatkówka mogą być szkodliwe. Tu co jakiś czas zawodnicy muszą wykonać maksymalny wysiłek. A taki jest niewskazany dla nadciśnieniowców. 

Reklama

Masz nadciśnienie to biegaj i pływaj

Jakiej dziedzinie sportu warto się zatem poświęcić przy walce z nadciśnieniem? Tak naprawdę każdej tzw. wytrzymałościowej. Mogą być to spacery, marsze, spokojne biegi, biegi narciarskie, spokojna jazda na rowerze i pływanie.
Zbawienne działanie sportów wytrzymałościowych na nadciśnieniowców wynika z faktu, iż sporty te zmuszają ciało do ruchów cyklicznych, dynamicznych, ale powtarzalnych. Dzięki temu uruchamia się system pomp mięśniowych, a to wspomaga krążenie. Tego rodzaju aktywność fizyczna oczywiście podnosi ciśnienie krwi, ale tylko nieznacznie i chwilowo. W dłuższym okresie czasu taki regularny i mało obciążający mięśnie wysiłek, może nawet wpłynąć bardzo korzystnie i stabilizująco na ciśnienie. Czasem nawet może je obniżać. 

Reklama

Mając nadciśnienie warto wiedzieć, że...

- Jeśli masz ciśnienie wyższe niż 200/120 mmHg w chwili spoczynku, musisz unikać wszelkich rodzajów sportów i dużej aktywności fizycznej bez konsultacji z lekarzem. 
- Osobom z nadciśnieniem zaleca się treningi w ściśle określonych ramach czasowych. Nie więcej niż 3 - 4 razy w tygodniu i nie dłużej niż 30 - 60 min. Treningi można wydłużać, ale stopniowo.
- Każdy trening powinien zacząć się rozgrzewką, a skończyć stopniowym obniżeniem intensywności. Nie ma mowy o żadnym nagłym wysiłku.
- Jeśli masz nadciśnienie, a nie uprawiasz sportów, wybieraj zawsze schody zamiast windy, a spacer zamiast jazdy autobusem.

Czytaj również
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Nadciśnienie tętnicze
Niskie ciśnienie - jakie są jego przyczyny i objawy? Jak je leczyć?
Osoba dokonująca pomiaru ciśnienia tętniczego krwi
Jak zmierzyć ciśnienie bez ciśnieniomierza?
Smartband do mierzenia ciśnienia
Nadciśnienie tętnicze: objawy, przyczyny, leczenie. Co jeść?
Badanie poziomu ciśnienia krwi
Podobne artykuły
Mierzenie ciśnienia i pulsu
Wysoki puls - co oznacza i czym grozi? Przyczyny i sposoby na jego obniżenia
Pomiar ciśnienia krwi
Pomiar ciśnienia krwi przy arytmii serca, na co zwrócić uwagę?
Kobieta mierzy ciśnienie krwi
Wyniki pomiaru ciśnienia ciśnieniomierzem – jak interpretować?
Kiedy i jak prawidłowo mierzyć ciśnienie krwi?
Mierzenie ciśnienia tętniczego
Skoki ciśnienia - przyczyny i objawy. O czym świadczą?

Reklama


Niesamowite ptaki, których śpiew słychać wiosną!
Sprawdź!