Najzdrowsze miejsce w internecie

Sport pomoże w walce z nadciśnieniem

W walce z nadciśnieniem pomagają niektóre dyscypliny sportu. Zabroniony jest tylko nagły i intensywny wysiłek.
Spis treści

Sport jest dobry na wszystko - zdrowie, sylwetkę i samopoczucie. Powinno się go stosować jako środek prewencyjny przed większością chorób - w tym przed nadciśnieniem. Co więcej, nie tylko jako środek prewencyjny, ale nawet jako lekarstwo, gdy choroba nas już dopadnie.

Cały sekret tkwi w tym, by sportu - przy nadciśnieniu - zażywać z rozwagą, aby sobie nie zaszkodzić.

Sport przy nadciśnieniu pomoże ci pod warunkiem, że:

  • wysokie ciśnienie jest dobrze uregulowane dzięki przyjmowanym lekom;
  •  pacjent jest pod stałą kontrolą lekarza;
  • uprawiana dyscyplina sportu nie wywołuje nagłego i intensywnego podwyższenia ciśnienia.

Zobacz wideo: Jak rozpoznać nadciśnienie tętnicze?

Sporty niewskazane przy nadciśnieniu

Warto przyjrzeć się bliżej dyscyplinom sportu, które można uprawiać przy nadciśnieniu. Nie wszystkie są bowiem wskazane. Tak np. podnoszenie ciężarów, zapasy, gimnastyka i ćwiczenia na siłowni nie są wskazane. Powodują one zbyt duże i nagłe obciążenie mięśni.
Podobnie niewskazane są sporty z silnym elementem rywalizacji i presji zawodników. Piłka nożna, koszykówka i siatkówka mogą być szkodliwe. Tu co jakiś czas zawodnicy muszą wykonać maksymalny wysiłek. A taki jest niewskazany dla nadciśnieniowców. 

Masz nadciśnienie to biegaj i pływaj

Jakiej dziedzinie sportu warto się zatem poświęcić przy walce z nadciśnieniem? Tak naprawdę każdej tzw. wytrzymałościowej. Mogą być to spacery, marsze, spokojne biegi, biegi narciarskie, spokojna jazda na rowerze i pływanie.
Zbawienne działanie sportów wytrzymałościowych na nadciśnieniowców wynika z faktu, iż sporty te zmuszają ciało do ruchów cyklicznych, dynamicznych, ale powtarzalnych. Dzięki temu uruchamia się system pomp mięśniowych, a to wspomaga krążenie. Tego rodzaju aktywność fizyczna oczywiście podnosi ciśnienie krwi, ale tylko nieznacznie i chwilowo. W dłuższym okresie czasu taki regularny i mało obciążający mięśnie wysiłek, może nawet wpłynąć bardzo korzystnie i stabilizująco na ciśnienie. Czasem nawet może je obniżać. 

Mając nadciśnienie warto wiedzieć, że...

- Jeśli masz ciśnienie wyższe niż 200/120 mmHg w chwili spoczynku, musisz unikać wszelkich rodzajów sportów i dużej aktywności fizycznej bez konsultacji z lekarzem. 
- Osobom z nadciśnieniem zaleca się treningi w ściśle określonych ramach czasowych. Nie więcej niż 3 - 4 razy w tygodniu i nie dłużej niż 30 - 60 min. Treningi można wydłużać, ale stopniowo.
- Każdy trening powinien zacząć się rozgrzewką, a skończyć stopniowym obniżeniem intensywności. Nie ma mowy o żadnym nagłym wysiłku.
- Jeśli masz nadciśnienie, a nie uprawiasz sportów, wybieraj zawsze schody zamiast windy, a spacer zamiast jazdy autobusem.

Czytaj również
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Uroda i sport
Przeczytaj artykuł
Co jeść po treningu? Siłowym, na redukcji, cardio
Owoce i warzywa
Przeczytaj artykuł
Parafina na stopy i dłonie - zabieg i efekty
Zabieg z parafiny na dłonie i stopy
Przeczytaj artykuł
Wysiłek fizyczny - jak wpływa na organizm człowieka?
Wysiłek fizyczny
Podobne artykuły
Gumy do ćwiczeń - jakie wybrać i na co zwrócić uwagę?
Kijki do nordic walking - jakie wybrać? Na co zwrócić uwagę?
Hathajoga: na czym polega? Czy jej asany są dla wszystkich?
Joga dla dzieci - nie tylko w domu. Jakie ćwiczenia i mata?
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!