Najzdrowsze miejsce w internecie

Co to jest cheat meal? Przykłady i potrawy

Cheat meal, czyli „oszukany posiłek” jest świadomym odstępstwem od założonych postanowień dietetycznych. Często dla wielu jest nagrodą za wytrwanie na restrykcyjnej diecie.
Kobieta korzystająca z cheat meal
Źródło: 123RF
Spis treści

Reklama

Co to jest cheat meal?

Bardzo często będąc na diecie poszukuje się „wymówki’, by zjeść coś niedozwolonego bez wyrzutów sumienia i tutaj koncepcja oszukanego posiłku wpasowuje się idealnie. Cheat meal to posiłek, który swoją kalorycznością oraz składem zdecydowanie odstaje od innych potraw stosowanych na diecie.

Najczęściej są to dania typu fast food o dużej zawartości tłuszczu i soli lub słodycze. Cheat meal daje zezwolenie na jedzenie wszystkiego na co ma się ochotę, bez liczenia kalorii.

Cheat meal na redukcji

Do tematu cheat meal’a warto jednak podejść z głową i zamiast kompulsywnego obżarstwa wybierać oszukany posiłek świadomie. Do spadku masy ciała konieczny jest długoterminowy i konsekwentny deficyt energetyczny. Cheat meal’em możemy łatwo zaprzepaścić nasze starania i zaburzyć deficyt, który budowaliśmy do tej pory. W związku z tym, taki posiłek najlepiej zaplanować wcześniej i wkomponować w plan żywieniowy.

W dzień poluzowania pasa najlepszym pomysłem wydaje się zrezygnowanie z 2 posiłków z planu (np. obiadu i podwieczorku) i w ramach tych dań spożyć wymarzoną potrawę. Jeżeli już jednym odstępstwem możemy zaprzepaścić nasze starania, to cheat day na diecie może przynieść jeszcze więcej niepożądanych skutków.

Cheat day na diecie keto, jak i każdej innej nie jest rekomendowany. Może nie tylko prowadzić do zaburzenia deficytu, ale również do jego znacznej nadwyżki kalorycznej. Jak często robić cheat day? Najlepiej nie robić ich wcale, a jeżeli już to pozostawić tą możliwość odskoczni od diety na wyjście ze znajomymi czy rodzinne spotkanie.

Reklama

Cheat meal a cheat day – czym się różnią? 

Cheat meal (oszukany posiłek) od cheat day (oszukany dzień) różnią się czasem trwania. Jak sama nazwa wskazuje pierwszy tyczy się jednego posiłku, a drugi wszystkich spożywanych dań w ciągu dnia.

Raz na jakiś czas zjedzenie czegoś spoza planu może przynieść korzyści np.. poprzez zwiększenie motywacji do wytrwania w postanowieniach. Jednakże należy pamiętać, że we wszystkim należy mieć umiar.

Cheat meal należy stosować nie częściej niż raz na dwa tygodnie, częstsze oszukane posiłki mogą wiązać się ze zbyt dużą nadwyżką kaloryczną i zaburzeniem deficytu energetycznego. Natomiast cheat day nie powinien mieć kompletnie miejsca. Zbyt duże poluzowanie pasa może nie tylko skutkować znacznym przekroczeniem naszego zapotrzebowania kalorycznego, ale również prowadzić do całkowitej rezygnacji z diety.

Łatwo może się on przerodzić w cheat week lub month.

Cheat meal na masie

Osobom, które chcą zwiększyć swoją wagę czasami bardzo ciężko jest pokryć zwiększone zapotrzebowanie energetyczne wyłącznie „zdrowym jedzeniem”. W takich przypadkach, włączenie do diety oszukanego posiłku może ułatwić to zadanie.

Cheat meal na masie znacznie podwyższy kaloryczność diety i zmniejszy objętość pokarmu koniecznego do spożycia. Jednakże, należy pamiętać, że również na masie częste spożywanie takiego posiłku nie jest wskazane. Taka potrawa często charakteryzuje się niską wartością odżywczą oraz dużą zawartością tłuszczów nasyconych, których ilość w diecie powinna być ograniczona.

Dodatkowo podczas zwiększania masy mięśniowej należy zadbać o odpowiednie proporcje pomiędzy makroskładnikami (węglowodany, białko, tłuszcz).

Cheat meal często charakteryzuje się dużą zawartością tłuszczu, w wyniku czego może zaburzyć rozkład makroskładników, a zwiększona zawartości tłuszczu w diecie będzie sprzyjała odkładaniu tkanki tłuszczowej, a nie budowaniu masy mięśniowej. Cheat day na masie, tak jak w przypadku redukcji nie jest dobrym pomysłem.

Reklama

Cheat meal - przykłady

Cheat meal dla każdego może oznaczać coś innego. Jest to potrawa, której nie spożywa się codzienne i jest traktowana jako odstępstwo od podstawowych zwyczajów żywieniowych. Z dań wytrawnych bardzo często przyjmuje formę pizzy, burgera czy kebaba.

Jednakże, dla niektórych cheat meal może oznaczać tradycyjną kuchnię polską np. kotlet schabowy z ziemniaczkami i mizerią. Wielbiciele słodkich smaków, kiedy mają ochotę na oszukany posiłek zazwyczaj wybierają ciasto, cukierki, batoniki czy lody.

Z nieustannymi pokusami boryka się niemal każdy. W momencie pojawienia się ochoty na coś mniej zdrowego ważne jest, aby mimo wszystko dokonać dość racjonalnego wyboru i nie wywołać lawiny dietetycznych błędów.

Na rynku dostępne są świetnie przygotowane aplikacje dietetyczne, które umożliwiają modyfikację planu i wpisanie cheat meala. W ramach subskrypcji otrzymujemy dietę dobraną do naszego stylu życia i umiejętności kulinarnych.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również

Bibliografia

  • Murray SB, Pila E, Mond JM Cheat meals: A benign or ominous variant of binge eating behavior? Appetite. 2018 Nov 1;130:274-278
  • Gawęcki J. (red.): Żywienie człowieka, podstawy nauki o żywieniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
  • Parry SA, Woods RM, Hodson L, Hulston CJ. A Single Day of Excessive Dietary Fat Intake Reduces Whole-Body Insulin Sensitivity: The Metabolic Consequence of Binge Eating. Nutrients. 2017;9(8):818
Karina Białek
Artykuł napisany przez
Karina Białek
Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety. Od najmłodszych lat eksperymentuje w kuchni i poszukuje niebanalnych połączeń. Obecnie uwielbia wertować książki kucharskie w poszukiwaniu ciekawych pomysłów na zdrowsze wersje tradycyjnych dań. Dietetyka i żywienie człowieka to jej pasja, dlatego ciągle stara się poszerzać swoją wiedzę w tym temacie. Pracując w Akademii Kulinarnej oraz cateringach dietetycznych, zdobyła wiedzę jak prawidłowo komponować posiłek, by był odżywczy i apetyczny. Wierzy, że zdrowa dieta może być smaczna i różnorodna.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Produkty o niskim indeksie glikemicznym
Przeczytaj artykuł
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Przeczytaj artykuł
Dieta pegańska - na czym polega peganizm?
Produkty w diecie pegańskiej
Podobne artykuły
Dieta norweska - efekty i jadłospis. Czy działa?
Dieta zupowa - przepisy. Jakie są zasady i efekty?
Dieta ziemniaczana - dla kogo? Zasady i przepisy
Dieta warzywna - co jeść? Jadłospis i efekty
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Czym jest long covid? 😷
Trwa nawet do 12 tygodni 🤧