Dieta bezwęglowodanowa

Starszy niż rok
Wykluczenie z diety węglowodanów powoduje, że nasz organizm zaczyna spalać nagromadzone tłuszcze

Dieta bez węglowodanowa nazywana jest również dietą ketogeniczną. Jej najpopularniejsza forma to dieta Atkinsa. Polega na dostarczaniu do organizmu tylko tłuszczów oraz białek. Obowiązuje bezwzględny zakaz spożywania węglowodanów. Dieta skutkuje ketozą, czyli stanem, w którym organizm jest zmuszony do zaopatrywania się w energię, dzięki odłożonym tłuszczom. Założenia tej diety są podobne jak w popularnej w naszej kraju diecie Jana Kwaśniewskiego, którą z powodzeniem stosują polskie gwiazdy oraz politycy. Swego czasu bardzo głośno było o tej diecie za sprawą Aleksandra Kwaśniewskiego.

Zaletą tej diety jest fakt, że nie trzeba liczyć kalorii ani walczyć z głodem. Szacuje się, że można schudnąć nawet 5 kilogramów miesięcznie. Dieta ta powinna być stosowana wyłącznie pod ścisłym nadzorem lekarza, przez okres nie dłuższy niż 3-4 miesiące. Należy pamiętać, że dieta nie jest odpowiednia dla dzieci oraz młodzieży, ponieważ jest uboga w minerały i witaminy.  Nie jest to także dieta dla osób chorych na cukrzycę, nadciśnienie, miażdżycę lub mających wysoki poziom cholesterolu.

Czytaj: Odchudzanie bez dietetyka. Czy to bezpieczne?

Co jeść?

  • Tłuszcze roślinne: smalec, masło
  • Tłuszcze zwierzęce: mięso i ryby
  • Boczek,
  • Słoninę
  • Tłuste sery
  • Jaja
  • Podroby
  • Pasztety
  • Tłusty drób
  • Pełne mleko
  • Pić napoje bez cukru

Sprawdź 3 etapy diety

Co wykluczyć z diety?

  • cukier i słodycze
  • miód, owoce i ich przetwory (słodkie dżemy, konfitury, kompoty)
  • ryż i kasze
  • chleb i inne przetwory z mąki (makaron, kluski, ciastka)
  • gotowane ziemniaki
  • groch i fasola
  • słodkie napoje
  • niezdrowe jedzenie, typu fast food

Sprawdź: Zdrowy fast food. 5 pysznych przepisów

Efekty uboczne

Dieta może skutkować w pierwszych tygodniach zaparciami, zmęczeniem i bólami głowy. Jednak po dłuższym czasie wywołuje euforię: czujemy się zupełnie jak nowo narodzeni, mamy energię i siłę do działania. Ten stan jednak szybko mija. Osoby stosujące dietę skarżą się często na zaburzenia apetytu, zmiany zapachu potu, moczu, oddechu, narastające pragnienie, senność i zaparcia. Dlatego podczas stosowania diety należy skonsultować się z lekarzem. Nie poleca się długotrwałego stosowania diety ze względu na dodatkowe skutki uboczne takie jak:

  • niedobory magnezu i sodu,
  • zbyt duże zakwaszenie organizmu,
  • skazę moczanową,
  • próchnicę,
  • miażdżycę i udary mózgu (w skrajnych przypadkach).

szo

Najczęściej czytane
  1. Srebro na zdrowie
  2. Cukier brzozowy, czyli cała prawda o ksylitolu
  3. Grilluj na zdrowie! 5 przepisów na zdrowego grilla
  4. 10 powodów, dla których warto polubić awokado
  5. Dieta przed kolonoskopią – co jeść przed badaniem?
Powiązane artykuły
  1. Grilluj na zdrowie! 5 przepisów na zdrowego grilla
  2. 24-godzinna dieta owocowa
  3. 3 idealne desery na lato - nie zawierają cukru!
  4. 3 przepisy na jajeczne święta prosto od mistrzów kuchni!
  5. 3 sposoby na pesto doskonałe
Oglądaj w MedMeTV
  1. Alergia: czy powiększony migdałek może być wynikiem alergii?
  2. Ćwiczenia terapeutyczne przy zawrotach głowy