Dlaczego warto jeść sałatę?

Ogrom witamin i składników mineralnych, a przy tym niemal brak kalorii. Nie ma wymówki od niejedzenia sałaty! Pamiętaj, aby dodać ją do swojej codziennej diety!
Spis treści

Sałata jest jednym z nielicznych warzyw, które nie dość, że możemy kupować przez cały rok, to jeszcze nie wymaga od nas specjalnych zabiegów przy przygotowywaniu do jedzenia – wystarczy ją przecież tylko umyć, ewentualnie można porwać. Połączenie tych dwóch cech sprawia, że nie ma najmniejszych powodów, by jej nie włączać do codziennego jadłospisu. A jeśli jeszcze dodamy do tego fakt, że praktycznie nie dostarcza nam ona kalorii, to już żadna wymówka od jej niejedzenia nie istnieje.

Oprócz niewątpliwych praktycznych zalet, sałatę cechuje również jej wartość odżywcza. Zawiera ona bowiem wiele cennych witamin, składników mineralnych i antyoksydantów pozwalających zachować zdrowie i urodę na długie lata. Sprzyja także zachowaniu dobrej sylwetki. Ponadto podejrzewa się ją o właściwości uspokajające i ułatwiające zaśnięcie.

Ogrom witamin

Sałata jest bogatym źródłem kwasu foliowego (witamina B9) – szczególnie ważnego dla kobiet w ciąży. Warunkuje on bowiem prawidłowy rozwój dziecka, a organizm matki chroni przed niedokrwistością. Sałata dostarcza nam również pozostałych witamin z grupy B: B1, B2, B5 i B6. Pełnią one szereg ważnych funkcji w organizmie: od zapewniania prawidłowej przemiany materii (co ułatwia zachowanie odpowiedniej masy ciała) przez właściwe funkcjonowanie układu nerwowego na pożądanym stanie skóry, paznokci i włosów skończywszy. Nie gromadzą się one w organizmie, więc można je przyjmować bez większych obaw.

Nie bez znaczenia pozostaje potężna dawka witaminy C, która chroni przed przeziębieniami i wolnymi rodnikami. W walce z tymi ostatnimi pomaga także witamina E zwana witaminą życia i młodości – sprzyja ona zachowaniu promiennej cery, zdrowej skóry i mocnych włosów. Aby jednak nasz organizm mógł ją w pełni wykorzystać, do sałaty trzeba dodać odrobinę tłuszczu – oliwę z oliwek, olej rzepakowy czy jogurt naturalny.

…i nie mniej składników mineralnych.

Liście sałaty to również skarbnica składników mineralnych. Główka sałaty masłowej dostarcza ponad ¼ dziennego zapotrzebowania na mangan. Jego prawidłowy poziom w organizmie jest kwestią kluczową, gdyż to on wpływa na działanie enzymów umożliwiających przyswajanie wielu witamin. Ponadto jego niedobór wiąże się m.in. z problemami skórnymi i obniżonym libido. Oprócz manganu sałata dostarcza nam żelaza, wapnia, magnezu, fosforu, potasu, cynku, miedzi i selenu.

Sałata pasuje niemal do wszystkiego!

Ze względu na łatwość przygotowania i mnogość dostępnych na polskim rynku gatunków, sałata jest wdzięczną ozdobą kanapek, surówek, półmisków z serami czy z wędlinami. Bardzo dobrze komponuje się zarówno ze świeżymi warzywami sezonowymi, jak i z ziemniakami, nabiałem i mięsem, Sprawia, że wyglądają one apetyczniej, zachęcają do jedzenia, a ich wartość odżywcza znacznie się powiększa. I jak tu się jej oprzeć?

Zobacz: 10 zdrowych przekąsek, za które Twój organizm Ci podziękuje

Więcej z kateogrii: Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Najbardziej sycące produkty - oto 7 niskokalorycznych produktów
Przeczytaj artykuł
Badanie słuchu u dzieci i noworodków - na czym polega?
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Podobne artykuły
Najbardziej sycące produkty - oto 7 niskokalorycznych produktów
Badanie słuchu u dzieci i noworodków - na czym polega?
Dieta przy nadciśnieniu - co jeść i czego unikać?
Fenotyp - co to jest fenotyp krwi i cechy fenotypowe?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Co pyli w lipcu 2021?
D-dimery: norma, badanie i wyniki. Przyczyny podwyższonych?
Udar słoneczny - ile trwa, objawy udaru cieplnego?
RDW CV - co znaczy wysokie lub niskie. Jaka jest norma?
Jaką dietę stosować podczas chemioterapii? Sprawdzamy!

Reklama