Dlaczego warto jeść sałatę?

Starszy niż rok
Ogrom witamin i składników mineralnych, a przy tym niemal brak kalorii. Nie ma wymówki od niejedzenia sałaty! Pamiętaj, aby dodać ją do swojej codziennej diety!

Sałata jest jednym z nielicznych warzyw, które nie dość, że możemy kupować przez cały rok, to jeszcze nie wymaga od nas specjalnych zabiegów przy przygotowywaniu do jedzenia – wystarczy ją przecież tylko umyć, ewentualnie można porwać. Połączenie tych dwóch cech sprawia, że nie ma najmniejszych powodów, by jej nie włączać do codziennego jadłospisu. A jeśli jeszcze dodamy do tego fakt, że praktycznie nie dostarcza nam ona kalorii, to już żadna wymówka od jej niejedzenia nie istnieje.

Oprócz niewątpliwych praktycznych zalet, sałatę cechuje również jej wartość odżywcza. Zawiera ona bowiem wiele cennych witamin, składników mineralnych i antyoksydantów pozwalających zachować zdrowie i urodę na długie lata. Sprzyja także zachowaniu dobrej sylwetki. Ponadto podejrzewa się ją o właściwości uspokajające i ułatwiające zaśnięcie.

Czytaj też: Zdrowie na talerzu – przepisy na lekkie sałatki autorstwa Jana Kuronia

Ogrom witamin

Sałata jest bogatym źródłem kwasu foliowego (witamina B9) – szczególnie ważnego dla kobiet w ciąży. Warunkuje on bowiem prawidłowy rozwój dziecka, a organizm matki chroni przed niedokrwistością. Sałata dostarcza nam również pozostałych witamin z grupy B: B1, B2, B5 i B6. Pełnią one szereg ważnych funkcji w organizmie: od zapewniania prawidłowej przemiany materii (co ułatwia zachowanie odpowiedniej masy ciała) przez właściwe funkcjonowanie układu nerwowego na pożądanym stanie skóry, paznokci i włosów skończywszy. Nie gromadzą się one w organizmie, więc można je przyjmować bez większych obaw.

Nie bez znaczenia pozostaje potężna dawka witaminy C, która chroni przed przeziębieniami i wolnymi rodnikami. W walce z tymi ostatnimi pomaga także witamina E zwana witaminą życia i młodości – sprzyja ona zachowaniu promiennej cery, zdrowej skóry i mocnych włosów. Aby jednak nasz organizm mógł ją w pełni wykorzystać, do sałaty trzeba dodać odrobinę tłuszczu – oliwę z oliwek, olej rzepakowy czy jogurt naturalny.

…i nie mniej składników mineralnych.

Liście sałaty to również skarbnica składników mineralnych. Główka sałaty masłowej dostarcza ponad ¼ dziennego zapotrzebowania na mangan. Jego prawidłowy poziom w organizmie jest kwestią kluczową, gdyż to on wpływa na działanie enzymów umożliwiających przyswajanie wielu witamin. Ponadto jego niedobór wiąże się m.in. z problemami skórnymi i obniżonym libido. Oprócz manganu sałata dostarcza nam żelaza, wapnia, magnezu, fosforu, potasu, cynku, miedzi i selenu.

Sałata pasuje niemal do wszystkiego!

Ze względu na łatwość przygotowania i mnogość dostępnych na polskim rynku gatunków, sałata jest wdzięczną ozdobą kanapek, surówek, półmisków z serami czy z wędlinami. Bardzo dobrze komponuje się zarówno ze świeżymi warzywami sezonowymi, jak i z ziemniakami, nabiałem i mięsem, Sprawia, że wyglądają one apetyczniej, zachęcają do jedzenia, a ich wartość odżywcza znacznie się powiększa. I jak tu się jej oprzeć?

Czytaj też: Nowalijki - dary wiosny na Twoim talerzu

Zobacz: 10 zdrowych przekąsek, za które Twój organizm Ci podziękuje

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA