Najzdrowsze miejsce w internecie

Frutarianizm (dieta owocowa) – co jeść? Jadłospis i przepisy

Frutarianizm jest niezwykle rygorystyczną odmianą diety wegańskiej. Dla jej zwolenników to nie tylko sposób odżywiania się, ale również styl życia. Jadłospis frutariana opiera się głównie na owocach przygotowanych w różnej formie. Dopuszczalne są jednak niewielkie ilości pokarmów z innych grup produktów żywnościowych.
Polecane składniki w diecie owocowej
Źródło: 123RF
Spis treści

Na czym polega dieta frutariańska?

Frutarianizm jest jednym z bardziej restrykcyjnych sposób żywienia i polega na eliminacji prawie wszystkich produktów oprócz owoców. Do przyczyn wyboru tego stylu życia należą względy etyczne, religijne, kulturowe czy potencjalne korzyści zdrowotne.

Niektórzy kierują się motywem, że nie chcą zabijać niczego, nawet roślin. U wielu zwolenników dieta frutariańska bazuje na witarianiźmie, co oznacza, że żywność przed spożyciem nie może zostać poddana obróbce termicznej. Maksymalną temperaturą obróbki, jaką mogą zostać poddane produkty są 42 stopnie.

Przed wdrożeniem tej diety należy zadać sobie pytanie czy frutarianizm jest zdrowy? Dieta owocowa bez odpowiedniej suplementacji nie jest w stanie pokryć zapotrzebowania na niektóre witaminy (np. B12, D), składniki mineralne (np. żelazo, cynk, wapń) oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Oprócz tego spożywając same owoce niezwykle trudno jest dostarczyć odpowiednią ilość białka. Niedobory tych składników odżywczych mogą prowadzić do wielu schorzeń zdrowotnych np. anemii, osteoporozy czy niedożywienia.

Nie można również zapominać, że to owoce dostarczają dużej ilości cukrów prostych, które spożyte w nadmiarze mogą zwiększać ryzyko rozwoju próchnicy, cukrzycy czy innych zaburzeń gospodarki węglowodanowej.

Dieta ta w szczególności nie jest rekomendowana osobom o zwiększonych potrzebach żywieniowych: dzieciom, osobom starszym, kobietom w ciąży i karmiącym, sportowcom, chorym np. na cukrzyce, nowotwory, choroby przewodu pokarmowego, a także tym, którzy chcą zwiększyć swoją masę ciała.

Co jedzą frutarianie?

Frutarianie muszą dostarczyć przynajmniej połowę spożywanych kalorii w postaci owoców. Niektórzy zwolennicy tej diety w 100% bazują na owocach, a inni włączają do swojej diety również orzechy, nasiona, niektóre warzywa, zboża czy strączki.

Decyzje o włączeniu odmiennych produktów są indywidualne, ale wszyscy zwolennicy tego sposobu żywienia eliminują wyroby pochodzenia odzwierzęcego oraz żywność przetworzoną. Radykalny frutarianin nie spożywa żadnej żywej części roślin. Sięga wyłącznie po owoce, które same opadną na ziemię.  

Frutarianizm – przepisy

Po jakie produkty sięgają frutarianie?

Winogrona

249 kcal, Białko 3 g, Tłuszcz 1 g, Węglowodany 65 g

Składniki:

  • Winogrona czerwone – 300 g

Gruszka

138 kcal, Białko 2 g, Tłuszcz 1g, Węglowodany 37 g

Składniki

  • Gruszka – 1 sztuka

Sałatka owocowa z jabłkiem, pomarańczą, kiwi i orzechami włoskimi

249 kcal, Białko 4 g, Tłuszcz 7g, Węglowodany 51 g

Składniki:

  • Jabłko – 1 szuka
  • Pomarańcza – ½ sztuki
  • Kiwi – 1 sztuka
  • Orzechy włoskie – 3 sztuki

Sposób przygotowania:

  1. Owoce obierz i pokrój w kostkę.
  2. Dodaj posiekane orzechy i wymieszaj.

Sałatka owocowa z bananem, winogronami, jabłkiem i nasionami słonecznika

256 kcal, Białko 3 g, Tłuszcz 2 g, Węglowodany 62 g

Składniki:

  • Banan – 1 sztuka
  • Winogrona czerwone – 100 g
  • Jabłko – ½ sztuki
  • Słonecznik łuskany, nasiona – 1 łyżeczka

Sposób przygotowania:

  1. Owoce obierz i pokrój w kostkę.
  2. Dodaj nasiona i wymieszaj.

Kaki, orzechy nerkowca

433 kcal, Białko 4 g, Tłuszcz 6 g, Węglowodany 101 g

Składniki:

  • Kaki – 1 sztuka
  • Orzechy nerkowca – 10 g

Jadłospis na diecie frutariańskiej

Jadłospis diety owocowej jest niezwykle łatwy w przyrządzeniu. Przepisy są nieskomplikowane i ich przygotowanie nie zajmuje dużo czasu. Większość frutarian nie korzysta z obróbki termicznej, co jeszcze bardziej przyspiesza czas przygotowania posiłku.

Przykładowy jadłospis diety frutariańskiej jest na pewno kolorowy i smaczny. Jednakże ilość wyrzeczeń z jaką muszą się spotkać zwolennicy tego sposobu odżywiania jest ogromna, co skutkuje tym, że bardzo trudno pozostać na tej diecie przez dłuższy czas.

Efekty frutarianizmu

Dieta owocowa może przynieść efekty w postaci redukcji masy ciała. Jednakże będzie to wynikiem tego, że ten sposób odżywiania się jest niezwykle niskokaloryczny. Ciężko dostarczyć niezbędną ilość kalorii spożywając same owoce, które cechują się dużą objętością, a niską wartością energetyczną. Nie wspominając już o tym, że zawierają sporo błonnika pokarmowego, który zwiększa uczucie sytości.

Pomimo tego, że włókno pokarmowe jest istotnym składnikiem diety to jego zbyt duża ilość w diecie będzie utrudniała wchłanianie witamin i składników mineralnych oraz może prowadzić do zaparć lub biegunek.

Owoce ze względu na to, że są bogatym źródłem witamin, składników mineralnych i substancji o działaniu antyoksydacyjnym powinny znaleźć się w codziennej diecie. Jednakże nie mogą one być jedynym spożywanym pokarmem. Frutarianizm niesie za sobą więcej obaw niż potencjalnych korzyści.

Chcąc zadbać o swoje zdrowie i sylwetkę, najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest stałe zastosowanie dobrze zbilansowanej diety, dostarczającej wszystkich niezbędnych składników pokarmowych i odżywczych. Pomocna w tym jest aplikacja dietetyczna, w ramach której możemy wybrać dietę, dostosowaną do naszej sytuacji zdrowotnej i korzystać nie tylko z setek smacznych przepisów, ale również ze wsparcia dietetyków.

Artykuł zawiera lokowanie produktu.

Czytaj również

Bibliografia

  • Osborne A.:„Fruitarianism The Path To Paradise”,, Australia, 2009
  • Reguła J.:-Charakterystyka i ocena wybranych diet alternatywnych – wybrane problemy kliniczne, 2012
  • Kunachowicz H., Przygoda B., i wsp.: Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, 2, 2017
  • Mirosław J. i wsp.: Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie. Instytut Żywności i Żywienia, 2020
Karina Białek
Artykuł napisany przez
Karina Białek
Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety. Od najmłodszych lat eksperymentuje w kuchni i poszukuje niebanalnych połączeń. Obecnie uwielbia wertować książki kucharskie w poszukiwaniu ciekawych pomysłów na zdrowsze wersje tradycyjnych dań. Dietetyka i żywienie człowieka to jej pasja, dlatego ciągle stara się poszerzać swoją wiedzę w tym temacie. Pracując w Akademii Kulinarnej oraz cateringach dietetycznych, zdobyła wiedzę jak prawidłowo komponować posiłek, by był odżywczy i apetyczny. Wierzy, że zdrowa dieta może być smaczna i różnorodna.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Produkty o niskim indeksie glikemicznym
Przeczytaj artykuł
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Przeczytaj artykuł
Jakie witaminy mają truskawki?
Witaminy w truskawce
Podobne artykuły
Dieta pegańska - na czym polega peganizm?
Dieta bulionowa - zasady i przepisy. Czy jest zdrowa?
Dieta norweska - efekty i jadłospis. Czy działa?
Dieta zupowa - przepisy. Jakie są zasady i efekty?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama