Najzdrowsze miejsce w internecie

Grupa krwi a dieta - badania naukowe. Jaki jadłospis?

Dieta zgodna z grupą krwi opiera swoje założenia na przekonaniu, że każda z grup wymaga odmiennego jadłospisu ze względu na inne potrzeby żywieniowe. Twórca diety dr Peter D’Adamo uważał, że wybrane produkty są tolerowane w różnym stopniu w zależności od rodzaju występujących przeciwciał, które odpowiadają za grupę krwi. Opisany sposób żywienia znalazł uznanie wśród osób, które wprowadziły poniższe zasady.
Jedzenie zgodnie z grupa krwi
Źródło: 123RF
Spis treści

Czy istnieje dieta zgodna z grupą krwi?

Mówiąc o diecie według grupy krwi warto poznać różnice poszczególnych grup i to jak się je oznacza. Grupę krwi określa się na podstawie antygenu, który znajduje się w czerwonej krwince:

Dodatkowo, każda z grup krwi posiada przeciwciała przeciwko przeciwnemu antygenowi:

  • grupa krwi A - przeciwciało przeciwko antygenowi B,
  • grupa krwi B - przeciwciało przeciwko antygenowi A,
  • grupa krwi 0 - przeciwciała przeciwko antygenom A i B,
  • grupa krwi AB - brak przeciwciał.

Twórca diety, dr Peter D’Adamo, uważa, że przez występujące specyficzne dla danej grupy przeciwciała i antygeny wpływają na trawienie, przyswajanie i tolerancje konkretnych grup produktów.

Wszystko za sprawą lektyn znajdujących się w produktach, które mogą być nieprawidłowo odbierane przez układ odpornościowy.

Dzięki zastosowaniu odpowiedniej dla grupy krwi diety, według autora, może ulec obniżeniu ryzyko rozwinięcia wielu chorób, a dodatkowo ma nastąpić poprawa samopoczucia i zwiększyć się wydajność organizmu. Tym samym przy okazji dieta ta może sprzyjać odchudzaniu i utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

Od lat bada się korelacje pomiędzy daną grupą krwi, a zwiększonym ryzykiem wystąpienia jakiejś jednostki chorobowej. Naukowcy zaobserwowali pewne zależności, jednak nie są one ściśle związane jedynie z grupą krwi, ale także z wieloma genami.

Aktualne badania naukowe analizujące dietę zgodną z grupą krwi nie wykazały, że wpływa ona na poprawę zdrowia, wyników badań czy redukcji masy ciała w większym stopniu niż odżywianie się zgodnie z zaleceniami towarzystw żywieniowych.

Opinie osób stosujących dietę zgodną z grupą krwi zazwyczaj nie są obiektywne, ponieważ sięgają po nią osoby, którym zazwyczaj odpowiada zalecana grupa produktów.

Dodatkowo, gdy ograniczony zostaje asortyment, a dieta bazuje na produktach nieprzetworzonych to łatwiej o utrzymanie prawidłowej masy ciała i poprawę samopoczucia.

Dieta dla grupy krwi 0

Według autora dieta zgodna z grupą krwi 0, powinna jak najbardziej przypominać sposób odżywiania człowieka pierwotnego, który był doskonałym łowcą oraz myśliwym i jadał głównie mięso, warzywa i owoce.

Unikać należy z kolei produktów zbożowych oraz mleka i jego przetworów. Eliminacji podlegają zatem wszelkie produkty przetworzone.

Zgodnie z założeniami osoby z grupą krwi 0 powinny odżywiać się niskowęglowodanowo, a wysokobiałkowo i tłuszczowo.

Dieta dla grupy krwi A

Osoby z grupą krwi A według niektórych badaczy to pierwsi rolnicy, którzy rozpoczęli uprawę zbóż. Dlatego też ich dieta powinna być zbliżona do diety wegetariańskiej.

W przeciwieństwie do zaleceń dietetycznych dla osób z grupą krwi 0, dieta w tej grupie krwi powinna być wysokowęglowodanowa i niskotłuszczowa. Co więc powinny jeść osoby z grupą krwi A? Przede wszystkim ich posiłki powinny być skomponowane z nasion roślin strączkowych, warzyw, owoców i zbóż.

Od czasu do czasu warto, aby uwzględniły w jadłospisie ryby.

Dieta dla grupy krwi B

Dieta zgodna z grupą krwi B jest najbardziej urozmaicona i dopuszcza spożywanie prawie wszystkich grup produktów. Według autora, osoby z tą grupą krwi to koczownicy, którzy najlepiej tolerują większość pokarmów.

Osoby te mogą do diety włączyć mleko i jego przetwory, wybrane zboża (poza pszenicą i gryką), mięsa (głównie dziczyznę), ryby, warzywa i owoce. Limitacji powinny podlegać natomiast warzywa strączkowe.

Dieta dla grupy krwi AB

Dieta zgodna z grupą krwi AB opisywana jest jako dieta współczesna, która powinna być zmodyfikowaną dietą wegetariańską. Nie zawiera one wiele wykluczeń poza gryką, pszenicą, fasolą, kukurydzą i czerwonym mięsem.

Zalecane z kolei są zielone warzywa, ryby i produkty mleczne.

Dieta dla grupy krwi - tabela produktów

Dieta dostosowana do grupy krwi dzieli produkty na polecane o korzystnym wpływie na organizm, neutralne i te zakazane, które nie są dobrze tolerowane przez organizm.

Grupa krwi 0

Grupa produktów

Polecane

Neutralne

Zakazane

Mięso

wołowina, cielęcina, baranina, jagnięcina

kurczak, kaczka, indyk, królik, kuropatwa, bażant

gęś, bekon, wieprzowina, szynka

Ryby i owoce morza

dorsz, morszczuk, halibut, makrela, okoń, szczupak, pstrąg tęczowy, łosoś, sardynka, sola

tuńczyk, anchois, karp, śledź, żabnica, okoń morski, pstrąg morski, małże, krab, rak, homar, ostrygi, krewetki, kalmary, przegrzebki ślimaki

sum, śledź marynowany, łosoś wędzony, ośmiornica, kawior

Produkty mleczne

żadne

masło, ser feta, ser kozi, mozzarella, sojowe zamienniki nabiału

 

kefir, maślanka, jogurty, wszystkie pozostałe sery, ricotta, lody

Tłuszcze

oliwa z oliwek, olej lniany

olej rzepakowy, olej sezamowy, olej z wątroby dorsza

olej kukurydziany, olej bawełniany

Orzechy i nasiona

pestki dyni, orzechy włoskie

migdały, orzechy laskowe, orzechy makadamia, pekan, nasiona sezamu, nasiona słonecznika, orzeszki pinii

orzechy brazylijskie, nerkowce, orzeszki ziemne, pistacje, nasiona maku

Nasiona roślin strączkowych

fasola adzuki, fasola czarne oczko, fasola pinto

czarna fasola, bób, fasola cannellini, ciecierzyca, groch zielony, groszek cukrowy

czerwona fasola, soja, soczewica brązowa, zielona i czerwona

Zboża

chleb z kiełkującej pszenicy esseńskiej

amarantus, jęczmień, gryka, ryż, proso, owies, ryż, komosa ryżowa, orkisz,
chleb bezglutenowy, chleb z brązowego ryży, chleb jaglany, wafle ryżowe, chleb chrupki żytni, chleb orkiszowy

kus kus, mąka owsiana, makaron pszenicy, płatki kukurydziane, mąka kukurydziana, otręby i zarodki pszenne, chleb pszenny pełnoziarnisty, chleb kukurydziany, pumpernikiel

Warzywa

botwina, brokuł, endywia, czosnek, karczochy, rzepa, jarmuż, kalarepa, por, okra, cebula, pietruszka, natka pietruszki, czerwona papryka, dynia, szpinak, bataty,

szparagi, buraki, marchew, seler, cykoria, jalapeno, kolendra, cukinia, ogórek, koper, fenkuł, imbir, oliwki zielona, sałata masłowa, papryka zielona i żółta, cebula dymka, rzodkiewki, pomidory

bakłażan, kapusta czerwona/biała/pekińska, kukurydza, ziemniaki, brukselka, grzyby shitake, kalafior, lucerna, oliwki czarne, pieczarki

 

Owoce

figi świeże i suszone, śliwki świeże i suszone,

jabłka, nektarynki, morele, banany, porzeczka, borówki, wiśnie, żurawina, daktyle, agrest, grapefruit, winogrona, kiwi, cytryny, limonki liczi, mango, papaja, brzoskwinie, gruszki, ananas, maliny, granat, arbuz

awokado, jagody, kokos, melon, pomarańcze, rabarbar, truskawki, mandarynki

 

Grupa krwi A

Grupa produktów

Polecane

Neutralne

Zakazane

mięso

żadne

kurczak, indyk

baranina, królik, wieprzowina, wołowina, cielęcina, dziczyzna, podroby oraz przetwory mięsne i wędliny

ryby i owoce morza

karp, dorsz, makrela, sardynka, łosoś, pstrąg tęczowy i morski, żabnica, ślimak

szczupak, okoń morski, rekin, jesiotr, miecznik

flądra, halibut, morszczuk, sum, śledź, tuńczyk, węgorz, 
homary, krewetki, kalmary, małże, kraby, mule, ostrygi, ośmiornice, raki, kawior, ryby wędzone

produkty mleczne i jaja

sojowe zamienniki produktów mlecznych

jaja kurze, ser feta, mleko i ser kozi, jogurt grecki kefir, mozzarella, twaróg, ricotta, jogurt naturalny

mleko i przetwory mleczne, lody, masło, maślanka, sery

tłuszcze

oliwa z oliwek, olej lniany

olej rzepakowy, olej z wątroby dorsza

olej bawełniany, kukurydziany,

orzechy i nasiona

orzeszki ziemne, masło orzechowe, pestki dyni

migdały, orzechy laskowe, orzechy makadamia, orzechy piniowe, nasiona maku, nasiona sezamu, orzechy włoskie

orzechy brazylijskie, nerkowce, pistacje

nasiona roślin strączkowych

fasola adzuki, fasola czarna, fasola czarne oczko, soczewica brązowa, zielona i czerwona, fasola pinto, czerwona soja

fasola cannellini, groch zielony, fasola biała, groszek zielony, groszek cukrowy

ciecierzyca, fasola czerwona, fasola lima

zboża

amarantus, gryka, chleb z kiełkującej pszenicy esseńskiej, wafle ryżowe, chleb z mąki sojowej, ryż, żyto

 

jęczmień, płatki kukurydziane, kamut, proso, owies, orkisz, tapioka, dziki ryż, kus-kus, chleb z brązowego ryży, chleb bezglutenowy, chleb jaglany, chleb orkiszowy, chleb żytni chlebki wasa,

bułki z otrębami pszennymi, chleb pełno-pszenicznego, wieloziarnisty, z mąki durum, z mąki macowej, chleb wysokobiałkowy, pumpernikiel

warzywa

kiełki lucerny, botwina, brokuł, endywia, czosnek, karczochy, rzepa, jarmuż, kalarepa, por, okra, cebula, pietruszka, natka pietruszki, dynia, szpinak,

szparagi, buraki, pok choy, marchew, kalafior, seler, cykoria, cukinia, ogórek, fenkuł, sałata, oliwki zielone, cebula dymka, rzodkiewka, rukola, kukurydza

bakłażan, kapusta (biała, czerwona, chińska), grzyby shiitake, oliwki, pieczarki, papryka (czerwona, zielona, żółta), pomidory, ziemniaki (białe, czerwone, słodkie), fasola

owoce

morele, wiśnie, figi świeże i suszone, grapefruit, cytryny, ananas, śliwki świeże i suszone

awokado, jabłka, jagody, borówki, żurawina, daktyle, winogrona, guawa, kiwi, limonka, melony, nektarynka, brzoskwinie, gruszka, granat, maliny, truskawki, arbuz

banany, mandarynki, mango, melony, kokos, pomarańcza, rabarbar, papaja

 

Grupa krwi B

Grupa produktów

Polecane

Neutralne

Zakazane

mięso

jagnięcina, baranina, królik

wołowina, indyk

cielęcina, dziczyzna, wieprzowina, wołowina, kurczak, gęś, wędliny, bekon

ryby i owoce morza

dorsz, morszczuk, halibut, makrela, żabnica, szczupak, sardynki, pstrąg morski, jesiotr

karp, sum kawior, śledź, małże, pstrąg tęczowy, żabnica, przegrzebki, szprotki, sola, miecznik, kałamarnica

anchois, małże, kraby, raki, węgorz, żabie udka, homar, ośmiornica, ostrygi, krewetki, ślimaki, łosoś wędzony

produkty mleczne

serek wiejski, ser feta, ser i mleko kozie, kefir, mleko odtłuszczone, mozzarella, ricotta, jogurt grecki

ser brie, camembert, cheddar, creme fraiche, edam, emmentaler, gouda, pełne mleko, twaróg, mleko sojowe

lody, ser blue

tłuszcze

oliwa z oliwek

masło ghee, olej z wątroby dorsza, olej lniany

olej rzepakowy, olej bawełniany, olej słonecznikowy, olej sezamowy, olej kukurydziany

orzechy i nasiona

żadne

migdały, orzechy brazylijskie, orzechy makadamia, orzechy włoskie

mak, nasiona sezamu, orzechy laskowe, pestki dyni i słonecznika, pistacje, siemię lniane

nasiona roślin strączkowych

czerwona fasola, fasola lima, fasola navy

bób, fasola cannellini, fasolka szparagowa, groszek cukrowy, czerwona soja

fasola adzuki, czarna fasola, fasola czarne oczka, ciecierzyca, soczewica brązowa, zielona i czerwona

zboża

proso, orkisz, otręby owsiane i ryżowe, chleb z brązowego ryżu, wafle ryżowe, chleb jaglany, chleb z kiełkującej pszenicy esseńskiej, chlebek wasa

chleb bezglutenowy, chleb orkiszowy, chleb z mąki sojowej, chleb pumpernikiel

amarantus, jęczmień, gryka, żyto, kamut, kasza gryczana, płatki kukurydziane
gryka, mąka kukurydziana, chleb wieloziarnisty, chleb pszenny pełnoziarnisty, tapioka, ryż dziki, kus-kus

warzywa

bakłażan, burak, botwina, kapusta czerwona, biała, pekińska, brukselka, marchew, kalafior, jarmuż, shiitake, pietruszka, natka pietruszki, papryki, bataty

kiełki lucerny, pok choy, seler, cykoria, jalapeno, ogórek, koper. endywia, fenkuł, czosnek, imbir, rzepa, kalarepa, por, sałata, okra, ziemniaki, cebula, rukola, szpinak,

kukurydza, karczochy, czarne i zielone oliwki, pomidory, rzodkiewki i ich kiełki,
grzyby shitake

owoce

banany, żurawina, winogrona, papaja, ananas, śliwki

jabłka, morele, jagody, borówki, porzeczki, wiśnie, daktyle, figi świeże i suszone, agrest, grapefruit, guawa, kiwi, cytryna, limonka, liczi, mango, melony, nektarynki, pomarańcze, brzoskwinie, gruszki, plantany, śliwki suszone, maliny

awokado, kokos, granaty, rabarbar

 

Grupa krwi AB

Grupa produktów

Polecane

Neutralne

Zakazane

mięso

baranina, królik, indyk

 

Wołowina, kurczak, kaczka, gęś, wieprzowina, cielęcina, wędliny

ryby i owoce morza

dorsz, morszczuk, makrela, żabnica, szczupak, pstrąg tęczowy i morski, sardynki, jesiotr ślimak,

karp, sum, śledź, małże, łosoś, miecznik, kawior, małżem przegrzebki, kalmary

Anchois, halibut, krab, raki, żabie udka, homar, ośmiornica, sola, krewetki

produkty mleczne

serek wiejski, ser i mleko kozie, kefir, mozzarella, ricotta

cheddar, creme fraiche, edam, ementaler, gouda, mleko odtłuszczone, twaróg, jogurt grecki, mleko i ser sojowy

masło, maślanka, sery pleśniowe, parmezan, pełne mleko

tłuszcze

oliwa z oliwek

olej rzepakowy, olej lniany, olej z wątroby dorsza

olej kukurydziany, olej sezamowy, olej słonecznikowy

 

orzechy i nasiona

orzeszki ziemne, orzechy włoskie

migdały, orzechy brazylijskie, makadamia, pistacje

mak, nasiona sezamu, orzechy laskowe, pestki dyni, nasiona słonecznika, siemię lniane

nasiona roślin strączkowych

soczewica zielona, fasola czerwona, fasola pinto, soja

fasola cannellini, groch, groszek, soczewica brązowa i czerwona

Fasola adzuki, czarna fasola, fasola czarne oczko, ciecierzyca, fasola lima

zboża

proso, orkisz, ryż dziki, otręby owsiane, wafle ryżowe, chleb jaglany, chleb z brązowego ryżu, chleb z kiełkującej pszenicy essene, chleb z mąki sojowej, chleb żytni

amarantus, jęczmień, komosa ryżowa, otręby pszenne, chleb bezglutenowy, chleb orkiszowy, chleb z pszenicy durum, pumpernikiel

gryka, kamut, płatki kukurydziane
gryka, mąka kukurydziana, chleb kukurydziany, tapioka

warzywa

kiełki lucerny, bakłażan, buraki, botwina, brokuł, kalafior, seler, ogórek, czosnek, jarmuż, pietruszka, natka pietruszki, bataty

szparagi, pok choy, brukselka, kapusta biała, czerwona i pekińska, marchew, cykoria, cukinia, fenkuł, rzepa, kalarepa, por, sałata, zielone oliwki, cebula, ziemniaki, dynia, szpinak, pomidor

kukurydza, jalapeno, karczochy, czarne oliwki, papryka (czerwona, zielona, żółta), rzodkiewki,

 

owoce

wiśnie, żurawina, figi świeże i suszone, winogrona, śliwki

jabłka, morele, jagody, porzeczki, borówki, daktyle, grapefruit, kiwi, cytryna, limonka, liczi, melon, nektarynka, pomarańcze, papaja, brzoskwinie, gruszki, ananas, maliny, truskawki, arbuz

Awokado, kokos, banany, mango, granat, rabarbar

 

Jak komponować jadłospis zgodnie z grupą krwi?

Chcąc przestrzegać diety zgodnej z grupą krwi, codzienny jadłospis warto komponować opierając się na liście produktów zakazanych i przeciwwskazanych. Pomimo wielu wykluczeń każda z diet może być smaczna.

Niestety jak każda dieta eliminacyjna wykluczenie całych grup produktów zwiększa ryzyko wystąpienia niedoborów pokarmowych. Dodatkowo dieta dla grupy krwi 0 nie dostarcza odpowiedniej ilości węglowodanów, przez co po jej wprowadzeniu można odczuwać zmęczenie, senność i ból głowy.

Dieta dopasowana do genotypu to odległa przyszłość i chociaż dieta zgodna z grupą krwi również się do niego odwołuje to posiadamy zbyt małą wiedzę, jak poszczególne składniki żywności wpływają na aktywacje czy wyciszanie genów.

Niezależnie od tego jaką grupę krwi mamy, zbilansowana dieta, oparta na roślinach, ale zawierająca źródła białka (roślinne lub zwierzęce), jest optymalnym sposobem żywienia. Obecnie dostępne są aplikacje dietetyczne z gotowymi planami żywienia, które ułatwiają przestrzeganie rekomendacji żywieniowych.

Ponadto w ramach abonamentu dostaje się dostęp do listy zakupów, możliwość wymiany posiłków czy nieograniczony kontakt z dietetykiem.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również

Bibliografia

  • Wang J., García-Bailo B., Nielsen D.E., El-Sohemy A.: ABO genotype, 'blood-type’ diet and cardiometabolic risk factors. PLoS One. 2014; 15;9(1): e84749.
  • Cusack L., De Buck E., Compernolle V., Vandekerckhove P.: Blood type diets lack supporting evidence: a systematic review. Am J Clin Nutr. 2013; 98(1):99-104.
  • \D’Adamo, P., & Whitney, C. (2012). Eat right 4 your type. Random House.
Kamila Pawłowska
Artykuł napisany przez
Kamila Pawłowska
Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety. Pasjonatka aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Interesuje się również psychodietetyką -ukończyła studia podyplomowe w tym zakresie na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS. Certyfikowany Instruktor Fitness oraz Trener Personalny. Jej konikiem jest żywienie osób aktywnych fizycznie. Wiedzę z tego obszaru zdobywa uczestnicząc w licznych szkoleniach i warsztatach.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Dieta 1700 kcal - przykładowy jadłospis, przepisy. Efekty
Dieta 1700 kcal
Przeczytaj artykuł
Ciągłe uczucie głodu - przyczyny. Jak się go pozbyć?
Mężczyzna odczuwający ciągły głód
Przeczytaj artykuł
Zapotrzebowanie kaloryczne - jak obliczyć samodzielnie?
Kaloryczny posiłek
Podobne artykuły
Najbardziej sycące produkty - 7 niskokalorycznych produktów
Jak szybko schudnąć? Z ud, brzucha, z nóg i po ciąży
Jak schudnąć 10 kg? Jadłospis i dieta bez efektu jojo
Analiza składu ciała - waga i normy. Na czym polega BIA?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama