Nowy sklep

już ON-LINE

Jak uzupełnić elektrolity? Kiedy należy to zrobić?

Kobieta pije elektrolity w trakcie ćwiczeń na siłowni
Źródło:123RF
Biegunka, odwodnienie, gorączka, wymioty – to najpopularniejsze, choć nie jedyne sytuacje, gdy warto uzupełniać elektrolity. Można sięgnąć po gotowy produkt z apteki lub wykorzystać domowe sposoby na elektrolity. Jak przygotować je samodzielnie w domu, by były bezpieczne i skuteczne?
 

Zaburzenia elektrolitowe dotyczą przede wszystkim sytuacji dużej zmiany w gospodarce wodnej organizmu. Elektrolity to rozpuszczalne w wodzie jony:

Są odpowiedzialne za przewodzenie impulsów elektrycznych w organizmie, przez co bezpośrednio wpływają na jego prawidłowe funkcjonowanie. Są także odpowiedzialne za utrzymywanie napięcia w błonach komórkowych. Zaburzenia gospodarki elektrolitowej niekorzystanie wpływają na pracę serca i układ nerwowy. 

Kiedy dochodzi do utraty elektrolitów?

Poziom elektrolitów w organizmie nie jest stały, natomiast prawidłowo funkcjonujący człowiek, prowadzący higieniczny tryb życia, nie mus obawiać się niedoborów tych pierwiastków. W codziennym życiu następuje naturalna regulacja gospodarki wodnej i elektrolitycznej – poprzez nawadnianie organizmu, wydalanie moczu, pocenie się itp. – cyrkulacja zostaje zachowana. 

Do utraty elektrolitów najczęściej dochodzi w momencie, gdy organizm traci dużo wody. Najczęściej podczas:

ale też w trakcie:

  • upałów,
  • intensywnych treningów,
  • imprez zakrapianych alkoholem, 
  • niektórych diet (zwłaszcza opartych na głodówkach),
  • przyjmowania niektórych leków.

Niestety również towarzyszący większości osób stres, przyczynia się do wypłukiwania m.in. magnezu z organizmu. 

Objawy niedoboru elektrolitów

Objawy niedoboru elektrolitów są nieswoiste, jednak w przypadku wystąpienia powyższych sytuacji można łatwo połączyć fakty. 

Do najpopularniejszych symptomów zaburzenia równowagi elektrolitowej zaliczamy:

  • ból i zawroty głowy,
  • osłabienie i zmęczenie (ponad miarę w stosunku do wykonywanych obowiązków),
  • skurcze mięśni,
  • opuchnięte kończyny,
  • zaburzenia rytmu serca,
  • uczucie pragnienia.

Za te objawy odpowiedzialne są konkretne minerały:

  • sód - utrzymuje równowagę płynów ustrojowych. wspiera pracę nerwów i pomaga utrzymywać prawidłową kurczliwość mięśni,
  • potas jest szczególnie ważny dla kontrolowania czynności serca. wpływa na obniżenie ciśnienia krwi i zmniejsza ryzyko udaru mózgu,
  • wapń - organizm wykorzystuje go do stabilizacji ciśnienia krwi i kontrolowania skurczu mięśni szkieletowych. jest również używany do budowy mocnych kości i zębów,
  • magnez – odpowiada za skurcze mięśni, rytm serca i funkcje nerwowe,
  • chlorek - wspiera utrzymanie właściwej równowagi płynów ustrojowych,
  • fosforan – ściśle współpracuje z wapniem, jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu moczowego. 

Jak uzupełnić elektrolity domowym sposobem?

W aptece nie brakuje gotowych produktów z elektrolitami, zwłaszcza dla dzieci, które często borykają się z biegunką lub wymiotami. Niestety ich słonawo-gorzkawy smak sprawia, że maluchy rzadko z apetytem przyjmują ten preparat. 

Wówczas warto sięgnąć po produkty, które są bogate w substancje mineralne:

  • pomidory, banany, morele suszone – są źródłem potasu i sodu,
  • pestki dyni, kakao (prawdziwego, nie słodzonego napoju o smaku kakaowym), migdały – które są skarbnicą magnezu.

 Należy też pić dużo wody mineralnej, najlepiej wysokozmineralizowanej. W przypadku osób dorosłych można też sięgnąć po preparaty zawierające chelaty aminokwasowe. 

Aby nie dopuścić do utraty elektrolitów, pamiętaj, by w czasie upałów ograniczyć wysiłek fizyczny i treningi sportowe, a podczas infekcji, objawiających się gorączką i biegunką, przyjmować dwa razy więcej płynów niż zwykle.

Elektrolity u sportowców

Temat elektrolitów powinien być szczególnie ważny dla osób spędzających długie godziny w siłowniach, biegaczy i innych sportowców. By stare powiedzenie „sport to zdrowie” nie mijało się z prawdą, należy dbać o prawidłowe nawadnianie organizmu i uzupełnienia składników mineralnych, które podczas wysiłku ulatniają się wraz z potem. Najpopularniejsza jest zwykła woda, choć ona nie dostarcza odpowiedniej ilości soli mineralnych, ani – wbrew pozorom – nie nawadnia tak skutecznie, jak napoje izotoniczne. Nie trzeba jednak sięgać po gotowe napoje, które nierzadko zawierają jeszcze konserwanty i niepotrzebne barwniki. Bardzo dobre izotoniki można zrobić samemu w domu. 

Jak przygotować domowy izotonik?

Naturalny skład, oszczędność pieniędzy i szybkość przygotowania – to główne zalety domowych napojów izotonicznych. We własnej kuchni można też podjąć decyzję, czy przygotować napój bardziej kwaskowaty, czy lekko słonawy. Jednak trzeba spojrzeć prawdzie w oczy – na pewno nie jest to przepyszny koktajl, do którego będziemy wracać z apetytem. Jednak smak nie powinien być przeszkodą w uzupełnianiu soli mineralnych. 

Przygotowując domowy izotonik należy wziąć pod uwagę dyscyplinę sportu, którą się uprawia. Inne skład będzie miał napój dla biegaczy, a inny dla osób pracujących w siłowni na dużych obciążeniach. 

Jednak zasada tworzenia takich płynów jest jedna, różnią się jedynie proporcje wykorzystania poszczególnych produktów:

  • węglowodanów prostych, do których należą np. miód, sok ze świeżych owoców lub glukoza spożywcza,
  • wody (jeżeli ma być wymieszana z sokiem, to w proporcjach 1:1),
  • soli kuchennej.

Dla biegaczy i innych dyscyplin kardio, najważniejsze jest nawodnienie, więc napój nie musi mieć dużo cukru. Bardziej kaloryczne powinny być mieszanki dla osób trenujących np. crossfit. Poniżej przykładowy przepis dla osób pracujących z dużymi obciążeniami:

  • 950 ml letniej wody ,
  • 1 płaska łyżeczka soli kuchennej,
  • sok z 1 pomarańczy lub 1 cytryny,
  • 4 łyżki miodu.

Pamiętaj! Napój izotoniczny nie jest napojem energetycznym. Izotonik nawadnia i uzupełnia elektrolity, „energetyk” – pobudza poprzez wysoką zawartość kofeiny, tauryny i cukru. Napoje izotoniczne można pić bez obaw o swoje zdrowie. 

Czytaj:

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Pytanie: Gdzie najczęściej kupujesz produkty ekologiczne?

  Na targu

  W Internecie

  W supermarkecie

  W sklepie ze zdrową żywnością

  Od lokalnych dostawców

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA