Najzdrowsze miejsce w internecie

Sok z kiszonej kapusty - jak zrobić i ile pić? Właściwości

Sok z kiszonej kapusty, jak i sama kapusta kiszona to bogactwo szeregu witamin, składników mineralnych, a także probiotyków. Posiada wiele cennych właściwości, dla których warto włączyć go do swojego jadłospisu.
Kiszona kapusta
Źródło: 123RF
Spis treści

Właściwości soku z kiszonej kapusty

Sok z kiszonej kapusty zawiera wiele cennych witamin m.in.: C, z grypy B, A, E, K i składników mineralnych np.: wapń, magnez, sód, potas czy żelazo. Dzięki bogactwu witaminy C, która to ma silne działanie antyoksydacyjne, wspiera układ odpornościowy, a także przyczynia się do wzmocnienia ściany naczyń krwionośnych, tym samym zmniejszając ryzyko chorób układu krążenia.

Wpływa pozytywnie na wygląd skóry, włosów i paznokci, a także opóźnia procesy starzenia się. Sok z kapusty kiszonej zawiera również kwas mlekowy i bakterie probiotyczne wspierające układ pokarmowy. Przyspieszają one pasaż jelitowy i zapobiegają zaparciom.

Kapusta wykazuje również działanie przeciwzapalne, dzięki czemu zmniejsza ryzyko występowania np. wrzodów żołądka, przeciwdziała zgadze, a także może być stosowana w prewencji nowotworowej (szczególnie nowotworów układu pokarmowego i nowotworów hormonozależnych).

Sok z kapusty kiszonej na odchudzanie jest szczególnie polecany. Wynika to z faktu, że zarówno kapusta kiszona jak i jej sok są produktami o niskiej wartości energetycznej (kapusta 16-19 kcal/100g, sok 12-33 kcal/100g). Dzięki sporej zawartości błonnika zwiększa uczucie sytości po posiłku ograniczając tym samym spożycie nadmiaru kalorii.

Oprócz pozytywnych właściwości soku należy wspomnieć o jego niepożądanym działaniu. Spożyty w nadmiernej ilości może powodować takie dolegliwości układu pokarmowego jak wzdęcia, gazy, odbijanie czy zgagę.

Wiele osób sięga po sok z kapusty kiszonej na przeczyszczenie. Nie jest to jednak zalecana metoda i może ona przynieść inne niekorzystne konsekwencje, takie jak ma przykład odwodnienie.

Czy można pić sok z kiszonej kapusty na czczo?

Sok z kiszonej kapusty na czczo nie zawsze będzie dobrym pomysłem. Chociaż często można się spotkać z rekomendacją spożywania soku z kiszonej kapusty na czczo to nie wszystkim będzie on służył.

Szczególną ostrożność powinny zachować osoby z problemami gastrycznymi. Woda z kapusty kiszonej w nadmiarze, a w szczególności wypita na czczo może wywołać szereg nieprzyjemnych dolegliwości żołądkowo-jelitowych (np. biegunkę).

Przeciwwskazania do picia soku z kiszonej kapusty

Czy sok z kiszonej kapusty jest zdrowy? Sok ze świeżej kapusty jak i kiszonej jest zdrowy, a jego spożywanie może przynieść wiele korzyści. Jednak nie każdy może go pić.

Nie jest on zalecany osobom zmagającym się z chorobą nerek, nadciśnieniem tętniczym czy chorobami serca z uwagi na sporą zawartość sodu.

Woda z kapusty kiszonej nie jest również rekomendowana chorym z wrzodami czy przewlekłymi chorobami układu pokarmowego. W takich sytuacjach warto picie soków skonsultować z lekarzem.

Ile pić dziennie soku z kiszonej kapusty?

Przed zakupem tego produktu często pojawiają się pytania: jak pić sok z kiszonej kapusty oraz kiedy pić sok z kiszonej kapusty? Podczas jego spożywania zdecydowanie należy zachować umiar. Wystarczy zaledwie pół szklanki kilka razy w tygodniu by cieszyć się jego prozdrowotnymi właściwościami.

Zamiast sięgać po sok można również włączyć do diety inne warzywa kapustne i przetwory z nich powstałe. Ich spożywanie przyniesie podobne korzyści.

Codzienne wypijanie soku z kiszonej kapusty może przynieść niekorzystne skutki w postaci dolegliwości żołądkowo-jelitowych.

Jak zrobić sok z kiszonej kapusty?

Przepis na sok z kiszonej kapusty należy do grupy tych nieskomplikowanych. Napój możemy przygotować w łatwy sposób w domu. Jak to zrobić? Wystarczy zaopatrzyć się w świeżą kapustę kiszoną, najlepiej zakupioną w warzywniaku, kiszoną w sposób jak najbardziej naturalny (nie przemysłowy).

Następnie należy zalać ją niewielką ilością wody, dodać odrobinę soli i odstawić na 2-3 dni w chłodne i jednocześnie ciemne miejsce. Kolejno odcedzamy sok, który to przechowujemy już w lodówce.

Chcąc zadbać o swoje zdrowie i sylwetkę, najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest stałe zastosowanie dobrze zbilansowanej diety, dostarczającej wszystkich niezbędnych składników pokarmowych i odżywczych. Pomocna w tym jest aplikacja dietetyczna, w ramach której możemy wybrać dietę, dostosowaną do naszej sytuacji zdrowotnej i korzystać nie tylko z setek smacznych przepisów, ale również wsparcia dietetyków.

Czytaj również

Bibliografia

  • Krochmal-Marczak B., Sawicka B., Stryjecka M., Pisarek M., Bienia B., Wartość odżywcza i prozdrowotna wybranych warzyw z rodzaju kapusta (Brassica L.), Herbalism, 1, 3,2017
  • Zielińska M., Hoffmann M., Waszkiewicz-Robak B., Tradycyjne roślinne napoje fermentowane o działaniu prozdrowotnym, Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny., 5, 2015
  • Korzeniowska-Ginter R., Grużyńska M., Wykorzystanie kulinarne warzyw kapustnych w aspekcie właściwości prozdrowotnych, Problemy Higieny i Epidemiologii 2013, 94(3)
  • Kusznierewicz B., Piasek A., Lewandowska J., Śmiechowska A., Bartoszek A., Właściwości przeciwnowotworowe kapusty białej, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2007, 6 (55)
Ewelina Ogrzewała
Artykuł napisany przez
Ewelina Ogrzewała
Dietetyk kliniczny, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Stypendystka lokalnego programu, w którym to zrealizowała swój projekt z zakresu zdrowego odżywiania dla kobiet ciężarnych w szkole rodzenia oraz warsztaty żywieniowe dla dzieci. Doświadczenie i praktykę w zawodzie dietetyka zdobywa na kursach, a także prowadząc indywidualnych pacjentów. Współpracuje z osobami z problemem nadwagi i otyłości, a także chorób dietozależnych (m.in.: nadciśnienie, choroby układu krążenia, dyslipidemia, cukrzyca typu II i insulinooporność). Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Produkty o niskim indeksie glikemicznym
Przeczytaj artykuł
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Przeczytaj artykuł
Dieta ziemniaczana - dla kogo? Zasady i przepisy
Placki z ziemniaków
Podobne artykuły
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Dieta ziemniaczana - dla kogo? Zasady i przepisy
Dieta warzywna - co jeść? Jadłospis i efekty
Kiszony kalafior – jak kisić? Przepis

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Clear Aligner - działanie i efekty. Jaka cena całego leczenia?
Analiza składu ciała - waga i normy. Na czym polega BIA?
Zapaść serca - objawy i przyczyny. Jak wygląda leczenie?
Spanie nago - czy jest zdrowe? W pojedynkę i z partnerem

Reklama