Warzywa bogate w białko - w czym jest najwięcej?

Ze względu na wysoką zawartość białka rośliny strączkowe często uważane są za pokarm, który zastępuje białko pochodzenia zwierzęcego. Poznaj listę, która zawiera warzywa bogate w białko. Czy stosujesz je w codziennej diecie?

Spis treści

Rola białka w diecie

Warzywa są mile widziane w każdej kuchni, choć oczywiście zajmują szczególne miejsce w kuchni wegetariańskiej.

Białko, w które bogate są rośliny strączkowe m.in.:

  • pomaga w regulowaniu poziomu cukru we krwi,
  • pobudza prawidłowy wzrost ciała i mózgu,
  • korzystnie wpływa na nerki, mając działanie moczopędne i wysuszające.

Oprócz białka rośliny strączkowe zawierają także tłuszcze i węglowodany, są bogatym źródłom potasu, wapnia, żelaza i witamin z grupy B.

Warzywa bogate w białko a trawienie

Wiele osób źle trawi rośliny strączkowe i po ich spożyciu odczuwa dolegliwości w postaci wzdęć i alergii. To prawda, że trzeba mieć do nich mocny układ trawienny, ale w wielu przypadkach problemem jest nieprawidłowy sposób przyrządzania, niewłaściwy wybór rodzaju rośliny sączkowej oraz złe połączenie pokarmów.

Warto pamiętać o długim, co najmniej 12-godzinnym moczeniu roślin strączkowych przed gotowaniem oraz ich solidnym posoleniu już w trakcie przyrządzenia - sól ułatwia trawienie produktów o dużej zawartości białka. A w trakcie jedzenia nie zapominajmy o dokładnym rozgryzaniu i przeżuwaniu ziaren, co również ułatwi trawienie.

Ajurweda poleca, aby łączyć potrawy ze strączków z potrawami oleistymi. W społeczeństwach, gdzie jest wysokie spożywanie roślin strączkowych, zazwyczaj jest to stosowane. Na przykład w Meksyku fasola smażona jest na smalcu, zaś Arabowie swój tradycyjny humus z cieciorki łączą z pastą z oleistych ziaren sezamu.

Reklama

Warzywa bogate w białko - lista

Do warzyw bogatych w białko zaliczyć można m.in:

  • fasola adzuki - wzmacnia nerki, odtruwa organizm, zmniejsza obrzęki, ma działanie moczopędne.
  • czarna fasola - korzystnie wpływa na nerki i funkcje rozrodcze, sok z czarnej fasoli może być stosowany na chrypkę i ból gardła.
  • czarna soja - działa na śledzionę i nerki, poprawia krążenie krwi, usuwa toksyny z organizmu.
  • bób - działa moczopędnie, wzmacnia śledzionę i trzustkę.
  • fasola kidney- stosowana w leczeniu obrzęków i opuchlizny.
  • soczewica -  korzystnie wpływa na serce i krążenie, działa moczopędnie, wzmacnia aktywność nerek.
  • Jaś - działa korzystnie na płuca i wątrobę, świetnie działa na skórę, neutralizuje nadmierną zawartość kwasów w organizmie.
  • fasola mung - korzystnie wpływa na wątrobę i woreczek żółciowy, zmniejsza obrzęki, stosowana jest w leczeniu zatruć pokarmowych.
  • groszek zielony - wzmacnia śledzionę i wątrobę, działa moczopędnie, lekko przeczyszczająco.
  • soja - wpływa korzystnie na jelito grube, działa nawilżająco, wzmacnia śledzionę i wątrobę.
  • fasola szparagowa - wzmacnia śledzionę i nerki.

Czytaj także: Warzywa w puszce - zdrowe czy niezdrowe? Dietetyk odpowiada

Reklama

Oceń artykuł

(liczba ocen 18)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!