Warzywa bogate w białko - w czym jest najwięcej?

Ze względu na wysoką zawartość białka rośliny strączkowe często uważane są za pokarm, który zastępuje białko pochodzenia zwierzęcego. Poznaj listę, która zawiera warzywa bogate w białko. Czy stosujesz je w codziennej diecie?
Spis treści

Rola białka w diecie

Warzywa są mile widziane w każdej kuchni, choć oczywiście zajmują szczególne miejsce w kuchni wegetariańskiej.

Białko, w które bogate są rośliny strączkowe m.in.:

  • pomaga w regulowaniu poziomu cukru we krwi,
  • pobudza prawidłowy wzrost ciała i mózgu,
  • korzystnie wpływa na nerki, mając działanie moczopędne i wysuszające.

Oprócz białka rośliny strączkowe zawierają także tłuszcze i węglowodany, są bogatym źródłom potasu, wapnia, żelaza i witamin z grupy B.

Warzywa bogate w białko a trawienie

Wiele osób źle trawi rośliny strączkowe i po ich spożyciu odczuwa dolegliwości w postaci wzdęć i alergii. To prawda, że trzeba mieć do nich mocny układ trawienny, ale w wielu przypadkach problemem jest nieprawidłowy sposób przyrządzania, niewłaściwy wybór rodzaju rośliny sączkowej oraz złe połączenie pokarmów.

Warto pamiętać o długim, co najmniej 12-godzinnym moczeniu roślin strączkowych przed gotowaniem oraz ich solidnym posoleniu już w trakcie przyrządzenia - sól ułatwia trawienie produktów o dużej zawartości białka. A w trakcie jedzenia nie zapominajmy o dokładnym rozgryzaniu i przeżuwaniu ziaren, co również ułatwi trawienie.

Ajurweda poleca, aby łączyć potrawy ze strączków z potrawami oleistymi. W społeczeństwach, gdzie jest wysokie spożywanie roślin strączkowych, zazwyczaj jest to stosowane. Na przykład w Meksyku fasola smażona jest na smalcu, zaś Arabowie swój tradycyjny humus z cieciorki łączą z pastą z oleistych ziaren sezamu.

Warzywa bogate w białko - lista

Do warzyw bogatych w białko zaliczyć można m.in:

  • fasola adzuki - wzmacnia nerki, odtruwa organizm, zmniejsza obrzęki, ma działanie moczopędne.
  • czarna fasola - korzystnie wpływa na nerki i funkcje rozrodcze, sok z czarnej fasoli może być stosowany na chrypkę i ból gardła.
  • czarna soja - działa na śledzionę i nerki, poprawia krążenie krwi, usuwa toksyny z organizmu.
  • bób - działa moczopędnie, wzmacnia śledzionę i trzustkę.
  • fasola kidney- stosowana w leczeniu obrzęków i opuchlizny.
  • soczewica -  korzystnie wpływa na serce i krążenie, działa moczopędnie, wzmacnia aktywność nerek.
  • Jaś - działa korzystnie na płuca i wątrobę, świetnie działa na skórę, neutralizuje nadmierną zawartość kwasów w organizmie.
  • fasola mung - korzystnie wpływa na wątrobę i woreczek żółciowy, zmniejsza obrzęki, stosowana jest w leczeniu zatruć pokarmowych.
  • groszek zielony - wzmacnia śledzionę i wątrobę, działa moczopędnie, lekko przeczyszczająco.
  • soja - wpływa korzystnie na jelito grube, działa nawilżająco, wzmacnia śledzionę i wątrobę.
  • fasola szparagowa - wzmacnia śledzionę i nerki.

Czytaj także: Warzywa w puszce - zdrowe czy niezdrowe? Dietetyk odpowiada

Więcej z kateogrii: Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Czy cukinię można jeść na surowo?
Przeczytaj artykuł
Ile czosnku dziennie?
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Podobne artykuły
Czy cukinię można jeść na surowo?
Ile czosnku dziennie?
Kiszone buraki - właściwości, kalorie, witaminy
Sok z buraka - przepis i właściwości
Na co pomaga sok z selera naciowego? Przepis

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Co pyli w lipcu 2021?
D-dimery: norma, badanie i wyniki. Przyczyny podwyższonych?
Udar słoneczny - ile trwa, objawy udaru cieplnego?
RDW CV - co znaczy wysokie lub niskie. Jaka jest norma?
Jaką dietę stosować podczas chemioterapii? Sprawdzamy!

Reklama