W tych warzywach jest najwięcej białka

Starszy niż rok
Ze względu na wysoką zawartość białka rośliny strączkowe często uważane są za pokarm, który zastępuje białko pochodzenia zwierzęcego.

Są mile widziane w każdej kuchni, choć oczywiście zajmują szczególne miejsce w kuchni wegetariańskiej.

Białko, w które bogate są rośliny strączkowe, pomaga w regulowaniu poziomu cukru we krwi, pobudza prawidłowy wzrost ciała i mózgu, Korzystnie wpływa na nerki, mając działanie moczopędne i wysuszające. Oprócz białka rośliny strączkowe zawierają także tłuszcze i węglowodany, są bogatym źródłom potasu, wapnia, żelaza i witamin z grupy B.

Czytaj też: Warzywa w każdym posiłku - jak to zrobić?

Problemy z trawieniem

Wiele osób źle trawi rośliny strączkowe i po ich spożyciu odczuwa dolegliwości w postaci wzdęć i alergii. To prawda, że trzeba mieć do nich mocny układ trawienny, ale w wielu przypadkach problemem jest nieprawidłowy sposób przyrządzania, niewłaściwy wybór rodzaju rośliny sączkowej oraz złe połączenie pokarmów. Warto pamiętać o długim, co najmniej 12-godzinnym moczeniu roślin strączkowych przed gotowaniem oraz ich solidnym posoleniu już w trakcie przyrządzenia - sól ułatwia trawienie produktów o dużej zawartości białka. A w trakcie jedzenia nie zapominajmy o dokładnym rozgryzaniu i przeżuwaniu ziaren, co również ułatwi trawienie.

Sprawdź: Jak działają przyprawy, owoce i warzywa? Rozpoznaj po kolorach

Dodaj oleju

Ajurweda poleca, aby łączyć potrawy ze strączków z potrawami oleistymi. W społeczeństwach, gdzie jest wysokie spożywanie roślin strączkowych, zazwyczaj jest to stosowane. Na przykład w Meksyku fasola smażona jest na smalcu, zaś Arabowie swój tradycyjny humus z cieciorki łączą z pastą z oleistych ziaren sezamu.

Rodzaje roślin strączkowych i ich zalety

- fasola adzuki - wzmacnia nerki, odtruwa organizm, zmniejsza obrzęki, ma działanie moczopędne.
- czarna fasola - korzystnie wpływa na nerki i funkcje rozrodcze, sok z czarnej fasoli może być stosowany na chrypkę i ból gardła.
- czarna soja - działa na śledzionę i nerki, poprawia krążenie krwi, usuwa toksyny z organizmu.
- bób - działa moczopędnie, wzmacnia śledzionę i trzustkę.
- fasola kidney- stosowana w leczeniu obrzęków i opuchlizny.
- soczewica -  korzystnie wpływa na serce i krążenie, działa moczopędnie, wzmacnia aktywność nerek.
- Jaś - działa korzystnie na płuca i wątrobę, świetnie działa na skórę, neutralizuje nadmierną zawartość kwasów w organizmie.
- fasola mung - korzystnie wpływa na wątrobę i woreczek żółciowy, zmniejsza obrzęki, stosowana jest w leczeniu zatruć pokarmowych.
- groszek zielony - wzmacnia śledzionę i wątrobę, działa moczopędnie, lekko przeczyszczająco.
- soja - wpływa korzystnie na jelito grube, działa nawilżająco, wzmacnia śledzionę i wątrobę.
- fasola szparagowa - wzmacnia śledzionę i nerki.

Czytaj także: Warzywa w puszce - zdrowe czy niezdrowe? Dietetyk odpowiada

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA