Witaminy na odporność: dla dzieci i dla dorosłych. Jakie stosować?

Witaminy na odporność stymulują prawidłową pracę układu immunologicznego, pobudzając komórki odpowiedzialne za ochronę całego organizmu. Które z witamin posiadają taką zdolność i jak je stosować, by unikać infekcji?
Najwięcej witamin wspomagających odporność znajdziemy w owocach i warzywach
Źródło: 123RF
  • Witaminy na odporność stymulują pracę komórek układu immunologicznego i dbają o ich dobrą formę. Są to przede wszystkim witaminy A, C, D i E.
  • Organizmy dziecięce można wspomagać preparatami witaminowymi z apteki lub domowymi miksturami na odporność. Przed zastosowaniem preparatu warto skonsultować się z lekarzem.
  • Witaminy C i D regulują pracę układu immunologicznego. O ich poziom należy dbać szczególnie jesienią i zimą.
SPRAWDŹ TEŻ: Jak wzmocnić odporność? Dieta na osłabiony organizm
Spis treści

Czym są witaminy na odporność?

Witaminy to organiczne związki chemiczne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu żywego, biorące udział w jego procesach metabolicznych. W organizmie ludzkim różne witaminy pełnią różne funkcje i wspierają różne układy. Niektóre odpowiedzialne są za pracę układu odpornościowego, którego komórki zwalczają szkodliwe drobnoustroje oraz inne chorobotwórcze czynniki.

Witaminy na odporność wspomagają rozwój i dojrzewanie ludzkich komórek odpornościowych, odpowiednio je odżywiając. Ich niedobór może prowadzić do dysfunkcji całego układu, a co za tym idzie – do większej podatności organizmu na działanie bakterii, wirusów, grzybów, a także innych szkodliwych czynników.

Witaminy na wzmocnienie organizmu można przyjmować tylko z pożywienia, kiedy nie występują żadne objawy ich niedoboru. Jest to możliwe dzięki codziennemu stosowaniu zdrowej, zbilansowanej diety, bogatej w dobroczynne mikroelementy, dzięki zdrowemu trybowi życia, aktywności fizycznej itd. W momentach, w których organizm narażony jest na spadek kondycji (podczas przemęczenia, silnego stresu, w okresie jesienno-zimowym) można suplementować witaminy na wzmocnienie odporności celem wsparcia mechanizmów obronnych.

Jakie witaminy na odporność?

Powszechnie wiadomo, że – aby być zdrowym – należy dostarczać organizmowi witamin i minerałów. Nie każdy jednak wie, jaka witamina na odporność jest skuteczna i w jakich produktach można ją znaleźć. Jeśli chodzi o działanie układu immunologicznego, potrzebne są mu nie tylko popularnie stosowane witaminy C i D, ale również A i E.

Witamina A, zwana też retinolem, wpływa pozytywnie na aktywność i namnażanie komórek układu odpornościowego (w tym limfocytów T). Jej niedobór osłabia ochronę przed wirusami i zwiększa zapadalność na osoby zakaźne. Właściwy poziom witaminy A utrzymuje również ciągłość błon śluzowych, co zabezpiecza organizm przed szkodliwym działaniem drobnoustrojów.

Witamina E (tokoferol) odpowiada natomiast za wzrost komórek oraz utrzymanie przepuszczalności ich błon. Jej najważniejszą funkcją jednak jest działanie antyoksydacyjne i ochrona komórek przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Witaminy na odporność dla dorosłych powinny nie tylko wspierać namnażanie komórek odpornościowych, ale też chronić inne komórki przed starzeniem i mutacjami. Aby kompleksowo dbać o układ immunologiczny, zamiast przyjmować odrębnie poszczególne witaminy, można stosować zestawy witamin na wzmocnienie organizmu.

Jednym ze sposobów na wzmocnienie organizmu jest stosowanie colostrum. Colostrum inaczej siara, powstaje w gruczołach mlekowych ssaków krótko przed porodem i do około 72 godzin po nim. Młodziwo jest naturalnym produktem, który zawiera ponad 250 bioaktywnych czynników, m.in. lizozym, laktoferynę i albuminy, wspierające odpowiednie działanie układu odpornościowego.

Największą skuteczność ma colostrum pobierane do 2 godzin od porodu, gdyż z czasem zmniejsza się stężenie białek albuminowych, kluczowego składnika aktywnego. Równie ważna jest metoda suszenia siary. Badania dowiodły, że najlepszym jakościowo jest colostrum suszone metodą lioflizacji, czyli w niskiej temperaturze. Colostrum bydlęce jest podwzględem zawartości czynników aktywnych jest najbardziej zbliżone do ludzkiego, a co za tym idzie skuteczne i bezpieczne.

Warto także pamiętać, że nieco inne substancje zawierają suplementy dedykowane dzieciom, inne dorosłym, a jeszcze inny skład posiadają preparaty wzmacniające organizm dla osób starszych. Wiąże się to z różnymi potrzebami organizmu ze względu na jego wiek i ukształtowanie poszczególnych układów.

Witaminy na odporność dla dzieci

Odporność człowieka dzieli się na odporność wrodzoną i odporność nabytą. Ta druga kształtuje się latami na skutek wytwarzania przez organizm przeciwciał po przebytych chorobach i infekcjach. Dlatego młode, nieukształtowane jeszcze ostatecznie organizmy dziecięce są bardziej podatne na zachorowania. Niektóre dzieci dobrze radzą sobie ze zwalczaniem wirusów czy bakterii, inne potrzebują niekiedy wsparcia z zewnątrz, szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

Dostępne w aptekach bez recepty witaminy na odporność dla dzieci mają przeważnie przyjazną formę. Są to na przykład:

  • słodkie syropy o owocowych smakach,
  • żelki na odporność dla dzieci,
  • owocowe lizaki z witaminami.

Mali pacjenci przeważnie chętnie je przyjmują, jednak rodzice powinni przede wszystkim zadbać o to, by miały dobry, korzystny i naturalny skład. Przed podaniem preparatów dla dzieci na odporność najlepiej skonsultować się z pediatrą celem wybrania najlepszego zestawu witamin. Niekiedy nawet lepsze niż żelki na odporność z apteki okazują się mikstury witaminowe domowej roboty, bez chemicznych dodatków i sztucznych aromatów.

Witamina D na odporność

Witamina D to jedna z najważniejszych witamin dla ludzkiego organizmu. Jej receptory umiejscowione są niemal we wszystkich tkankach i komórkach układu odpornościowego. Jej dwie podstawowe formy to:

  • witamina D2 – występująca naturalnie w drożdżach i organizmach roślinnych,
  • witamina D3 – występująca naturalnie w organizmach zwierzęcych (również w organizmie człowieka).

Witamina D3 na odporność działa, regulując odpowiedź komórek immunologicznych na działanie czynników chorobotwórczych.

W Polsce dużo dzieci oraz osób dorosłych cierpi na niedobór witaminy D, ze względu na krótki sezon letni i brak słońca w okresie jesienno-zimowym. Szczególnie zimą, kiedy dni są krótkie, zaleca się suplementację witaminy D na odporność i ogólną witalność organizmu.

Witamina C na odporność

Witamina C – czyli inaczej kwas askorbinowy – jest najpowszechniej stosowana na odporność spośród wszystkich witamin. Wykazuje ona działanie antyoksydacyjne, chroniąc tkanki przed uszkodzeniem, oraz właściwości immunostymulacyjne.

Kwas askorbinowy w wysokim stężeniu występuje w ludzkich leukocytach, jednak podczas infekcji jest szybko zużywany. To dlatego podczas przeziębienia lub infekcji wirusowej zalecana jest zwiększona podaż witaminy C. Warto suplementować ją również jesienią i zimą, kiedy odporność organizmu osłabiona jest przez brak słońca i trudne warunki atmosferyczne.

Witaminę C na odporność można także dostarczać organizmowi z pożywienia. Najwięcej można znaleźć jej w surowych owocach i warzywach.

Artykuł zawiera lokowanie produktu 

Czytaj również

Bibliografia

  • Światło słoneczne i witamina D, Serwis Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/swiatlo-sloneczne-i-witamina-d [24.08.2021]
  • Zimowy alfabet odporności, Serwis Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia https://pacjent.gov.pl/aktualnosci/zimowy-alfabet-odpornosci [24.08.2021]
  • A. Kościej, U. Skotnicka-Graca, I. Ozga, Rola wybranych czynników żywieniowych w kształtowaniu odporności dzieci, w: Problemy Higieny i Epidemiologii, 017, 98(2): 110-117
  • R. Gołda, Układ odpornościowy, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy https://www.ukw.edu.pl/download/16055/immunologia [24.08.2021]
Artykuł napisany przez
Justyna Gabrysiak-Kula
Justyna Gabrysiak-Kula
Copywriterka, od kilku lat specjalizująca się w tematyce medycznej, kosmetycznej i parentingowej. Autorka kilkuset artykułów o zdrowiu, urodzie i na tematy pokrewne. Absolwentka kulturoznawstwa, dla której obcowanie z kulturą zawsze było ważnym obszarem życia. Prywatnie matka dzieciom, kocha muzykę i pływanie.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii: Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Przeziębienie i grypa a odporność – jak wzmocnić odporność zimą?
Przeczytaj artykuł
Koronawirus (COVID-19) – przyczyny, objawy i leczenie
Podobne artykuły
Koronawirus (COVID-19) – przyczyny, objawy i leczenie
Morfologia EOS – podwyższone eozynofile – co oznaczają?
Zapalenie węzłów chłonnych - szyi, pachwinowych. Objawy
Cynk na odporność – w czym jest i jak przyjmować?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Recenzja szczoteczki magnetycznej Oral-B iO Series 9
Syrop z cebuli - właściwości. Jak zrobić syrop z cebuli?
Jak doprowadzić kobietę do orgazmu? - techniki, porady
Cytologia - co to za badanie i kiedy je robić?
Opryszczka u dzieci – jakie leki? Czym smarować?

Reklama