MedMe.TV

Czy antykoncepcja hormonalna wywołuje depresję?

2016-09-29

Spadek libido, ogólne rozdrażnienie, czy wahania nastrojów – to tylko kilka skutków ubocznych, jakie mogą wywoływać leki antykoncepcyjne. Czy tabletki antykoncepcyjne mogą powodować depresję? Nie ma żadnych badań, które potwierdziły taką przyczynę. W przypadku wystąpienia skutków ubocznych warto zmienić lek na inny lub zdecydować się na inną metodę antykoncepcji.

Antykoncepcja hormonalna, choć charakteryzuje się wysoką skutecznością, może być przyczyną innych dolegliwości. Kobiety różnie reagują na zmiany stężenia hormonów w organizmie. Niektóre z nich nie odczuwają żadnych skutków ubocznych, inne z kolei skarżą się na spadek libido, przyrost lub utratę masy ciała, ogólne napięcie mięśni czy rozdrażnienie emocjonalne.

 

Tolerancja kobiet na substancje hormonalne

- Organizm każdej kobiety jest inny, dlatego mówimy o różnym stopniu tolerancji na przyjmowane substancje hormonalne. Ciała niektórych kobiet są bardziej wrażliwe, innych mniej, konsekwencją tego są odmienne rekcje na zażywanie antykoncepcji hormonalnej – mówi Agnieszka Siedler, psycholog.

[[


Według specjalistów, skutki uboczne mają zazwyczaj charakter przejściowy i ustępują po kilkunastu tygodniach. Tyle czasu potrzebuje organizm na przystosowanie się do nowego preparatu i wyregulowanie gospodarki hormonalnej. Dlaczego?

- Hormony wywołują procesy biochemiczne. Oddziałując na komórki sterują czynnościami różnych tkanek i narządów, m.in. naszego mózgu. To dlatego w trakcie kuracji hormonalnej mogą pojawiać się zmiany nastrojów. Nie należy ich jednak utożsamiać z depresją – mówi Agnieszka Siedler, psycholog.

Wszystko o metodach, sposobach i skuteczności antykoncepcji znajdziesz w serwisie medme.pl - Antykoncepcja

Stany depresyjne i ich przyczyny

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) depresja jest dziś powszechnie występującą chorobą psychiczną. Co więcej, dwukrotnie częściej dotyka kobiety niż mężczyzn. Trudno określić jej bezpośrednią przyczynę. Depresję wywołują m.in. niepowodzenia życiowe, przeżyte traumy oraz długotrwały stres. Zmiany nastrojów mogą stanowić jeden z objawów depresji, jednak zawsze towarzyszą mu też inne, bardziej złożone, np. niskie poczucie własnej wartości czy brak motywacji do działania.

- Błędne jest przekonanie, że antykoncepcja hormonalna wywołuje stany depresyjne lub chociażby zwiększa ryzyko ich występowania. Wahania samopoczucia podczas stosowania antykoncepcji mogą być jednak spowodowane działaniem progesteronu. Hormon ten odpowiada za spadek naszego nastroju i aktywności. Z drugiej strony progesteron może łagodzić zmienne nastroje występujące w trakcie zespołu napięcia przedmiesiączkowego – mówi Agnieszka Siedler, psycholog.

Nowoczesna antykoncepcja hormonalna nie zagraża zdrowiu. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek dolegliwości należy się jednak skonsultować z ginekologiem lub lekarzem rodzinnym, który zmieni lek na inny lub zaleci wstrzymanie kuracji.

Przeczytaj: Antykoncepcja hormonalna, a zaburzenia seksualne

Zadbaj o dietę

Naukowcy wykryli, że u osób przyjmujących doustne środki antykoncepcyjne występuje obniżony poziom witaminy B6, odpowiedzialnej za prawidłowe działanie układu nerwowego. Warto zatem wzbogacić swoją dietę o produkty, które są jej źródłem i cieszyć się dobrym samopoczuciem każdego dnia.

Autor: Jagoda Sałaj

Czytaj też: Globulki antykoncepcyjne – skuteczność, wady i zalety

 

Zobacz także

MedMe.TV
Co to jest stomia?
MedMe.TV
Rak jelita grubego - badaj się, nie ryzykuj
MedMe.TV
Wpływ antykoncepcji na związek
MedMe.TV
Antykoncepcja - wpływ na wybór partnera
MedMe.TV
Jak dobrać odpowiednie soczewki kontaktowe?

Dołącz do nas