Dietetyczne słodycze dla sportowców bez cukru - rodzaje

Dietetyczne słodycze wspomagają sportowców w budowie masy mięśniowej, redukcji tkanki tłuszczowej i regeneracji mięśni po wzmożonym wysiłku. Zobacz, jakie korzyści dają niskokaloryczne słodycze i jakie powinny mieć parametry odnośnie składu.
Kobieta je dietetycznego batona dla sportowców
źródło:123RF

Spis treści

Dietetyczne słodycze 

Słodycze często traktowane są przez osoby uprawiające sport w kategoriach źródeł łatwo przyswajalnej energii. Czy jest to błąd? Wiele zależy od składu i właściwości danego produktu, łącznego zapotrzebowania energetycznego organizmu, pozostałych składników diety, a także stawianych przed sobą celów. Rzadko dobrym wyjściem są słodycze klasyczne. Ich wysoka kaloryczność idzie w parze z niekorzystną strukturą składników.

Efektem ich spożycia niekoniecznie zatem jest budowa i regeneracja tkanki mięśniowej. Częściej konsekwencją jest rozwój tkanki tłuszczowej. Gdy przeanalizujemy skład przykładowego batona z orzechami i karmelem, okazuje się, że dostarcza on około 250 kalorii, czyli ilość do której spalenia potrzeba około 25-35 minut ćwiczeń o średniej intensywności. Zaś z 50 gramów jego masy aż 31 g stanowią węglowodany, w tym ponad 20 g - cukry proste.

Co samo w sobie nie byłoby jeszcze niekorzystne w kontekście zapotrzebowania energetycznego, gdyby nie pozostałe składniki, w tym na przykład ponad 10 gramów tłuszczów, z czego blisko połowa to nasycone kwasy tłuszczowe. Są one szkodliwe dla zdrowia, utrudniają syntezę glikogenu, powodują odkładanie się tłuszczu w organizmie. Dlatego świadomi sportowcy najczęściej wybierają dietetyczne słodycze, o niskiej kaloryczności i małej zawartości tłuszczów. Aczkolwiek – na co warto zwrócić uwagę – nie są to produkty bez cukru, który sam w sobie jest niezbędny w procesie budowania formy. 

Niskokaloryczne słodycze – batony proteinowe

Typowe niskokaloryczne słodycze dla sportowców to batony, ciastka i naleśniki proteinowe, czyli takie, które w swoim składzie zawierają przede wszystkim duże ilości białek – najczęściej serwatkowych, cenionych i wydajnych. Dzięki temu, a także dzięki względnie niskiej zawartości węglowodanów oraz śladowej ilości tłuszczów, znajdują one szerokie zastosowanie, jako odżywki sportowe: 

  • wspomagają proces budowy masy mięśniowej, 
  • redukują uczucie zmęczenia, zwiększają zdolności regeneracyjne mięśni, 
  • w połączeniu z aktywnością fizyczną, pozwalają zredukować tkankę tłuszczową, prowadząc do obniżenia masy ciała. 

W składzie batonów proteinowych białka stanowią około 30-40 procent składu, podobnie jak węglowodany. Natomiast zawartość tłuszczów to około 10 procent, a więc 2 razy mniej, niż w klasycznych batonach czekoladowych. Ilość kalorii dostarczanych w jednym batonie proteinowym, to około 170 (340 na 100 gramów). 

Słodycze niskokaloryczne – żelki 

Za idealne słodycze niskokaloryczne dla sportowców uchodzą też żelki – niekoniecznie specjalistyczne. Mogą być te popularne, dla dzieci. W ostatnich latach są one prawdziwym przebojem. Stosuje się je de facto w roli odżywki potreningowej, pozwalającej w szybki i prosty sposób uzupełnić zapasy glikogenu w mięśniach i wątrobie, wyczerpane na skutek wysiłku. Żelki do tej roli nadają się idealnie. W większości składają się bowiem z węglowodanów, w tym w znacznej mierze z cukrów prostych, niemal kompletnie brak jest zaś w ich składzie innych komponentów, w tym tłuszczy i błonnika, które utrudniają proces regeneracji glikogenu mięśniowego. Uwagę zwraca też niska kaloryczność żelków względem innych słodyczy – około 340 kcal na 100 gramów, a więc o około 40 procent mniej, niż tabliczka mlecznej czekolady. Z podobnych powodów, jako niskokaloryczne słodycze dla sportowców polecane też są między innymi: 

  • frużelina, 
  • galaretki, 
  • kisiele, 
  • sorbety. 

Kaloryczność i skład słodyczy dietetycznych 

Przyjrzyjmy się teraz szczegółowym parametrom kilku smakołyków, które mogą być kwalifikowane jako słodycze dietetyczne dla sportowców. 

Baton proteinowy na bazie białka serwatkowego: 

  • masa: 45 g, 
  •  wartość odżywcza - 170 kcal (340 kcal/100g), 
  • węglowodany – 14 g, w tym cukry proste – 9 g, 
  • tłuszcz – 5 g, w tym kwasy nasycone – 2,5 g, 
  •  białko – 12 g. 

Frużelina: 

  • masa: 50 g, 
  •  wartość odżywcza – 200 kcal (400 kcal/100g), 
  • węglowodany – 17 g, w tym cukry proste – 14 g, 
  •  tłuszcz – 6,5  g, w tym kwasy nasycone – 3,1 g, 
  •  białko – 18 g.

Żelki: 

  •  masa: 50 g, 
  • wartość odżywcza – 170 kcal (340 kcal/100g), 
  • węglowodany – 38 g, w tym cukry proste – 25 g, 
  •  tłuszcz – 0,3 g, w tym kwasy nasycone – 0,0 g, 
  • białko – 3,5 g. 

Delicje: 

  • masa: 50 g, 
  • wartość odżywcza - 180 kcal (360 kcal/100g), 
  • węglowodany – 35 g, w tym cukry proste – 25 g, 
  • tłuszcz – 3,5 g, w tym kwasy nasycone – 1,5 g, 
  • białko – 1,5 g. 

(Nie)dietetyczne słodycze

Dla porównania prezentujemy też podstawowe dane słodyczy, które do dietetycznych słodyczy nie należą: 

Baton czekoladowy z orzechami i karmelem: 

  • masa: 51 g, 
  •  wartość odżywcza - 246 kcal (483 kcal/100g), 
  • węglowodany – 30 g, w tym cukry proste – 20 g, 
  •  tłuszcz – 11,5 g, w tym kwasy nasycone – 4,1 g, 
  • białko – 4,4 g. 

Czekolada mleczna: 

  • masa: 50 g, 
  • wartość odżywcza - 270 kcal (540 kcal/100g), 
  •  węglowodany – 29 g, w tym cukry proste – 28 g, 
  •   tłuszcz – 15 g, w tym kwasy nasycone – 10 g, 
  •  białko – 3 g. 

Herbatniki kakaowe: 

  • masa: 55 g, 
  •  wartość odżywcza - 260 kcal (475 kcal/100g), 
  • węglowodany – 37 g, w tym cukry proste – 20 g, 
  • tłuszcz – 11 g, w tym kwasy nasycone – 3 g, 
  •  białko – 3 g.          

Bibliografia

  • Słodycze w diecie sportowca, Centrum Edukacji Żywieniowej i Sportu, https://cezis.pl
  • http://www.ilewazy.pl

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

17484
Pytanie: Jak budujesz odporność swojego organizmu?

  Pamiętam o aktywności fizycznej

  Stosuje suplementy diety

  Dbam o pełnowartościową dietę

  Nie robię nic

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.