Najzdrowsze miejsce w internecie

Dietetyczne słodycze dla sportowców bez cukru - rodzaje

Dietetyczne słodycze wspomagają sportowców w budowie masy mięśniowej, redukcji tkanki tłuszczowej i regeneracji mięśni po wzmożonym wysiłku. Zobacz, jakie korzyści dają niskokaloryczne słodycze i jakie powinny mieć parametry odnośnie składu.
Kobieta je dietetycznego batona dla sportowców
źródło:123RF
Spis treści

Dietetyczne słodycze 

Słodycze często traktowane są przez osoby uprawiające sport w kategoriach źródeł łatwo przyswajalnej energii. Czy jest to błąd? Wiele zależy od składu i właściwości danego produktu, łącznego zapotrzebowania energetycznego organizmu, pozostałych składników diety, a także stawianych przed sobą celów. Rzadko dobrym wyjściem są słodycze klasyczne. Ich wysoka kaloryczność idzie w parze z niekorzystną strukturą składników.

Efektem ich spożycia niekoniecznie zatem jest budowa i regeneracja tkanki mięśniowej. Częściej konsekwencją jest rozwój tkanki tłuszczowej. Gdy przeanalizujemy skład przykładowego batona z orzechami i karmelem, okazuje się, że dostarcza on około 250 kalorii, czyli ilość do której spalenia potrzeba około 25-35 minut ćwiczeń o średniej intensywności. Zaś z 50 gramów jego masy aż 31 g stanowią węglowodany, w tym ponad 20 g - cukry proste.

Co samo w sobie nie byłoby jeszcze niekorzystne w kontekście zapotrzebowania energetycznego, gdyby nie pozostałe składniki, w tym na przykład ponad 10 gramów tłuszczów, z czego blisko połowa to nasycone kwasy tłuszczowe. Są one szkodliwe dla zdrowia, utrudniają syntezę glikogenu, powodują odkładanie się tłuszczu w organizmie. Dlatego świadomi sportowcy najczęściej wybierają dietetyczne słodycze, o niskiej kaloryczności i małej zawartości tłuszczów. Aczkolwiek – na co warto zwrócić uwagę – nie są to produkty bez cukru, który sam w sobie jest niezbędny w procesie budowania formy. 

Niskokaloryczne słodycze – batony proteinowe

Typowe niskokaloryczne słodycze dla sportowców to batony proteinowe, ciastka i naleśniki proteinowe, czyli takie, które w swoim składzie zawierają przede wszystkim duże ilości białek – najczęściej serwatkowych, cenionych i wydajnych. Dzięki temu, a także dzięki względnie niskiej zawartości węglowodanów oraz śladowej ilości tłuszczów, znajdują one szerokie zastosowanie, jako odżywki sportowe: 

  • wspomagają proces budowy masy mięśniowej, 
  • redukują uczucie zmęczenia, zwiększają zdolności regeneracyjne mięśni, 
  • w połączeniu z aktywnością fizyczną, pozwalają zredukować tkankę tłuszczową, prowadząc do obniżenia masy ciała. 

W składzie batonów proteinowych białka stanowią około 30-40 procent składu, podobnie jak węglowodany. Natomiast zawartość tłuszczów to około 10 procent, a więc 2 razy mniej, niż w klasycznych batonach czekoladowych. Ilość kalorii dostarczanych w jednym batonie proteinowym, to około 170 (340 na 100 gramów). 

Słodycze niskokaloryczne – żelki 

Za idealne słodycze niskokaloryczne dla sportowców uchodzą też żelki – niekoniecznie specjalistyczne. Mogą być te popularne, dla dzieci. W ostatnich latach są one prawdziwym przebojem. Stosuje się je de facto w roli odżywki potreningowej, pozwalającej w szybki i prosty sposób uzupełnić zapasy glikogenu w mięśniach i wątrobie, wyczerpane na skutek wysiłku. Żelki do tej roli nadają się idealnie. W większości składają się bowiem z węglowodanów, w tym w znacznej mierze z cukrów prostych, niemal kompletnie brak jest zaś w ich składzie innych komponentów, w tym tłuszczy i błonnika, które utrudniają proces regeneracji glikogenu mięśniowego. Uwagę zwraca też niska kaloryczność żelków względem innych słodyczy – około 340 kcal na 100 gramów, a więc o około 40 procent mniej, niż tabliczka mlecznej czekolady. Z podobnych powodów, jako niskokaloryczne słodycze dla sportowców polecane też są między innymi: 

  • frużelina, 
  • galaretki, 
  • kisiele, 
  • sorbety. 

Kaloryczność i skład słodyczy dietetycznych 

Przyjrzyjmy się teraz szczegółowym parametrom kilku smakołyków, które mogą być kwalifikowane jako słodycze dietetyczne dla sportowców. 

Baton proteinowy na bazie białka serwatkowego: 

  • masa: 45 g, 
  •  wartość odżywcza - 170 kcal (340 kcal/100g), 
  • węglowodany – 14 g, w tym cukry proste – 9 g, 
  • tłuszcz – 5 g, w tym kwasy nasycone – 2,5 g, 
  • białko – 12 g. 

Frużelina: 

  • masa: 50 g, 
  •  wartość odżywcza – 200 kcal (400 kcal/100g), 
  • węglowodany – 17 g, w tym cukry proste – 14 g, 
  •  tłuszcz – 6,5  g, w tym kwasy nasycone – 3,1 g, 
  •  białko – 18 g.

Żelki: 

  •  masa: 50 g, 
  • wartość odżywcza – 170 kcal (340 kcal/100g), 
  • węglowodany – 38 g, w tym cukry proste – 25 g, 
  •  tłuszcz – 0,3 g, w tym kwasy nasycone – 0,0 g, 
  • białko – 3,5 g. 

Delicje: 

  • masa: 50 g, 
  • wartość odżywcza - 180 kcal (360 kcal/100g), 
  • węglowodany – 35 g, w tym cukry proste – 25 g, 
  • tłuszcz – 3,5 g, w tym kwasy nasycone – 1,5 g, 
  • białko – 1,5 g. 

(Nie)dietetyczne słodycze

Dla porównania prezentujemy też podstawowe dane słodyczy, które do dietetycznych słodyczy nie należą: 

Baton czekoladowy z orzechami i karmelem: 

  • masa: 51 g, 
  •  wartość odżywcza - 246 kcal (483 kcal/100g), 
  • węglowodany – 30 g, w tym cukry proste – 20 g, 
  •  tłuszcz – 11,5 g, w tym kwasy nasycone – 4,1 g, 
  • białko – 4,4 g. 

Czekolada mleczna: 

  • masa: 50 g, 
  • wartość odżywcza - 270 kcal (540 kcal/100g), 
  •  węglowodany – 29 g, w tym cukry proste – 28 g, 
  •   tłuszcz – 15 g, w tym kwasy nasycone – 10 g, 
  •  białko – 3 g. 

Herbatniki kakaowe: 

  • masa: 55 g, 
  •  wartość odżywcza - 260 kcal (475 kcal/100g), 
  • węglowodany – 37 g, w tym cukry proste – 20 g, 
  • tłuszcz – 11 g, w tym kwasy nasycone – 3 g, 
  •  białko – 3 g.

 

 

Czytaj również

Bibliografia

  • Słodycze w diecie sportowca, Centrum Edukacji Żywieniowej i Sportu, https://cezis.pl
  • http://www.ilewazy.pl
Piotr  Brzózka
Artykuł napisany przez
Piotr Brzózka
Dziennikarz, autor tysięcy publikacji o tematyce ekonomicznej, politycznej, społecznej oraz medycznej. Przez 15 lat związany z Dziennikiem Łódzkim i Polska TheTimes. Z wykształcenia socjolog stosunków politycznych, absolwent Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Po godzinach fotografuje, projektuje, maluje, tworzy muzykę.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Białko w proszku – czyste. Gdzie kupić i jak spożywać? Cena
Kobieta pije odżywkę białkową
Przeczytaj artykuł
Naleśniki proteinowe z białkiem serwatkowym dla sportowców
Naleśniki proteinowe na patelni
Przeczytaj artykuł
Shake proteinowy – na odchudzanie i na masę. Jaki wybrać?
Migdałowy shake proteinowy w szklance
Podobne artykuły
Suplement na włosy, skórę i paznokcie - jak wybrać właściwy?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?
Beta karoten - co to jest? Właściwości i dawkowanie
Olej z wątroby rekina - właściwości. Jaki wybrać?
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!