Jakie owoce odchudzają?

Truskawki należą do odchudzających owoców
Źródło:123RF

Autor

Agnieszka Tomczyk

Niestety nie istnieją owoce, które spalą kalorie i pozbędą się niechcianych boczków. Ale są takie skarby ziemi, które mają mało kalorii, stosunkowo mało cukru, a do tego sporo błonnika i warto włączyć je do swojej diety. To m.in. maliny, porzeczki, truskawki, arbuzy i większość cytrusów.

Zdecydowana większość osób preferuje słodkie i soczyste owoce i chętniej włącza je do diety niż warzywa. Niestety, owoce, nawet te niskokaloryczne zawierają cukier, który potrafi zniszczyć efekty ciężkiej pracy w siłowni. Dlatego według najnowszych zaleceń WHO, według aktualnej piramidy żywieniowej, na sławnych 5 porcjach warzyw i owoców, powinno przypadać 4 porcje warzyw i jedna owoców. 

Które owoce są najmniej kaloryczne?

Jeśli chodzi o wybór owoców dla osób dbających o linię, warto zerknąć na rodzime grządki w ogrodach. Bo oto, pierwszą piątkę otwierają niezwykle zdrowe i smaczne polskie owoce:

  • maliny – 29 kcal/100g,
  • czerwone porzeczki – 31 kcal/100g,
  • truskawki – 32 kcal/100g,
  • poziomki – 33 kcal/100g,
  • porzeczki białe – 33 kcal/100 g.

Wszystkie te owoce są także bogactwem witamin i flawonoidów – antocyjanów, betakarotenu i innych antyoksydantów, które znakomicie wpływają na organizm. Owoce powinny być też włączone do diety ze względu na pektyny, czyli rozpuszczalny błonnik, ułatwiający pracę jelit i regulujący przemianę materii. 

Odżywianie

Owoce egzotyczne w diecie

Nie należy zapominać także o bogactwie owoców egzotycznych, które również można włączyć do diety odchudzającej. Tu niewątpliwym królem niskiej kaloryczności jest arbuz. Zwłaszcza latem jest idealną przekąską, bo zaspokaja nie tylko głód, ale i pragnienie, gdyż składa się aż z 92 proc. wody.  

To ważne, by będąc na diecie, sięgać po owoce mające w sobie dużo wody, gdyż działają moczopędnie i tym samym regulują gospodarkę wodną organizmu i poprawia przemianę materii. 

Drugim popularnym egzotycznym owocem włączanym w diety odchudzające jest grejpfrut. Pomaga on zwalczać „zły cholesterol”, a także jest polecany osobom zagrożonym miażdżycą

Dieta – jakich owoców unikać?

Nietrudno wpaść w pułapkę i dać się zwieść, że owoce = samo zdrowie. Po zdecydowaną większość warto sięgać, ale z umiarem. Jednak są też owoce, które w przypadku osób na dietach redukcyjnych są niewskazane. 

Należą do nich: 

  • banany,
  • winogrona (w jednej kiści potrafi być nawet 20 g cukru, czyli 4 łyżeczki!),
  • mango,
  • czereśnie.

Oprócz kaloryczności warto też poznać indeks glikemiczny, określający tempo trawienia i przyswajania cukru.

Czytaj: 

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA