Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗
Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗
Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗

Tauryna jako suplement dla sportowców - cena i dawkowanie

Tauryna to substancja, którą większość z nas zna z napojów energetycznych. Chętnie sięgają po nią również sportowcy, albowiem można ją znaleźć w rozmaitych suplementach i odżywkach. Wyjaśniamy, co to jest tauryna i jaki wpływ wywiera ona na ludzki organizm.
Tauryna w tabletkach
źródło:123RF
W skrócie
  • Tauryna jest ważna dla sportowców, pomaga w procesach anabolicznych, zmniejsza katabolizm mięśniowy, i wspiera detoksykację organizmu.
  • Naturalna tauryna występuje w mięsie, rybach, i produktach bogatych w białko, a syntetyczna jest dodawana do suplementów i napojów energetycznych.
  • Dawkowanie tauryny różni się w zależności od osoby; zalecane jest od 500 do 2000 mg dziennie, ale najlepiej konsultować się z lekarzem.
  • Tauryna może wspomagać odchudzanie przez przyspieszenie metabolizmu i obniżenie poziomu złego cholesterolu.
SPRAWDŹ TEŻ: Zakaz sprzedaży energetyków nieletnim już obowiązuje
Spis treści

Reklama

Tauryna

Tauryna to organiczny związek chemiczny z grupy aminokwasów biogennych. Jej podstawową funkcją jest sprzęganie kwasów żółciowych przed wydaleniem ich z wątroby. W efekcie zwiększa się ich rozpuszczalność, co pozytywnie wpływa na ich działalność w przewodzie pokarmowym.

Dodatkowo tauryna działa detoksykująco i wzmacnia siłę skurczu serca. Taurynie przypisuje się także funkcje neuroprzekaźnika - to dlatego, że wpływa ona na ośrodkowy układ nerwowy. Mówi się też, że aminokwas ten poprawia funkcje poznawcze, przez co pomaga w nauce. Co ciekawe, wyjątkowo wysokie stężenie tauryny występuje w rozwijającym się mózgu. Spada ono zaraz po tym, gdy proces ten dobiega końca.

Reklama

Tauryna dla sportowców

Tauryna jest składnikiem często dodawanym do suplementów dla sportowców, ponieważ wspiera ona transport kreatyny, która przyspiesza regenerację organizmu i pomaga uzyskać większy przyrost masy mięśniowej.

W jakich jeszcze procesach istotnych z punktu widzenia trenujących osób udział bierze tauryna? Na liście znajdują się także:

  • usprawnienie procesów anabolicznych, 
  • zmniejszenie katabolizmu mięśniowego, 
  • zapobieganie ubytkom potasu i magnezu, 
  • poprawa metabolizmu
  • detoksykacja organizmu. 

Reklama

Co to jest tauryna i gdzie występuje?

Ludzki organizm wytwarza niewielkie ilości tauryny w mózgu, wątrobie, mięśniach szkieletowych oraz jelitach. Tauryna naturalna znajduje się w produktach bogatych w białko, a zatem w mięsie, rybach, soczewicy, grochu oraz serwatce, jednak zdecydowanie najwięcej tego aminokwasu zawierają ostrygi.

Tauryna syntetyczna jest częstym składnikiem napojów energetycznych, odżywek dla sportowców oraz mleka modyfikowanego dla dzieci (niemowlęta karmione piersią otrzymują odpowiednią dawkę tauryny razem z mlekiem matki). Znajdziemy ją także w składzie karmy dla kotów, ponieważ jest to niezbędny składnik w ich diecie. Koci organizm nie jest w stanie bowiem wytworzyć tauryny samodzielnie. 

Reklama

Kiedy sięgnąć po suplementy z tauryną?

Tauryna bierze udział w wielu procesach fizjologicznych organizmu, jednak jest szczególnie ceniona przez sportowców, którzy przyjmują ją razem z rozmaitymi odżywkami. Często zawierają one również takie substancje jak kofeina czy glukuronolakton. 

Tauryna w tabletkach, jak również tauryna w proszku jest popularna przede wszystkim wśród osób, którym zależy na szybkiej regeneracji mięśni po treningu. Wszystko dlatego, że działa ona antykataboliczne i anaboliczne, a także umożliwia odbudowę uszkodzonych po wysiłku tkanek. W tym miejscu warto wspomnieć, że dodatkowa suplementacja tauryną jest potrzebna wyłącznie osobom regularnie uprawiającym sport, albowiem wysiłek fizyczny zwiększa zapotrzebowanie organizmu na ten aminokwas. Lekkie ćwiczenia na siłowni czy fitness zdecydowanie nie wymagają wspomagania się tauryną suplementem.

Reklama

Dawkowanie tauryny 

Nie istnieje jedna uniwersalna dawka tauryny, która byłaby odpowiednia dla wszystkich osób. Przed rozpoczęciem suplementacji najlepiej skonsultować się zatem z lekarzem lub dietetykiem, który doradzi nam, jaką dawkę aminokwasu powinniśmy przyjmować. Niezwykle istotne jest również stosowanie się do zaleceń znajdujących się na opakowaniu preparatu i nieprzekraczanie dziennej dopuszczalnej dawki. W przeciwnym razie istnieje ryzyko wystąpienia skutków ubocznych przedawkowania, do których zalicza się biegunka, wymioty oraz ból brzucha. Ogólnie rzecz ujmując, dziennie należy spożywać od 500 do 2000 mg tauryny, jednak dokładna gramatura jest uzależniona od trybu życia i indywidualnego zapotrzebowania danej osoby. 

Reklama

Tauryna, a odchudzanie

Ze względu na zdolność do przyspieszenia przemiany materii oraz detoksykacji organizmu, tauryna może ułatwić pozbycie się nadprogramowych kilogramów u osób z nadwagą. Warto jednak pamiętać, że sama suplementacja w takiej sytuacji nie wystarczy - najważniejsza jest zmiana stylu życia i wprowadzenie do niego większej dawki ruchu oraz zdrowej diety. Tauryna może przyczynić się również do obniżenia poziomu tak zwanego złego cholesterolu, a także pozytywnie wpłynąć na stan osób chorych na cukrzycę.

Zdarza się również, że taurynę poleca się wegetarianom i weganom. Niezależnie od przyczyny, dla której chcemy sięgnąć po taurynę, warto wcześniej skonsultować się z lekarzem. Pamiętajmy też o przeciwwskazaniach do suplementacji tym aminokwasem. Na liście znajdują się: okres ciąży i karmienia piersią, stosowanie leków psychotropowych oraz choroba afektywna dwubiegunowa.

Czytaj też:

Czytaj również

Bibliografia

  • Szymański K., Winiarska K., “Tauryna i jej potencjalne wykorzystanie w terapii”, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 2008; 62: 75-86, e-ISSN 1732-2693
  • Spriet L., Whitfield J., “Taurine and skeletal muscle function”, Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care 18(1), Listopad 2014
Olga Szymkowiak
Artykuł napisany przez
Olga Szymkowiak
Olga Szymkowiak to utalentowana dziennikarka i content writer, która swoją karierę zawodową rozpoczęła w "Gazecie Wyborczej". Jej doświadczenie obejmuje pracę w jednym z wiodących polskich portali medycznych, gdzie zdobyła cenne doświadczenie w pisaniu na tematy zdrowotne, dietetyczne oraz związane z urodą. Obecnie Olga skupia się na tworzeniu treści o szerokim zakresie tematycznym, łącząc profesjonalizm dziennikarski z kreatywnym podejściem do pisania. Olga, absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego w dziedzinie Kulturoznawstwa, wyróżnia się zdolnością do przekazywania skomplikowanych tematów w przystępny i angażujący sposób. Jej teksty charakteryzują się głębokim zrozumieniem tematu, kreatywnością i precyzją,
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywki
Kolagen na stawy dla sportowców – do picia i w tabletkach
Kolagen w proszku na stawy
Spalacz tłuszczu - jakie odżywki na redukcję tłuszczu dla sportowców
Suplementy na spalanie tłuszczu
Monohydrat kreatyny czy jabłczan - co wybrać?
Mężczyzna podnoszący ciężary
Podobne artykuły
Migdałowy shake proteinowy w szklance
Shake proteinowy – na odchudzanie i na masę. Jaki wybrać?
Kobieta pije odżywkę białkową
Białko w proszku – czyste. Gdzie kupić i jak spożywać? Cena
AAKG w tabletkach
AAKG - co to za suplement i jak stosować przy treningach?
Mężczyzna trzyma w dłoni odżywkę białkową
Izolat białka serwatkowego i sojowego – działanie odżywki
Dziewczyny stukają się shakerami do odżywek białkowych po treningu
Koktajle białkowe po treningu. Na odchudzanie czy na masę?

Reklama


Niesamowite ptaki, których śpiew słychać wiosną!
Sprawdź!