Kolagen na stawy dla sportowców – do picia i w tabletkach

Kolagen naturalny jest białkiem strukturalnym występującym w organizmie człowieka, budującym tkankę łączną. Jest on zawarty w ścięgnach, więzadłach, odpowiedzialny za elastyczność skóry i ruchomość połączeń stawowych. Jego produkcja spada po 25. roku życia, a niedobór powodować może nie tylko zmarszczki i rozstępy, ale również wpłynąć negatywnie na kondycję stawów.
Kolagen w proszku na stawy
źródło:123RF

Spis treści

Czym jest kolagen naturalny?

Kolagen to naturalnie występujące w organizmie człowieka białko strukturalne znajdujące się między innymi w tkance chrzęstnej. Tworzy on sieć włókien odpowiedzialną za elastyczność. Zawarty jest również w skórze, ścięgnach, więzadłach, rogówce oczu, nerkach, przewodzie pokarmowym, wątrobie i stanowi 30% masy całego białka w ludzkim organizmie. 

Główne funkcje kolagenu:

  • przyspieszanie gojenia ran,
  • łagodzenie bólu mięśni,
  • utrzymywanie dobrej kondycji wzroku,
  • wspomaganie metabolizmu,
  • utrzymywanie prawidłowego poziomu cholesterolu,
  • wspieranie pracy układu krążenia,
  • redukowanie obrzęków,
  • a przede wszystkim – zapewnianie elastyczności skóry, ścięgien i stawów.

Kolagen jest więc odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie bardzo wielu elementów ludzkiego organizmu, dlatego niezwykle ważne jest utrzymywanie jego właściwego poziomu.

Reklama

Kolagen na stawy dla sportowców – suplementacja

Jedną z najważniejszych funkcji kolagenu jest utrzymywanie odpowiedniej elastyczności i ruchomości połączeń stawowych. Ponieważ są to takie elementy organizmu, które z wiekiem zwyczajnie się ścierają i zużywają, wymagają szczególnej dbałości o zachowanie ich dobrej kondycji.

Są grupy ludzi, których stawy szybciej się zużywają i są bardziej narażone na powstawanie uszkodzeń mechanicznych:

  • osoby otyłe lub z nadwagą– nacisk większej masy powoduje silniejsze tarcia,
  • sportowcy i osoby aktywne fizycznie– intensywne treningi również przyczyniają się do szybszego ścierania tkanki chrzęstnej, a ponadto zwiększają ryzyko rozmaitych kontuzji.

Warto również pamiętać, że kolagen produkowany jest przez organizm w naturalny sposób do 25. roku życia, później produkcja ta spada i pojawia się konieczność uzupełniania jego poziomu z odpowiedniej diety lub poprzez suplementację preparatów kolagenowych.

Aby suplementacja taka była udana i przyniosła efekty, należy zadbać, by w organizmie znalazły się substancje, bez których wsparcia kolagen nie wykazuje skuteczności:

  • witamina C,
  • glukozamina – wytwarza proteoglikany, regenerując tkankę chrzęstną,
  • kwas hialuronowy – jeden z głównych składników mazi stawowej,
  • chondroityna – bez niej chrząstki nie są zaopatrywane w potrzebne do prawidłowego funkcjonowania składniki odżywcze.

Większość preparatów na stawy oprócz czystego kolagenu posiada te składniki pomocnicze, jednak przed zakupem warto upewnić się, sprawdzając skład wybranych tabletek lub proszku.

Kolagen – do picia, w tabletkach, w proszku

Jaki suplement wybrać? Jest wiele form suplementów kolagenowych wspierających utrzymanie dobrej kondycji stawów:

  • kolagen do picia – w proszku,
  • kolagen w tabletkach,
  • kolagen w płynie – w kapsułkach.

Który suplement jest najlepszy, kiedy kolagen z pożywienia przestaje być wystarczający? Wybór zależy właściwie od indywidualnych preferencji. Szybciej trawiony i lepiej przyswajalny jest kolagen na stawy do picia, dostępny na rynku w formie proszku do rozpuszczania w wodzie. Jednak dla osób żyjących w pośpiechu, łatwiejszy do stosowania będzie ten w formie tabletek lub kapsułek z płynem do połykania (nie wymaga on żadnego przygotowania).

Sportowcy i osoby aktywne fizycznie wybierają zazwyczaj kolagen w proszku, przeznaczony do rozpuszczania w wodzie ze względu na jego szybką przyswajalność i wysoką skuteczność. Odżywki kolagenowe dla sportowców pomagają im utrzymać w dobrej formie stawy silnie eksploatowane w czasie intensywnych treningów. Stosowanie tego rodzaju preparatów poprawia kondycję połączeń stawowych i tym samym zmniejsza ich podatność na kontuzje i uszkodzenia.

Rodzaje kolagenu na stawy

Osoby zdecydowane na suplementację kolagenu, powinny zwrócić uwagę nie tylko na formę suplementu, ale równie na źródło pozyskania tego białka. 

Ze względu na pochodzenie naturalnego kolagenu, wyróżnia się jego cztery rodzaje:

  • wieprzowy,
  • wołowy,
  • drobiowy,
  • rybi.

Każdy z nich dostępny jest na rynku, który zatem najlepiej wybrać? Aby osiągnąć pożądane efekty, przede wszystkim wybrać należy kolagen naturalny, pochodzenia zwierzęcego, a nie jego syntetyczne zamienniki. Największą popularnością wśród sportowców cieszy się rybi kolagen na stawy. Najskuteczniej pobudza on organizm człowieka do produkcji własnego, ustrojowego oraz tworzy włókna kolagenowe każdego typu, przyczyniając się również do poprawy kondycji skóry (często stosowany jako wsparcie dla używanych dermokosmetyków), włosówpaznokci.

Najlepszą formą kolagenu dostępną na rynku jest hydrolizat kolagenu, ponieważ charakteryzuje się najwyższą przyswajalnością zawartych w nim aminokwasów. Każde białko zwierzęce po pozyskaniu z naturalnego źródła zwierzęcego lub roślinnego poddać można procesom technologicznym, dzięki którym tworzy się koncentraty białkowe, izolaty i hydrolizaty. Te ostatnie powstają w wyniku największej ilości procesów oczyszczających je z niepotrzebnych substancji, jak cukry i tłuszcze. Hydrolizat to zatem czysty kolagen, łatwo trawiony, wysoce przyswajalny i bardzo skuteczny na stawy potrzebujące wsparcia z zewnątrz.

Czytaj też:

Reklama

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.