Pierwszy w historii zabieg, który przywrócił słuch. Trwał 16 minut. Sprawdź❗
Pierwszy w historii zabieg, który przywrócił słuch. Trwał 16 minut. Sprawdź❗
Pierwszy w historii zabieg, który przywrócił słuch. Trwał 16 minut. Sprawdź❗

Jak zrobić zdrowe lody? Przepisy na naturalne i pyszne lody

Latem, kiedy temperatura na zewnątrz wzrasta, lody stają się ulubioną, zimną przekąską nie tylko dzieci, ale i dorosłych. Asortyment tych słodkości z roku na rok się powiększa, stawiając konsumenta przed ciężkim wyborem. Osoby starające się dbać o to, co spożywają, czytają dokładnie etykiety lub przygotowują lody samodzielnie w domu, ale czy zdrowe lody naprawdę istnieją?
Lody naturalne przygotowane w domu
Źródło: 123RF
Spis treści

Reklama

Czy lody są zdrowe?

Od czasu do czasu, lody, tak jak i inne słodycze, mogą zostać wkomponowane do codziennej diety. Nie da się jednak jednoznacznie odpowiedzieć czy jedzenie lodów jest zdrowe. Tak, jak w przypadku większości produktów spożywczych, można dokonać zdrowszego i mniej korzystnego wyboru.

Zatem jakie lody są najzdrowsze? O tym decyduje ich skład.. Im jest on krótszy i bazujący na naturalnych składnikach tym lepiej. Zdrowe lody dla dzieci mogą składać się z samych owoców lub owoców z jogurtem.

Warto pamiętać, że tradycyjne, mrożone smakołyki na bazie tłustej śmietany mogą być lepszym wyborem niż te, które zawierają wiele barwników i dodatków do żywności.

Jednak będą się cechowały wyższą zawartością kilokalorii. Ciężko jest jednoznacznie wskazać zdrowe lody, nie biorąc pod uwagę stanu zdrowia danej osoby i jego codziennej diety.

Dla osoby bez zaburzeń gospodarki węglowodanowej najlepszym wyborem będą 100% sorbety, a dla tych zmagających się z insulinoopornością takie z większą zawartością tłuszczu czy z dodatkiem orzechów.

Jeżeli jadłospis jest bogaty w warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe i białko to zjedzenie dowolnego loda raz na jakiś czas nie będzie miało negatywnego wpływu.

Reklama

Zdrowe lody sklepowe

Producenci żywności wychodząc naprzeciw wymaganiom konsumentów, coraz częściej tworzą żywność, która ma naturalny skład, obniżoną zawartość tłuszczów i cukru. Taki sam kierunek rozwoju można zauważyć także na rynku lodów.

Lodówki w okresie wakacyjnym uginają się pod ciężarem mrożonych słodkości, a wśród nich można znaleźć zdrowe lody sklepowe.

Dokonując wyboru, które lody są najzdrowsze, tak samo jak w przypadku innych produktów, należy zwrócić uwagę na etykietę. Trzeba mieć na uwadze, że składniki wymieniane są w kolejności malejącej, czyli najwięcej jest tego, który podany jest jako pierwszy.

Zdrowe lody ze sklepu w składzie powinny mieć jak najwięcej owoców, mleka jogurtu, a jak najmniej cukru. Obecnie dostępne są sorbety 100% owoców, czy pozornie zdrowe lody bez cukru. Niestety nie zawsze te drugie będą najzdrowszym wyborem, ponieważ często zawierają one zbędne dodatki.

Zdrowe lody domowe

Lody przygotowane w domu to zdecydowanie najzdrowsze rozwiązanie. Komponując taki smakołyk samemu, wiemy z jakich produktów korzystamy. Najzdrowsze domowe lody mogą powstać z jednego składnika jakim są owoce.

Popularne są zdrowe lody z bananów, które mają odpowiednią słodkość i kremową konsystencję. Równie łatwo można przygotować lody owocowo-jogurtowe, które będą cechowały się niższą zawartością tłuszczu niż te na bazie śmietanki.

Jeżeli chcemy, aby wyrób był słodszy można dodać ksylitol czy erytrol. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby od czasu do czasu zrobić tradycyjne lody z cukrem i słodką śmietanką. Jednak zazwyczaj stworzenie takiego przysmaku, aby był puszysty, wymaga już specjalnego urządzenia.

Reklama

Przepis na zdrowe lody

W domowym zaciszu najłatwiej przygotować zdrowe lody owocowe czy jogurtowe. Nie wymagają one specjalnej maszyny, a jedynie dobrego blendera. Przepisy na zdrowe lody z owoców, zazwyczaj polegają tylko zmiksowaniu zamrożonego produktu.

Jak zrobić zdrowe lody, które nie składają się z samych owoców?

Mogą to być zdrowe kokosowe czy też czekoladowe lody. Jeżeli mamy w domu pudełeczka do przygotowania lodów sprawa staje się jeszcze prostsza. W przypadku, gdy ich nie posiadamy lody na patyku możemy wykonać, wsadzając masę do pudełek po serku i wtykając drewniany patyczek.

Białkowe lody malinowe

Składniki:

  • ser twarogowy półtłusty – 60 g,
  • maliny mrożone – 1 szklanka,
  • erytrytol – 1 łyżka.

Przygotowanie:

  1. Wszystkie składniki zblenduj i schłodź, jeżeli tego wymagają.

Bananowe lody à la snickers

Składniki:

  • zamrożony banan – 1 sztuka (przed zamrożeniem obierz ze skórki i pokrój),
  • daktyle – 5 sztuk,
  • masło orzechowe – 1 łyżka,
  • kakao naturalne, ciemne – 1 łyżeczka,
  • orzeszki ziemne – 1 łyżka.

Przygotowanie:

  1. Daktyle zalej wrzątkiem i odstaw na 10 minut. Następnie odcedź i zmiksuj z masłem orzechowym i kakao.
  2. Banana zmiksuj na gładką masę. Dodaj masę daktylową i posiekane orzeszki.
  3. Całość wymieszaj.

Śmietankowe lody z truskawkami

Składniki:

  • śmietanka 36 % - ½ szklanki,
  • truskawki świeże – 2 szklanki,
  • erytrytol – 1 łyżeczka.

Przygotowanie:

  1. Śmietankę ubij na sztywno. Dodaj erytrol i miksuj jeszcze przez chwilę.
  2. Truskawki umyj, usuń szypułki i pokrój w drobną kostkę. Dodaj je do śmietany i wymieszaj.
  3. Masę przelej do pudełka i wsadź do zamrażalki na kilka godzin. Najlepiej mieszać lody co 30 minut, aby uniknąć twardej zbitej masy i kryształków lodu.

W upalne dni z lodowymi pokusami zmaga się każdy. W momencie pojawienia się ochoty na lody ważne jest, aby zwracać uwagę na racjonalną wielkość porcji i cieszyć się smakiem bez wyrzutów sumienia.

Na rynku dostępne są świetnie przygotowane aplikacje dietetyczne, które umożliwiają modyfikację planu i wpisanie spożytej porcji lodów. W ramach subskrypcji otrzymujemy dietę dobraną do naszego stylu życia i umiejętności kulinarnych. 

Czytaj również

Bibliografia

  • Kobyłko E.: Uwarunkowaania technologiczne i techniczne produkcji lodów spożywczych; Acta Sci. Pol., Technica Agraria 12(3-4) 2013, 27-37
  • Polak E.: Tredny w produkcji lodów; Przegląd Piekarski i Cukierniczy; 2006|54|02 s.74-75
  • Nowicka B.: Stabilizatory i emulgatory do produkcji lodów; Cukiernictwo; 2014|2| s.54-5
dietetyk Kamila Pawłowska
Artykuł napisany przez
dietetyk Kamila Pawłowska
Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety. Pasjonatka aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Interesuje się również psychodietetyką -ukończyła studia podyplomowe w tym zakresie na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS. Certyfikowany Instruktor Fitness oraz Trener Personalny. Jej konikiem jest żywienie osób aktywnych fizycznie. Wiedzę z tego obszaru zdobywa uczestnicząc w licznych szkoleniach i warsztatach.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Glutaminian sodu - jak dawkować? Szkodliwość i skutki uboczne
Jedzenie z glutaminianem sodu
Pestki dyni - właściwości, kcal i wartości odżywcze. Jakie są przeciwwskazania?
Pestki dyni po wysuszeniu
Kolagen w jedzeniu - gdzie można go znaleźć? Naturalne źródła i suplementacja
Grafika artykułu Kolagen w jedzeniu - gdzie można go znaleźć. Na grafice znajduje się szklanka z ropuszczonym kolagenem i tytuł artykułu.
Podobne artykuły
Gorzki posmak w ustach
Gorzki smak w ustach - rano i po jedzeniu. Co oznacza i jak się go pozbyć?
Masło klarowane
Masło klarowane (ghee) - jak zrobić i do czego je stosować?
Produkty bez glutenu
W czym jest gluten, a co nie zawiera glutenu? Gdzie najwięcej?
Produkty do diety na zbilansowanie indeksu glikemicznego
Indeks glikemiczny - czym jest? Tabele produktów z niskim i wysokim IG
Chleb wieloziarnisty razowy
Najzdrowszy chleb – jaki na diecie? Zdrowe pieczywo

Reklama


Jak się uchronić przed chorobami cywilizacyjnymi?
Sprawdź!