Dieta beztłuszczowa


 
Starszy niż rok
Dzięki niej można tracić kilogramy, jeść smaczne posiłki i dbać o swoje serce bez obawy o wystąpienie efektu jojo

Dietę stosuje między innymi aktorka Magda Stużyńska. Dieta polega na wyeliminowaniu z diety wszelkich tłuszczów zwierzęcych. Podczas diety przyjmujemy tłuszcze roślinne, które są źródłem wielu ważnych substancji na przykład kwasów omega-3. Dieta dobrze wpływa na serce i cholesterol, obniża ryzyko występowania chorób układu krążenia, ponieważ wykluczenie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego obniża poziom „złego” cholesterolu. Dzięki diecie poczujecie się lekko i zdrowo, a nie będziecie odczuwać głodu. Dieta pozwala najeść się do syta i zrzucić zbędne kilogramy. Jednak uważana jest za dość monotonną dlatego wymaga dużej samodyscypliny.

Autorem diety jest Dean Ornish, amerykański kardiolog. Doktor wynalazł ją w latach 70. XX wieku, dzięki swojej pacjentce chorej na miażdżycę i zmagającej się z nadwagą.

Doktor Ornish uważa, że nasz metabolizm działa tak jak u ludzi żyjących kila tysięcy lat temu, – czyli jest nastawiony na gromadzenie tłuszczy na wypadek nagłego odcięcia od dostaw jedzenia. Dlatego według niego stosowanie diet niskokalorycznych nie sprawdza się, bo po dłuższym okresie spowalnia nasz metabolizm. Dieta beztłuszczowa bogata jest w produkty pochodzenia roślinnego.  

Dieta zakłada, że dzienne posiłki mają składać się w 10% z tłuszczu, w 15% z białka, a w 75% z węglowodanów. Podczas diety można jeść tyle ile się chce, ale tylko wyznaczone produkty. Doktor zaleca także aktywność fizyczną na przykład jogę.

       Wskazówki:

  • Kupuj produkty, które nie zawierają więcej niż 5 g tłuszczu na każde 100 g produktu
  • Zwracaj uwagę na zawartość tłuszczu w twarogach i jogurtach. Czytaj uważnie etykiety.
  • Zamiast majonezu do sałatek używaj jogurtu
  • Dania przygotowuj na patelniach z grubym dnem. Dzięki nim można bez trudu przygotować potrawy odtłuszczone
  • Sosy najlepiej przygotowywać ze świeżych warzyw
  • Nie musisz kontrolować kalorii, ale poziom tłuszczy – im mniej tym lepiej
  • Jedz rośliny strączkowe, owoce i warzywa
  • Wybieraj niskotłuszczowy nabiał - chude mleko, jogurty 0 procent, chude sery i kefiry
  • Zwróć uwagę na produkty dietetyczne typu light


    Czego należy unikać:
  • Mięsa, ryb i drobiu
  • oliwy, olejów, margaryny, masła, dressingów do sałatek na bazie oliwy
  • awokado
  • oliwek
  • orzechów, ziaren
  • tłustych produktów nabiałowych
  • cukru, słodyczy, miodu
  • alkoholu
  • wszelkich produktów, które zawierają więcej niż 2 gramy tłuszczu w 1 porcji.