Dieta na cellulit – co jeść i czego nie jeść? Jadłospis

Problem cellulitu dotyczy nawet 90% kobiet. Choć w większości przypadków jest on mało widoczny to może być powodem kompleksów. Przyczyny powstawania tych zmian tkanki podskórnej nie są do końca znane, ale prawidłowa dieta na cellulit i zdrowy styl życia mogą działać profilaktycznie oraz zmniejszać jego widoczność. Co jeść, aby pozbyć się cellulitu?
Dieta na cellulit
Źródło: 123RF

Spis treści

Zasady diety na cellulit

Cellulit jest często występującym efektem niepoprawnej budowy jednej z warstw skóry. Wraz z biegiem czasu może stawać się coraz bardziej widoczny. Jak powszechnie wiadomo zawsze lepiej jest zapobiegać niż leczyć, a w zaawansowanych stadiach można tylko w niewielkim stopniu zmniejszyć jego widoczność.

Działania profilaktyczne w walce z cellulitem obejmują przede wszystkim:

  • aktywny tryb życia,
  • zbilansowaną dietę,
  • utrzymywanie prawidłowej masy ciała.

Cellulit jest związany z nieprawidłowym podskórnym rozmieszczeniem tkanki tłuszczowej wraz ze zmianami w tkance łącznej. Dlatego dieta na cellulit u osób zmagających się z nadmierną masą ciała powinna być przede wszystkim dietą redukcyjną. Powinna być zgodna z ogólnie panującymi rekomendacjami żywieniowymi.

Dieta antycellulitowa bazuje na świeżych warzywach i owocach, pełnoziarnistych produktach zbożowych, chudym, naturalnym nabiale, tłuszczach roślinnych i chudym mięsie oraz tłustych rybach morskich, nasionach i orzechach. Eliminacji powinny podlegać produkty wysoko przetworzone bogate w tłuszcz, cukier oraz tłuszcze nasycone.

Istotnym elementem będzie też ilość i rodzaj wypijanych w ciągu dnia płynów. Oczywiście podstawę powinna stanowić woda, ale do diety warto włączyć również herbatę w tym herbatę zieloną o napary ziołowe. Regularnie podejmowana aktywność fizyczna nie tylko pozwala na redukcję zbędnych kilogramów, ale poprawia także ukrwienie mięśni i skóry co zmniejsza widoczność cellulitu.

Co jeść na cellulit?

Co jeść, aby pozbyć się cellulitu? Nie ma listy produktów, które w magiczny sposób usuną skórkę pomarańczową. Ważny jest całokształt podejmowanych wyborów żywieniowych. Co jeść na cellulit w celu zmniejszenia jego widoczności?  

Przede wszystkim warzywa oraz owoce bogate w witaminy, antyoksydanty i składniki mineralne. Głównie owoce jagodowe (borówki, jagody, maliny, truskawki, porzeczki, zielone warzywa (brokuł, szpinak, jarmuż, sałata, rukola) czy nasiona roślin strączkowych. Pomagają one zachować równowagę kwasowo-zasadową organizmu.

Jaka dieta na cellulit?  Bogata w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, szczególnie kwasy omega 3 oraz witaminy i składniki mineralne mające wpływ na wygląd skóry np. witaminy A i E oraz cynku. Znajdują się one w marchwi, batatach, dyni, morelach, nasiona dyni i słonecznika, orzechach, sałacie, awokado, otrębach pszennych, produktach zbożowych oraz nasionach roślin strączkowych i tłustych rybach morskich.

Jeżeli dodatkowo dochodzi do zatrzymania wody w organizmie, dieta przy cellulicie wodnym powinna zostać poszerzona o badania w kierunku równowagi hormonów płciowych i gospodarki węglowodanowej. Nadmiar estrogenów czy zaburzenia tolerancji glukozy mogą wpływać na gromadzenie się wody w organizmie.

Dieta na cellulit – jadłospis

Dieta na pozbycie się cellulitu nie jest skomplikowana i trudna do zastosowania. Wymaga jedynie wprowadzenia kilku zmian do swojego planu żywieniowego i regularności. Długotrwałe odstępstwa od zbilansowanej diety mogą przyczynić się do zwiększenia widoczności cellulitu.

Śniadanie: Smoothie jaglane z bananem i borówkami

Składniki:

  • Kasza jaglana sucha - 2 łyżki
  • Mleko spożywcze 2% tłuszczu – ¾ szklanki
  • Borówka amerykańska - 1 szklanka
  • Banan - 1 sztuka
  • Len, nasiona (siemię lniane) - 1 łyżeczka
  • Rodzynki suszone - 1 łyżeczka

Sposób przygotowania:

  1. Ugotuj kaszę jaglaną przez około 15-20 minut.
  2. Owoce obierz i większe z nich pokrój.
  3. Wszystkie składniki wraz z mlekiem przełóż do miksera i zblenduj na smoothie.

Pamiętaj o myciu owoców, również tych, które obierasz ze skórki.

Żeby zniwelować gorzkawy posmak kaszy jaglanej, warto przed ugotowaniem podprażyć ją na suchej patelni, aż do momentu wydzielenia się przyjemnego zapachu, a następnie wypłukać kaszę w zimnej wodzie. Można też zamiast tego wypłukać ją w gorącej, a następnie zimnej wodzie.

Staraj się wybierać niesiarkowane suszone owoce.

Jeśli twoje smoothie jest zbyt gęste, dolej wody.

II Śniadanie: Sałatka warzywna z ogórkiem, rzodkiewką i papryką

Składniki:

  • Jogurt naturalny 2% tłuszczu - 2 łyżki
  • Ogórek szklarniowy – ½ sztuki
  • Rzodkiewka - 3 sztuki
  • Papryka czerwona - 1 sztuka
  • Czosnek - 1 ząbek
  • Oliwa z oliwek nierafinowana - 2 łyżki
  • Sok z cytryny - 1 łyżka
  • Sól, pieprz czarny
  • Bazylia świeża - 4 liście

Sposób przygotowania:

  1. Warzywa umyj i pokrój.
  2. Dodaj jogurt, przyprawy, sok z cytryny, oliwę i wymieszaj.

Obiad: Pieczony łosoś na komosie ryżowej i spaghetti z cukinii i marchewki

Składniki:

  • Quinoa - komosa ryżowa czarna sucha - 3 łyżki (45 g)
  • Łosoś świeży, filet – 140 g
  • Sos sojowy jasny - 1 łyżka
  • Ocet ryżowy - 1 łyżeczka
  • Syrop klonowy - 2 łyżeczki
  • Sól, pieprz czarny, chili mielone, papryka słodka mielona, papryka ostra mielona
  • Sezam biały, nasiona - 1 łyżeczka
  • Cukinia – ½ sztuki
  • Marchew - 1 sztuka
  • Czosnek - 1 ząbek
  • Pomidor suszony - 3 plastry
  • Oliwa z oliwek – 1 ½ łyżki
  • Szczypiorek - 1 łyżka

Sposób przygotowania:

  1. Komosę ugotuj w osolonej wodzie zgodnie z informacją zamieszczoną na opakowaniu produktu.
  2. Rybę umyj i osusz.
  3. Przygotuj marynatę mieszając sos sojowy, połowę oleju, ostrą i słodką paprykę, ocet ryżowy, syrop klonowy, sól, chili oraz sezam, a następnie natrzyj nią rybę i odstaw na około godzinę.
  4. Przełóż rybę na blaszkę wyłożoną papierem od pieczenia i wstaw do piekarnika nagrzanego do 250 stopni na 7 minut.
  5. Suszone pomidory zalej wrzątkiem, a po kilku minutach odsącz i pokrój na mniejsze kawałki.
  6. Cukinię i marchew umyj, a następnie zrób z nich spaghetti specjalną obieraczką do julienne lub maszynką (spiralizerem).
  7. Na rozgrzaną patelnię z tłuszczem dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek i smaż przez chwilę. Następnie wrzuć spaghetti z warzyw i smaż przez 3-4 minuty. Pod koniec smażenia dodaj suszone pomidory i dopraw solą oraz pieprzem.
  8. Komosę wyłóż na talerz. Na wierzchu połóż spaghetti oraz rybę. Całość posyp posiekanym szczypiorkiem.

Podwieczorek: Jogurt z pomarańczą i płatkami owsianymi

Składniki:

  • Pomarańcza – ½ sztuki
  • Jogurt naturalny 2% tłuszczu – ¾ szklanki
  • Płatki owsiane górskie - 2 łyżki
  • Cynamon mielony

Sposób przygotowania:

  1. Płatki zalej wrzątkiem i odstaw na około 10 minut.
  2. Kiedy płatki zmiękną wymieszaj je z pokrojonymi owocami, jogurtem i cynamonem.

Kolacja: Sałatka z ciecierzycą, jarmużem, brokułami i grejpfrutem

Składniki:

  • Ciecierzyca konserwowa, bez zalewy – 65 g
  • Awokado - 1 plaster (28 g)
  • Grejpfrut czerwony – ½ sztuki
  • Brokuł - 1 szklanka (80 g)
  • Kapusta czerwona - 1 liść
  • Jarmuż - 1 szklanka (25 g)
  • Imbir, korzeń – 7 g
  • Czosnek - 1 ząbek
  • Sok z cytryny - 1 łyżka
  • Sos sojowy jasny - 1 łyżka
  • Tahini - 1 łyżka
  • Olej rzepakowy - 2 łyżeczki
  • Oliwa z oliwek nierafinowana - 1 łyżeczka
  • Pieprz cayenne

Sposób przygotowania:

  1. Ciecierzycę odsącz z zalewy i opłucz pod bieżącą wodą. Wymieszaj z sosem sojowym, olejem i pieprzem cayenne. Przełóż ją na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Wstaw do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piecz przez około 15 minut.
  2. Awokado umyj, obierz i pokrój.
  3. Kapustę umyj, posiekaj, posyp solą i odstaw na 15 minut.
  4. Jarmuż opłucz, usuń grube łodygi, a liście porwij. Wrzuć go do wrzątku i gotuj przez około 2 minuty.
  5. Brokuł umyj, podziel na różyczki i ugotuj w osolonej wodzie.
  6. Grejpfrut umyj, obierz i pokrój.
  7. Czosnek oraz imbir obierz i posiekaj.
  8. Przygotuj dressing mieszając tahini z sokiem z cytryny, oliwą z oliwek, czosnkiem i imbirem.
  9. Wszystkie składniki przełóż na talerz i polej dressingiem.

Dieta keto a cellulit

Chociaż, niektóre publikacje wskazują na korzyści płynące z ograniczenia spożycia węglowodanów na rzecz poprawy wyglądu skóry, z uwagi na zmniejszone wyrzuty insuliny, to nie jest to najlepszym rozwiązaniem. Stosowanie diety ketogenicznej czy niskowęglowodanowej jest bardzo trudne, a także może prowadzić do licznych niedoborów, a w konsekwencji do zaburzeń metabolizmu węglowodanów.

Dieta przeciw cellulitowi powinna być dietą ograniczającą spożycie cukrów rafinowanych, które to zawarte są w żywności przetworzonej. By pozbyć się niechcianego cellulitu, a także aby zapobiegać jego powstaniu, warto wyeliminować z diety lub ograniczyć do minimum takie produkty jak:

  • białe tostowe pieczywo,
  • ciastka,
  • słodycze czy drożdżówki.

Dieta zwalczająca cellulit powinna bazować na węglowodanach złożonych, które zawarte są między innymi w pełnoziarnistych produktach zbożowych.  

Dieta Dukana a cellulit

Dieta Dukana stosowana jest głównie w celu pozbycia się zbędnych kilogramów. Choć ubytek nadmiernej tkanki tłuszczowej może zniwelować widoczność cellulitu to jednak produkty, na których jest oparta mogą przynieść wręcz odwrotny efekt.

Bazuje ona przede wszystkim na produktach białkowych (mięsie, rybach, nabiale, jajkach), a ponadto w pierwszej fazie eliminuje spożycie warzyw i owoców, produktów zbożowych oraz tłuszczów. Przez to dieta Dukana na cellulit nie będzie najlepszym wyborem. Przez zastosowane w diecie ograniczenia produktowe nie dostarcza wszystkich niezbędnych składników mineralnych i witamin, a to wpływa na równowagę kwasowo- zasadową i wygląd skóry.

Chcąc cieszyć się zdrowym wyglądem skóry, oprócz zastosowania zabiegów pielęgnacyjnych działających od zewnątrz warto zadbać o nią także od środka. Kluczowym aspektem będzie prawidłowo zbilansowana dieta dostarczająca niezbędnych składników biorących udział w procesach budowy skóry.

Kilkanaście różnych diet ułożonych przez wykwalifikowanych dietetyków znaleźć można w aplikacji dietetycznej. Każdy plan dostosowywany jest do indywidualnych potrzeb, a motywator picia wody wbudowany w aplikację pomoże w utrzymaniu prawidłowego nawodnienia organizmu.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 3)

Pytanie: Czego najbardziej oczekujesz, jak rozpoczynasz dietę?

  Szybkich efektów w postaci dużej liczby zgubionych kilogramów

  Lepszego samopoczucia, poprawy kondycji

  Zmniejszenia masy tłuszczowej, zwiększenia mięśniowej

  Zmniejszenia objętości w obwodach

  Polepszenia stanu zdrowia (wyników badań)

  Obniżenia wieku metabolicznego

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!