Najzdrowsze miejsce w internecie

Izolat białka serwatkowego i sojowego – działanie odżywki

Izolat białkowy – zarówno ten pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego – jest substancją popularnie wykorzystywaną do produkcji odżywek dla sportowców. Dzięki bardzo wysokiej zawartości protein i niemalże całkowitym braku cukrów i tłuszczów, skutecznie wspiera budowanie tkanki mięśniowej i utratę zbędnych kilogramów.
Mężczyzna trzyma w dłoni odżywkę białkową
źródło:123RF
Spis treści

Jak działa inteligentna waga łazienkowa? Zobacz nasz test redakcyjny:

Co to jest izolat białka serwatkowego? 

Podczas produkcji serów z mleka krowiego powstaje produkt uboczny zwany serwatką. W przemyśle spożywczym serwatka wykorzystywana jest do produkcji rozmaitych napojów mlecznych, ale powszechnie stosuje się ją również do produkcji laktozy i odżywek wysokobiałkowych dla sportowców. Jeśli chodzi o te ostatnie, przeważnie tworzone są one na bazie koncentratów lub izolatów białka serwatkowego. 

Aby pozyskać koncentrat białkowy (WPC), serwatkę poddać trzeba procesowi ultrafiltracji, dzięki której eliminuje się z produktu większość zawartych w nim cukrów i tłuszczów, przy jednoczesnym zachowaniu zawartości protein. Dalsze procesy technologiczne mają na celu jeszcze jeszcze dokładniejsze oczyszczenie samego białka i w ich efekcie powstaje izolat białka serwatkowego (WPI) zawierający 80 – 90% czystej proteiny.

Czym jest izolat białka sojowego?

Izolaty białkowe dzielą się na te pochodzenia zwierzęcego (produkowane z mleka krowiego) i te pochodzenia roślinnego. 

Istnieje wiele roślin niezwykle bogatych w białko:

  • soja,
  • kukurydza,
  • rzepak,
  • groch,
  • ryż,
  • pszenica.

Do produkcji  odżywek dla sportowców najczęściej wykorzystuje się soję, choć na rynku spotkać można też np. izolat białka grochu. 

Dlaczego soja?Otóż jej proteina uważana jest za najbardziej wartościową formę białka pochodzenia roślinnego. Soja zawiera:

  • witaminy z grupy B,
  • pożyteczne dla organizmu ludzkiego pierwiastki: fosfor, magnez, żelazo, wapń, potas,
  • nienasycone kwasy tłuszczowe,
  • bogaty aminogram,
  • argininę – aminokwas szczególnie wspierający przyrost tkanki mięśniowej.

Dostarczanie organizmowi białka roślinnego w czystej postaci wspiera odbudowę tkanki mięśniowej, walkę z nadmiarem tkanki tłuszczowej i dbałość o dobrą kondycję fizyczną organizmu.

Zalety i efekty stosowania izolatu białkowego

Odżywki białkowe o wysokiej zawartości czystego, pełnowartościowego białka bogate są w  aminokwasy, które skutecznie wspomagają regenerację organizmu po intensywnym wysiłku fizycznym oraz zapobiegają rozpadowi tkanki mięśniowej po treningu i w trakcie spoczynku. Dzieje się tak dzięki temu, że organizm spala nadwyżkę aminokwasów pochodzących z preparatu białkowego, a nie te wbudowane w tkankę mięśniową.

Izolat białka serwatkowego jest substancją szybkoprzyswajalną przez organizm dzięki niskiej zawartości laktozy i tłuszczów, dlatego zaleca się jego stosowanie bezpośrednio przed lub tuż po treningu celem zapewnienia organizmowi natychmiastowej regeneracji.

Zalety izolatu białkowego:

  • zawartość czystych protein wyższa niż w koncentratach białkowych,
  • wysoka jakość i czystość zwartego białka,
  • niska zawartość cukrów,
  • niska zawartość tłuszczów,
  • dobra przyswajalność,
  • możliwość stosowania tuż przed lub tuż po treningu (odżywka przedtreningowa),
  • szybka regeneracja organizmu,
  • wspieranie budowy tkanki mięśniowej,
  • właściwości antykataboliczne,
  • niska kaloryczność,
  • zapewnienie poczucia sytości.

Izolat białka serwatkowego a odchudzanie

Izolat białka, jako produkt bez laktozy, cukru i tłuszczów charakteryzuje się niską kalorycznością, dlatego może być stosowany jako wsparcie w walce ze zbędnymi kilogramami przez osoby aktywne fizycznie. Odżywki białkowe stosowane przed lub po treningu wspomagają nadbudowę tkanki mięśniowej, przyczyniając się jednocześnie do eliminowania tkanki tłuszczowej.

Intensywny wysiłek fizyczny w połączeniu z dietą odchudzającą może powodować w organizmie niedobór ważnych dla niego substancji odżywczych. Dlatego ważne jest, by dbać o spożywanie produktów bogatych w wartościowe mikroelementy. Izolat serwatki dostarcza organizmowi czyste białko i aminokwasy, zapewniając mięśniom szeroki dostęp do najważniejszego dla nich budulca.

Spożywanie dużych ilości protein przyczynia się również do polepszenia przemiany materii. Metabolizm białka wymaga od organizmu wiele energii i na tym właśnie polega efekt odchudzający.

Dodatkowo odżywki białkowe zapewniają na dłuższy czas uczucie sytości,ograniczając nadmierny apetyt. Dzięki wypełnianiu żołądka niskokalorycznym preparatem, osoby zmagające się ze zbędnymi kilogramami mają mniejszą ochotę na podjadanie przekąsek między pełnowartościowymi posiłkami.

Izolat, koncentrat czy hydrolizat – co wybrać?

Oprócz odżywek białkowych tworzonych na bazie koncentratów i izolatów białkowych rynek oferuje jeszcze preparaty zwane hydrolizatem białka serwatkowego. Hydrolizat to białko w najczystszej postaci (jego zawartość w produkcie waha się od 90 do 100%). Spożywane w czasie okołotreningowym charakteryzuje się najwyższą skutecznością we wspomaganiu budowy mięśni.

Osoby z niewielkim doświadczeniem w suplementowaniu odżywek białkowych często zastanawiają się, co lepiej wybrać – hydrolizat, izolat czy koncentrat, co na masę, a co na mięśnie? 

Trudno tu udzielić jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wybór zależy od kilku czynników:

  • częstotliwości treningów,
  • intensywności wysiłku fizycznego,
  • oczekiwanego efektu (utrata kilogramów, poprawa kondycji, rozbudowa mięśni itd.),
  • przeznaczonego na preparaty budżetu (należy pamiętać, że im wyższa zawartość i jakość białka, tym wyższa cena produktu).

Najlepiej zacząć suplementację pod okiem doświadczonego dietetyka lub trenera, który pomoże dobrać odpowiedni preparat i udzieli porady na temat jego dawkowania.

Czytaj również
Justyna Gabrysiak-Kula
Artykuł napisany przez
Justyna Gabrysiak-Kula
W 2009 roku zdobyła tytuł magistra kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego. Pierwsze doświadczenia zawodowe zdobyła w Radiu Łódź, współtworząc audycje młodzieżowe. Od kilku lat pracuje jako copywriter, specjalizując się w tematyce medycznej, kosmetycznej, parentingowej i w dziedzinach pokrewnych. Napisała dotąd setki artykułów o zdrowiu. Prywatnie wychowuje dzieci, pływa i czyta książki, choć to właśnie pisanie było zawsze jej ulubionym zajęciem.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Białko w proszku – czyste. Gdzie kupić i jak spożywać? Cena
Kobieta pije odżywkę białkową
Przeczytaj artykuł
Naleśniki proteinowe z białkiem serwatkowym dla sportowców
Naleśniki proteinowe na patelni
Przeczytaj artykuł
Shake proteinowy – na odchudzanie i na masę. Jaki wybrać?
Migdałowy shake proteinowy w szklance
Podobne artykuły
Tauryna jako suplement dla sportowców - cena i dawkowanie
Spalacz tłuszczu - jakie odżywki na redukcję tłuszczu dla sportowców
Regeneracja po treningu: suplementy i odżywki dla sportowca
Przedtreningówka - odżywka dla sportowca przed treningiem
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!