Jakie witaminy ma pomarańcza?

Jakie witaminy ma pomarańcza
źródło:123RF

Autor

Agnieszka Tomczyk

Jak cytrusy, to oczywiście witamina C. Ale pomarańcza to także źródło beta-karotenu i innych flawonoidów, potasu, a także witamin z grupy B, błonnika oraz α-hydroksykwasów (AHA), wykorzystywanych w kosmetyce.

Pomarańcze są dostępne w sklepach przez cały rok, ale zwłaszcza zimą warto po nie sięgać, gdyż są źródłem wzmacniającej witaminy C, choć najwięcej ma jej… papryka!

W chłodniejsze dni idealnie uzupełniają dietę, gdy na próżno szukać świeżych, polskich sezonowych owoców. Jedna pomarańcza zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, a dodatkowo zawiera sporo innych, cennych substancji.

Dlaczego warto jeść pomarańcze?

Pomarańcza w dużej mierze składa się z wody, więc włączenie do diety tego owocu reguluje przemianę materii i pomaga w wypłukiwaniu toksyn z organizmu.Co więcej, w białych błonkach pomarańczy jest bardzo dużo błonnika, który usprawnia trawienie i reguluje prace jelit. Dlatego filetowanie pomarańczy, choć dodaje owocowi elegancji i wydobywa pełnię smaku, nie jest wskazane pod względem zdrowotnym.

Zarówno witamina C, jak i obecny w pomarańczach beta-karoten to silne antyoksydanty – substancje przywracające równowagę w organizmie zmęczonym ciągłym stresem, pędem i nieprawidłową dietą. 

Zawarty w pomarańczach potas korzystnie wpływa na układ krwionośny i odpowiedni poziom ciśnienia krwi. 

W jakiej formie pomarańcze są najzdrowsze?

Tak, jak większość cytrusów, pomarańcze dobrze jadać bez poddawania ich obróbce termicznej. Dobrze jest sięgać po owoce w całości, dzieląc je na cząstki, naturalnie powstające z budowy owocu i białych błonek oddzielających kolejne partie.

Z racji tego, że są one bardzo zdrowe, lepiej sięgać po owoce w czystej postaci, a nie w soku, gdyż podczas jego produkcji są one usuwane. 

Pomarańcze – do czego wykorzystać?

Najpopularniejszą formą serwowania pomarańczy jest owoc sam w sobie, jako przekąska, podwieczorek czy deser. Z powodzeniem można ozdabiać nią desery, dodawać np. do rozgrzewających zimowych owsianek, a także do sałatek: pomarańcza świetnie komponuje się m.in. ze świeżymi liśćmi szpinaku. Nierzadko pojawia się także w asyście mięs drobiowych oraz krewetek. 

Oczywiście sok, choć nie powinien być pierwszym wyborem jeśli chodzi o spożycie pomarańczy, również warto pić. Najlepiej świeżo wyciskany, z cząstkami miąższu. 

Wykorzystać można nawet skórki z pomarańczy: w celach kulinarnych najczęściej się ją kandyzuje, ale można także pomyśleć o praktycznym zastosowaniu w domu. Skórkę pomarańczową można włożyć do butów, by pozbyć się nieświeżego zapachu, a także czyścić nią elementy ze stali nierdzewnej. Ze skórki pomarańczowej można także zrobić ekologiczne odświeżacze powietrza – zagotować ją w niewielkiej ilości wody z dodatkiem cynamonu i goździków i pozostawić na miseczce, np. w łazience. 

Czytaj:

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)

Pytanie: Przy wyborze suplementów diety sprawdzam:

  Skład

  Markę produktu

  Opinie o produkcie 

  Cenę 

  Czas na jaki wystarczy opakowanie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA