Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗
Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗
Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗

Pomarańcza - ile ma kalorii i dlaczego warto ją jeść?

Jak cytrusy, to oczywiście witamina C. Ale pomarańcza to także źródło beta-karotenu i innych flawonoidów, potasu, a także witamin z grupy B, błonnika oraz α-hydroksykwasów (AHA), wykorzystywanych w kosmetyce.
Jakie witaminy ma pomarańcza
źródło:123RF
Spis treści

Pomarańcze są dostępne w sklepach przez cały rok, ale zwłaszcza zimą warto po nie sięgać, gdyż są źródłem wzmacniającej witaminy C, choć najwięcej ma jej… papryka!

W chłodniejsze dni idealnie uzupełniają dietę, gdy na próżno szukać świeżych, polskich sezonowych owoców. Jedna pomarańcza zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, a dodatkowo zawiera sporo innych, cennych substancji.

Reklama

Dlaczego warto jeść pomarańcze?

Pomarańcza w dużej mierze składa się z wody, więc włączenie do diety tego owocu reguluje przemianę materii i pomaga w wypłukiwaniu toksyn z organizmu.Co więcej, w białych błonkach pomarańczy jest bardzo dużo błonnika, który usprawnia trawienie i reguluje prace jelit. Dlatego filetowanie pomarańczy, choć dodaje owocowi elegancji i wydobywa pełnię smaku, nie jest wskazane pod względem zdrowotnym.

Zarówno witamina C, jak i obecny w pomarańczach beta-karoten to silne antyoksydanty – substancje przywracające równowagę w organizmie zmęczonym ciągłym stresem, pędem i nieprawidłową dietą. 

Zawarty w pomarańczach potas korzystnie wpływa na układ krwionośny i odpowiedni poziom ciśnienia krwi. 

Reklama

W jakiej formie pomarańcze są najzdrowsze?

Tak, jak większość cytrusów, pomarańcze dobrze jadać bez poddawania ich obróbce termicznej. Dobrze jest sięgać po owoce w całości, dzieląc je na cząstki, naturalnie powstające z budowy owocu i białych błonek oddzielających kolejne partie.

Z racji tego, że są one bardzo zdrowe, lepiej sięgać po owoce w czystej postaci, a nie w soku, gdyż podczas jego produkcji są one usuwane. 

Reklama

Pomarańcze – do czego wykorzystać?

Najpopularniejszą formą serwowania pomarańczy jest owoc sam w sobie, jako przekąska, podwieczorek czy deser. Z powodzeniem można ozdabiać nią desery, dodawać np. do  rozgrzewających zimowych owsianek, a także do sałatek: pomarańcza świetnie komponuje się m.in. ze świeżymi liśćmi szpinaku. Nierzadko pojawia się także w asyście mięs drobiowych oraz krewetek. 

Oczywiście sok, choć nie powinien być pierwszym wyborem jeśli chodzi o spożycie pomarańczy, również warto pić. Najlepiej świeżo wyciskany, z cząstkami miąższu. 

Wykorzystać można nawet skórki z pomarańczy: w celach kulinarnych najczęściej się ją kandyzuje, ale można także pomyśleć o praktycznym zastosowaniu w domu. Skórkę pomarańczową można włożyć do butów, by pozbyć się nieświeżego zapachu, a także czyścić nią elementy ze stali nierdzewnej. Ze skórki pomarańczowej można także zrobić ekologiczne odświeżacze powietrza – zagotować ją w niewielkiej ilości wody z dodatkiem cynamonu i goździków i pozostawić na miseczce, np. w łazience. 

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Owoce
Figa - właściwości, wartości odżywcze i skutki uboczne? Jak obrać i jeść figę?
Owoce figi
Ananas - właściwości, kcal i IG. Jak obrać i czy można jeść go w ciąży?
Owoc ananas
Arbuz - właściwości i wartości odżywcze. Ile ma kalorii i czy jest zdrowy?
Pokrojony arbuz
Podobne artykuły
Czy awokado to owoc
Czy awokado to owoc czy warzywo?
Kiwi
Właściwości i wartości odżywcze kiwi. Ile ma kalorii? Czy jest zdrowe?
Cztery owoce kaki w drewnianym pojemniku
Owoc kaki (persymona) - jak obrać i jak jeść? Właściwości, kalorie i indeks glikemiczny
Owoc pigwa
Pigwa a pigwowiec - właściwości. Jak wyglądają i czym się różnią?
Mężczyzna sadzi borówkę amerykańską
Plantacja borówki amerykańskiej – warunki i koszt założenia

Reklama


Niesamowite ptaki, których śpiew słychać wiosną!
Sprawdź!