Mięso z indyka – jakie ma właściwości i wartości odżywcze?

Polacy coraz chętniej wprowadzają do swojego jadłospisu mięso indycze. Oprócz tego, że delikatne mięso z indyka dobrze smakuje i można je przyrządzić na wiele sposobów, doceniamy też jego wartości odżywcze. Jakie dokładnie witaminy i minerały znajdziemy w mięsie z indyka? I jakie funkcje organizmu dzięki nim wspieramy?
Mięso z indyka

Artykuł sponsorowany

Spis treści

Minerały zawarte w mięsie z indyka

Mięso indycze jest źródłem potasu, fosforu i cynku [1]. Dr inż. Joanna Neuhoff-Murawska, dietetyk i ekspertka programu „Indyk z Europy – pod skrzydłami jakości” podkreśla, że dostarczenie tych cennych minerałów jest ważne niezależnie od wieku. Każdy z nich pełni w ludzkim organizmie określoną funkcję, wpływając pozytywnie na kondycję ciała i umysłu.

Cynk pomaga zachować zdrowe włosy, paznokcie i skórę. Ponadto pomaga w utrzymaniu prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej, prawidłowego metabolizmu węglowodanów i prawidłowych funkcji poznawczych. Dodatkowo bierze udział w procesie podziału komórek – a to tylko niektóre funkcje cynku.

Z kolei potas pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, mięśni oraz utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi.

W mięsie z indyka nie brakuje również fosforu. Ten minerał przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, a także pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu błon komórkowych oraz utrzymaniu zdrowych kości i zębów.

Witaminy zawarte w mięsie z indyka

W mięsie indyczym oprócz minerałów znajdziemy potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu witaminy. Spośród nich możemy wymienić: witaminę D, witaminę B2 (w udzie indyczym bez skóry) oraz witaminy B3, B6 i B12 [2].

O dostarczenie dodatkowej porcji witaminy D powinniśmy zadbać szczególnie zimą, gdy dni są krótsze i charakteryzują się słabszym nasłonecznieniem, przez co witamina D może nie syntetyzować się w skórze w wystarczających ilościach. Witamina D pomaga między innymi w prawidłowym wchłanianiu wapnia i fosforu, utrzymaniu zdrowych kości czy prawidłowym funkcjonowaniu mięśni i układu odpornościowego. Oprócz tego bierze udział w procesie podziału komórek.

Witaminy z grupy B także biorą udział w wielu procesach zachodzących w ludzkim organizmie. Zawarta w udzie z indyka niacyna, czyli witamina B3, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych, utrzymaniu prawidłowego stanu błon śluzowych i zachowaniu zdrowej skóry.

Witamina B6, również jest istotna dla ludzkiego organizmu. Pomaga w zmniejszeniu uczucia zmęczenia i znużenia oraz przyczynia się do regulacji aktywności hormonalnej. Dodatkowo pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych.

Witamina B12  przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek oraz funkcjonowaniu układu odpornościowego i nerwowego.

Reklama

Indyk? Wybieraj prawidłowo

Warto zwracać uwagę na to, aby wybierać mięso pochodzące z hodowli prowadzonej według wysokich standardów z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt. Odpowiednie karmienie i chów przekładają się na wartości odżywcze i właściwości smakowe. Spożywanie takiego mięsa indyczego to nie tylko przysługa wyświadczana organizmowi, lecz także kubkom smakowym. Mięso z indyka nadaje się do duszenia, gotowania, smażenia i pieczenia. To prawdopodobnie kolejny ważny powód, dla którego indyk coraz częściej gości na polskich stołach!

Reklama

Bibliografia

  • [1] M. Michalczuk, A. Siennicka, Właściwości dietetyczne mięsa różnych gatunków drobiu utrzymywanych w alternatywnych systemach chowu, „Przegląd hodowlany” 2010, nr 11.
  • [2] M. Michalczuk, A. Siennicka, Właściwości dietetyczne mięsa różnych gatunków drobiu utrzymywanych w alternatywnych systemach chowu, „Przegląd hodowlany” 2010, nr 11.

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->