Dieta Montignac - oparta na indeksie glikemicznym - zasady i jadłospis

Produkty o niskim indeksie glikemiczny (IG) w jadłospisie to podstawa diety Montignac, której twórcą jest francuski lekarz Michael Montignac. Zauważył on, że przyczyną tycia jest źle skomponowane menu. Stosując się do zasad Montignaca stracić można nawet 6 kilogramów w ciągu miesiąca
Produkty do stosowania w diecie Montignac
Źródło: 123RF

Spis treści

W diecie Michael Montignaca liczy się przede wszystkim jakość jadłospisu. Komponując dietetyczne przepisy Montignac uwzględniać należy produkty o niskim indeksie glikemicznym. Powód? Im wskaźnik ten jest wyższy, tym wyższy jest poziom cukru wywołany przez dany produkt, a potem następuje jego gwałtowny spadek. To sprzyja wzmożonemu apetytowi i nadprogramowym kilogramom, bo tkanki tłuszczowe pobierają nadmiar glukozy, by potem przerobić cukier na tłuszcz.  

Dieta Montignaca - efekty

Stosując się do założeń metody montignac w ciągu miesiąca schudnąć można od 2 do nawet 6 kilogramów. W 3-4 miesiące utrata wagi sięgnąć może nawet kilkunastu kilogramów, a nieżyjący już jej twórca Michael Montignac zapewniał, że jego metoda jest zdrowa i nie powoduje później wystąpienia efektu jo-jo.  

Niski ig Montignac - produkty

Najniższym ig cechują się przyprawy. W grupie produktów o niskim indeksie glikemicznym (wskaźnik ig poniżej 40) znajdują się również dziki ryż, warzywa i owoce, m.in. ogórek, pomidor, cukinia, bakłażan, cykoria, czarna porzeczka, fasolka szparagowa, grzyby, kiełki, kapusta kiszona, orzechy, papryka, wszelkie warzywa zielono listne, wiśnie, czereśnie, sok cytrynowy. To także czekolada, ale tylko ta gorzka, zawierająca w 70% kakao.

Do grupy tej zalicza się także owoce jagodowe, pestki dyni, zieloną i czerwoną soczewicę, czosnek, ciecierzycę, dżemy niskosłodzone, gruszkę, morele świeże, owoce cytrusowe, siemię lniane, słonecznik, śliwki oraz chrupkie pieczywo.

Reklama

Wysoki ig montignac - produkty

Na diecie francuskiego lekarza należy natomiast unikać produktów o wysokim ig, m.in. dojrzałych bananów, bobu, kaszy manny, lodów, majonezu, tłustego mleka, miodu, ryżu jaśminowego i białego, gotowanej owsianki, nie wspominając już o pizzy, cukrze, batonikach czekoladowych, chipsach czy piwie. Na liście zakazanych owoców są też te z puszki - morele, ananas, a także gotowana marchew, dżemy i pieczywo pełnoziarniste oraz biała mąka i produkty z niej wytworzone, ale też kukurydza oraz gotowane buraki i ziemniaki w mundurkach.

Dieta Montignaca - zasady

Stosując dietę Montignac należy spożywać produkty o niskim indeksie glikemicznym, co pozwoli pohamować apetyt i sprawi, że nie będzie się nam odkładał tłuszcz. Zaletą diety Francuza jest to, że nie zmusza ona do liczenia kalorii i jakże znamiennego dla większości diet głodzenia się. Jest ona zalecana nawet osobom chorym na cukrzycę.

Jedna z zasad diety Montignaca - nie podjadaj!

Metoda Montignac przewiduje, że pierwszy etap diety (proces odchudzania) powinien trwać minimum dwa-trzy miesiące. W tym czasie zakazane jest łączenie posiłków tłuszczowych i węglowodanowych (będzie to możliwe sporadycznie w fazie drugiej). Należy też pamiętać o trzygodzinnych odstępach pomiędzy posiłkami oraz wystrzegać się podjadania. Na czas diety należy też zrezygnować z picia alkoholu oraz mocnej kawy.    

Reklama

Dieta Montignaca - jadłospis

W ułożeniu jadłospisu Montignac pomocna będzie tabela indeksów glikemicznych montignaca ze wskaźnikami dla poszczególnych produktów.

Przykładowe menu:

  • I Śniadanie: twarożek bez tłuszczu, dżem, papryka, chrupkie pieczywo, herbata ziołowa/zielona lub kawa zbożowa
  • II Śniadanie: jogurt, chleb z sałatą lodową lub rukolą i pomidorem
  • Obiad: duszona/pieczona ryba, jogurt, gotowane warzywa
  • Kolacja: kurczak duszony z warzywami na odrobinie oliwy z oliwek, makaron ugotowany al dente (pół szklanki)  

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 22)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!