Żywność dobra dla skóry. Co poleca dietetyk?

Znacie slogan „Zdrowie to podstawa. Zacznij od skóry”?  Ja powiedziałabym raczej: Zdrowie to podstawa. Zacznij od diety, a zmieni się także twoja skóra.

Przedstawiamy Wam dziesiątkę super produktów – sprzymierzeńców w walce o piękną, zdrową i młodą skórę. Zobacz: Pielęgnacja skóry od A do Z

1. Woda blasku doda!

To podstawa. Pij dużo wody mineralnej lub źródlanej. Nawodnij się. To utrzyma cerę w dobrej kondycji i zmniejszy powstawanie zmarszczek.

Rada: możesz pić także zieloną i białą herbatę. Dostarczą Ci one dodatkowo antyoksydantów, które wspomogą w walce ze starzeniem się skóry.

2. Zdobądź blask… czekoladą!

Oczywiście tylko tą o jak najwyższej zawartości kakao. Nawilża ona i wygładza Twoją skórę, czyniąc ją bardziej elastyczną. Wszystko to za sprawą tzw. flawonoli, czyli silnych przeciwutleniaczy, które zawiera. Pamiętaj jednak, że mowa tu jedynie o gorzkiej czekoladzie, w niewielkich ilościach (2-3 kostki dziennie naprawdę wystarczą).

3. Chroń - granatem!

To jedne z najbogatszych w antyoksydanty owoców. Badania pokazały, że sok z granatów ma więcej polifenoli niż zielona herbata czy czerwone wino. Wspomniane polifenole zwalczają wolne rodniki i regulują skórny przepływ krwi, dbając, by składniki odżywcze dotarły do każdej komórki skóry.

4. Uelastycznij skórę orzechem włoskim

Zawierają one kwasy tłuszczowe omega-3, które przyspieszają regenerację i uelastyczniają skórę. Dodatkowo są źródłem miedzi – minerału, który wspomaga produkcję kolagenu, budującego strukturę skóry. Garść orzechów dziennie znacząco polepszy kondycję skóry.

5. W „kurze łapki” uderz kolorami

Kobiety, które regularnie spożywają zielone, żółte i pomarańczowe warzywa mają zazwyczaj mniej zmarszczek – zwłaszcza w okolicy oczu. Karotenoidy – antyoksydanty w nich zawarte, chronią skórę m.in. przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Śmiało sięgają zatem po dynię, marchewkę, czy paprykę (ta ostatnia zawiera również bardzo dużo antyoksydacyjnej witaminy C).

6. Odbuduj się rybami morskimi

Głównie polecane wśród nich są: łososie, makrele, sardynki, śledzie, sardele. To doskonałe źródło pełnowartościowego białka, niezbędnego do odbudowy komórek i tkanek. Dodatkowo dostarczają one wspomnianych już kwasów omega 3, które przyspieszają regenerację skóry i chronią przed niekorzystnie na nią oddziałującymi czynnikami zewnętrznymi. 

7. Rozświetlenie z pestkami słonecznika

Naładowane witaminą E pestki słonecznika pomogą utrzymać Twoją skórę w doskonałej kondycji, dbając również odpowiedni poziom jej nawodnienia, napięcie i miękkość.
Rada: doskonale spełnią się w tej roli również migdały.

8. Zwalcz wypryski czerwoną fasolą

Fasola zawiera sporo cynku, którego niski poziom wiązany jest z pojawianiem się wyprysków skórnych i problemami trądzikowymi. Badania wykazały, że cynk może być tak efektywny w walce z problemami skórnymi jak kuracja antybiotykowa.
Rada: doskonałym źródłem cynku są też pestki dyni.

9. Wygładź zmarszczki i zadbaj o naczynka truskawkami

Zawierają nawet więcej antyoksydacyjnej witaminy C (zwalcza wolne rodniki, które niszczą budujące skórę kolagen i elastynę i powodują starzenie się organizmu) niż pomarańcze czy grejpfruty. Naukowcy wykazali, że osoby spożywające pokarmy bogate w witaminę C mają lepiej nawilżoną skórę i mniej zmarszczek.
Witamina C pomoże też przy słabych i pękających naczynkach.
Rada: wspaniałym źródłem witaminy C jest też kalarepa, aronia, pomidory, wspomniana już czerwona papryka oraz oczywiście wszelkie cytrusy.

10. A na koniec absolutna wisienka (a właściwie czeresienka) na torcie. Owoc młodości – czereśnia

Naukowcy są zgodni, że czereśnie nadają skórze jędrność i odpowiednie napięcie. Przy ich regularnym spożywaniu skóra rozświetla się i staje zauważalnie młodsza. Zdaje się, że takie działanie możemy przypisać unikalnej kompozycji witamin i mikroelementów (witaminy C, A, bioflawonoidy a także duża ilość kwasów owocowych).

Zatem do dzieła! Walka o piękną skórę jeszcze nigdy nie była tak pyszna.

Czytaj też: Kiedy skóra jest sucha i wrażliwa?

Czytaj też: Łojotokowe zapalenie skóry (ŁZS) – objawy i leczenie

Magdalena Olańska - dietetyk, diet coach, kognitywistka. Może pochwalić się szerokim i różnorodnym doświadczeniem zawodowym. Uczestniczyła w międzynarodowych projektach, m.in. na Uniwersytecie w Walencji, gdzie wraz z grupą naukowców z różnych krajów prowadziła badania dotyczące żywności funkcjonalnej. Uczestniczka konferencji, propagatorka zdrowego odżywiania. Brała udział w programach organizowanych przez Polskie Towarzystwo Dietetyki (m.in. "Mądre żywienie, zdrowe pokolenie", czy "1000 wizyt dla serca"). Obecnie zawodowo zajmuje się pomocą osobom z problemami żywieniowymi.

Oceń artykuł

(liczba ocen 16)

Pytanie: W jakich okolicznościach najczęściej korzystasz z plastrów z opatrunkiem?

  Przy skaleczeniach

  Przy odciskach i pęcherzach (np. na stopach)

  Przy stłuczeniach z naruszeniem skóry

  Przy oparzeniach

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA