Jakie są zalety wegetarianizmu?

Starszy niż rok
Zwolenników wegetarianizmu jest coraz więcej, coraz częściej także pojawiają się dowody o pozytywnym wpływie tego rodzaju diety na zdrowie i dobre samopoczucie. Wiele osób przekonuje się, że dieta bazująca w przeważającej części na produktach roślinnych ma sprawdzone działanie prozdrowotne – pomaga zapobiegać i leczyć niektóre z groźnych chorób.

Badania dowodzą, że osoby stosujące dietę wegetariańską nie tylko żyją dłużej, ale też mniej chorują w porównaniu z osobami stosującymi tradycyjny sposób odżywiania. Liczne badania potwierdzają, że wykluczenie mięsa z codziennego jadłospisu nie powoduje żadnych szkodliwych zmian w organizmie, wręcz przeciwnie – poprawia jego funkcjonowanie i zwiększa odporność. Dieta wegetarian jest uboga w tłuszcz zwierzęcy, a zwłaszcza w nasycone kwasy tłuszczowe. Zwróćmy uwagę, że produkty zwierzęce jako jedyne zawierają związki LDL, czyli cząsteczki tzw. złego cholesterolu, które są jednymi z czynników sprzyjających rozwojowi chorób układu krążenia, np. miażdżycy.

Zobacz też: O co chodzi w wegetarianizmie?

Wegetarianizm a choroby

U wegetarian znacznie obniżone jest ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne, takie jak: choroba wieńcowa, miażdżyca, hiperlipidemia, choroba niedokrwienna serca, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, dna moczanowa, choroby układu moczowego (np. kamica nerkowa i żółciowa), choroba nowotworowa, schorzenia układu pokarmowego, hemoroidy, próchnica zębów, osteoporoza. Liczne badania wskazują na jeszcze inne pozytywne skutki stosowania diety bezmięsnej – wegetarianie bardzo rzadko mają problemy z nadwagą lub otyłością, mają wyraźnie niższe ciśnienie krwi i niższą zawartość szkodliwych substancji tłuszczowych we krwi.

Według obecnej wiedzy dietetycznej najwięcej korzyści dla zdrowia daje stosowanie diety semiwegetariańskiej lub laktoowowegetariańskiej. Są to diety, w których podstawą jadłospisu są produkty roślinne, jednak dopuszczane jest spożywanie jaj, mleka, nabiału i ryb, a w przypadku laktoowowegetarianizmu – także niewielkich ilości drobiu. Taki skład jadłospisu przyczynia się do jego prozdrowotnych właściwości, na które składają się:

  • wysoka zawartość węglowodanów złożonych i błonnika pokarmowego,
  • korzystny skład kwasów tłuszczowych – bardzo niska zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych, duża ilość NNKT – niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, brak lub niska zawartość cholesterolu,
  • wysoka gęstość energetyczna posiłków,
  • wysoka zawartość witamin, składników mineralnych, makro- i mikroelementów, w tym: witaminy C, flawonoidów, tokoferoli, karotenoidów, kumaryn, magnezu, potasu,
  • korzystny stosunek sodu do potasu (4:3)
  • wysoka zawartość białka roślinnego,
  • zawartość substancji alkalizujących,
  • zmniejszenie zagrożenia ze strony skażenia żywności: antybiotykami i lekami weterynaryjnymi, węglowodorami aromatycznymi, nitrozaminami, hormonami.

Dieta u wegetarian

Dieta wegetariańska jest mniej tłusta i lekkostrawna. Eliminacja mięsa z codziennej diety zdrowej, dorosłej osoby, przy jednoczesnym wzbogaceniu jej w duże ilości warzyw, owoców, produktów mlecznych i ryb jest dobrym rozwiązaniem. Należy jednak pamiętać, że ta dieta nie jest wskazana dla kobiet w ciąży i w czasie laktacji.

Ważnym aspektem diety wegetariańskiej jest fakt, że potwierdzono jej istotny wpływ na zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych. Stosowanie diety bezmięsnej, w połączeniu ze zdrowym trybem życia (aktywność fizyczna, rezygnacja z palenia tytuniu i alkoholu) istotnie obniża zachorowalność na raka. Dowiedziono, że jednym z czynników rozwoju nowotworu okrężnicy i odbytu jest spożywanie dużych ilości mięsa przy małym udziale produktów roślinnych. Badania wskazują, że dzięki stosowanej diecie wegetarianie mają w organizmie ponad dwukrotnie wyższą aktywność substancji zwanych „natural killers”, które w naturalny sposób chronią komórki ciała przed nowotworzeniem. Organizm jest lepiej stymulowany do ochrony przez procesami kancerogennymi. Dodatkowo produkty roślinne są silnymi antyoksydantami, co pobudza i wzmacnia odporność.

Czytaj: Wegetarianizm – zdrowie czy zagrożenie?

Oceń artykuł

(liczba ocen 17)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA