Chcesz jeść mniej mięsa? 👉 Koniecznie sprawdź te produkty❗
Chcesz jeść mniej mięsa? 👉 Koniecznie sprawdź te produkty❗
Chcesz jeść mniej mięsa? 👉 Koniecznie sprawdź te produkty❗

Dieta ryżowa - jakie przynosi efekty? Opinie i jadłospis

Dieta ryżowa została stworzona przez dr. Kempnera, który zaproponował ten sposób żywienia jako metodę leczenia nadciśnienia tętniczego w połowie XX wieku. Jak sama nazwa wskazuje składała się głównie z ryżu, a dodatkiem był cukier i owoce. Jednak nie przynosiła ona oczekiwanych efektów. Obecnie dieta ryżowa znana jest głównie jako sposób na utratę zbędnych kilogramów.
Produkty z ryżem
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Dieta ryżowa istnieje w kilku wariantach. Który z nich wybrać?
  • Dieta ryżowa, zwłaszcza w wariantach kilkudniowych, jest dość monotonna. Czy można ją urozmaicić?
  • Po dietę ryżową ludzie sięgają zazwyczaj w celu redukcji masy ciała, detoksu czy oczyszczenia jelita grubego. Kiedy jeszcze?
SPRAWDŹ TEŻ: Ryż - wartości odżywcze. Ile ma dokładnie kalorii?
Spis treści

Reklama

Czym jest dieta ryżowa? Zasady stosowania

Istnieje kilka rodzajów diet ryżowych. Jedna z nich została stworzona przez dr Jadwigę Górnicką - lekarkę opierającą się na ziołolecznictwie i naturalnych terapiach, która jest autorką wielu publikacji prozdrowotnych. Proponuje ona bardzo restrykcyjną dietę ryżową, która ma za zadanie oczyścić organizm.

Program odchudzający trwa 10-12 dni i zakłada 3-4 posiłki dziennie bazujące na brązowym ryżu lub kaszy jaglanej z dodatkiem jabłka. Dodatkowo od 5. dnia diety można wprowadzić przyprawy i mielone siemię lniane. Autorka nie ogranicza ilości ryżu czy kaszy, które można spożyć w ciągu dnia.

Reklama

Warianty diety ryżowej

W zależności od wariantu diety ryżowej i długości jej trwania, jadłospis różni się dozwolonymi produktami, a także kalorycznością.

Do najbardziej restrykcyjnej jej odmiany zaliczamy dietę ryżową 3-dniową, na której można spożywać jedynie gotowany brązowy ryż i pić wodę. Kaloryczność zazwyczaj nie przekracza 1000 kcal.

Dodatkowo istnieje również odmiana wariantu 3 i 5 dniowego - dieta jabłkowo lub owocowo-ryżowa, w której dozwolone jest spożywanie również jabłka.

Dieta ryżowa dr. Kempnera jest nieco bardziej urozmaicona, ale i okres jej stosowania jest dłuższy i zakłada 2-3 tygodnie kuracji.

W tym czasie można spożywać ryż, warzywa, owoce, chude mięso drobiowe, chude ryby, jogurt i kefir, orzechy, a także należy suplementować witaminy i żelazo. Nadal jest ona niskokaloryczna i oscyluje w przedziale 1000 -1500 kcal dziennie.

Przykładowe produkty w diecie ryżowej

Dieta ryżowa, zwłaszcza w wariantach kilkudniowych, jest monotonna. Z tego względu osoby ją stosujące szukają innych produktów na bazie ryżu, którymi chcą urozmaicić dietę. Niestety ryż brązowy, a produkty z niego powstałe będą różniły się wartością odżywczą, zawartością błonnika czy indeksem glikemicznym.

Często też powstają z ryżu białego, a nie brązowego. Dlatego wafle, makaron, mąka, płatki czy kaszka ryżowa nie powinny być spożywane na diecie ryżowej.

Innym produktem, którym często zastępowany jest ryż na diecie jest komosa ryżowa. Niestety nie ma ona nic wspólnego z ryżem. Komosa jest pseudozbożem, które zawiera więcej białka oraz błonnika w porównaniu do ryżu i może być ciężej strawna.

Reklama

Efekty stosowania diety ryżowej

Po dietę ryżową sięga się głównie w celu redukcji masy ciała, detoksu czy oczyszczenia jelita grubego. Często także rekomendowana jest podczas uporczywych biegunek. O ile detoks czy oczyszczenie organizmu to głównie chwyty marketingowe, to łatwostrawna dieta ryżowa doskonale sprawdzi się przy podrażnieniach przewodu pokarmowego.

Nie będzie drażniła błony śluzowej, a dodatkowo ryż zadziała zapierająco.

Niestety tak jak wstępnie uważano nie ma ona wpływu na nadciśnienie tętnicze. Jednym z plusów jej zastosowania przy nadciśnieniu jest ograniczenie spożywania soli i redukcja masy ciała, która może wpłynąć na obniżenie parametrów ciśnienia krwi.

Jednak najczęściej wybierana jest ze względu na wpływ na redukcję masy ciała. To ile można schudnąć na diecie ryżowej zależy od zapotrzebowania kalorycznego osoby ją stosującej oraz wybranego wariantu diety.

O ile w 3-5 dni ubytek masy ciała związany będzie ze zmniejszeniem ilości treści jelitowej oraz wody, to przy dłuższym stosowaniu może także dojść do spadku masy mięśniowej przy nieznacznym ubytku tkanki tłuszczowej.

Reklama

Skutki uboczne diety ryżowej

Wariant diety ryżowej 1000 kcal będzie dostarczał zbyt małej ilości energii dla wszystkich osób dorosłych. Dodatkowo przy takiej kaloryczności ciężko jest zbilansować jadłospis pod kątem wszystkich witamin i składników mineralnych. O ile stosowanie niedoborowego jadłospisu przez 3-5 dni nie wpłynie negatywnie na stan odżywienia to 2-3 tygodnie już mogą być szkodliwe dla organizmu.

Stosowanie rygorystycznych diet przez kilka tygodni może prowadzić do zaburzeń hormonalnych, niedoboru witamin, uczucia zmęczenia, obniżenia odporności czy spadku przemiany materii w wyniku utraty masy mięśniowej. Ponadto ubytek masy ciała wynika głównie z utraty wody i spadku ilości treści jelitowych. Wszystkie te zmienne powodują, że po powrocie do typowego żywienia pojawia się efekt jojo.

Do zalet diety ryżowej, a w zasadzie bardziej urozmaiconego jej wariantu można zaliczyć bazowanie na naturalnych, nieprzetworzonych produktach, chudym mięsie, nabiale i warzywach. Dodatkowo odpowiednie ilości wody i pilnowanie, aby owoce lub warzywa były w każdym posiłku, kształtuje prawidłowe nawyki żywieniowe.

Reklama

Opinie na temat diety ryżowej

Dieta ryżowa w wersji łatwostrawnej może być przejściowym etapem przy powrocie do normalnego sposobu żywienia, po zatruciu pokarmowym, zabiegach chirurgicznych czy uporczywych biegunkach. Ze względu na niską ilość błonnika i tłuszczu będzie ona odciążała przewód pokarmowy, co często jest mylone z efektem oczyszczającym.

Należy pamiętać, że nie powinna być zbyt długo stosowana, aby nie doprowadzić do niedoborów pokarmowych czy podaży zbyt małej dawki energii. Dieta ryżowa w celach odchudzających nie jest rekomendowana ze względu na niską kaloryczność, a także małą podaż białka i tłuszczów.

Dodatkowo zbyt mała dawka protein będzie prowadzić do utraty masy mięśniowej. Należy podkreślić, że ilość tkanki mięśniowej wpływa na liczbę wydatkowanych w ciągu dnia kilokalorii. Jeżeli odchudzanie zakończy się utratą mięśni, to zwiększa się ryzyko efektu jojo.

Reklama

Przykładowy jadłospis przy diecie ryżowej

Dieta ryżowa 3-dniowa cechuje się monotonnym jadłospisem, ponieważ we wszystkich posiłkach w ciągu dnia spożywa się ryż lub ryż z jabłkiem. Z płynów dopuszczalna jest tylko woda. Dłuższe, trwające minimum warianty diety, mają bardziej urozmaicone posiłki, jednak nadal jest to jadłospis odchudzający.

Posiłki mogą zostać wzbogacone w warzywa, owoce, chude mięso i ryby, fermentowane produkty mleczne, a nawet orzechy.

Przykładowe menu w diecie ryżowej może wyglądać następująco:

Śniadanie: Ryż z malinami, jogurtem i płatkami migdałów

Obiad: Zupa jarzynowa z ryżem

Kolacja: Sałatka ryżowa z kurczakiem i ananasem

Dieta ryżowa nie powinna być stosowana w celu redukcji zbędnych kilogramów czy oczyszczenia organizmu. Ryż jednak doskonale wpisuje się w każdą dietę. Produkt ten jest naturalnie bezglutenowy, dlatego dania na jego bazie mogą znaleźć się również w jadłospisie osób cierpiących na celiakię.

Dla wszystkich, którzy nie wiedzą jak zbilansować swoją dietę, naprzeciw wychodzą nowoczesne aplikacje dietetyczne. Oferują one kilkanaście rodzajów planów żywieniowych, kontakt z wykwalifikowanym dietetykiem oraz możliwość modyfikacji jadłospisu, aby jeszcze bardziej był dopasowany do indywidualnych potrzeb.

Jak działa ozonator żywności? Zobacz nasz test redakcyjny:

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również

Bibliografia

  • W. Kempner, Treatment of hypertensive vascular disease with rice diet, „American Journal of Medicine” 1948, 4(4): 545–577.
  • Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw, Instytut Żywności i Żywienia.
  • Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K.: Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2017.
dietetyk Kamila Pawłowska
Artykuł napisany przez
dietetyk Kamila Pawłowska
Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety. Pasjonatka aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Interesuje się również psychodietetyką -ukończyła studia podyplomowe w tym zakresie na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS. Certyfikowany Instruktor Fitness oraz Trener Personalny. Jej konikiem jest żywienie osób aktywnych fizycznie. Wiedzę z tego obszaru zdobywa uczestnicząc w licznych szkoleniach i warsztatach.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Diety
Dieta na płaski brzuch - jak wygląda i na czym polega? Sprawdź, jak schudnąć z tej partii ciała
Kobieta z płaskim brzuchem
Dieta wątrobowa. Przepisy na cały tydzień. Co można jeść?
Pieczony dorsz to dobra propozycja na obiad przy diecie wątrobowej
Dieta detox, czyli jadłospis, który oczyści Twój organizm z toksyn w 1, 3 lub 7 dni
Pokarmy usuwające toksyny z organizmu
Podobne artykuły
Koszerne jedzenie
Koszerne jedzenie - co to jest żywność koszerna?
Produkty o niskim indeksie glikemicznym
Dieta 1000 kcal - dla kogo jest polecana? Na jakie efekty liczyć?
Produkty diety katogenicznej
Dieta ketogeniczna - jak zacząć i co jeść? Zasady, efekty i jadłospis
Dieta redukcyjna
Dieta redukcyjna - jadłospis. Sprawdzone posiłki na redukcję
Soki owococo-warzywne
Dieta płynna - przepisy i jadłospis. Co jeść?

Reklama


Sonda
Sonda redakcyjna
Jakie cechy powinien mieć dobry glukometr?
Diagnosis_sonda