Masz tatuaż? Sprawdź, czy to bezpieczne dla Twojego zdrowia. 😯 Najnowsze wyniki badań zaskakują❗
Masz tatuaż? Sprawdź, czy to bezpieczne dla Twojego zdrowia. 😯 Najnowsze wyniki badań zaskakują❗
Masz tatuaż? Sprawdź, czy to bezpieczne dla Twojego zdrowia. 😯 Najnowsze wyniki badań zaskakują❗

Ryż naturalny – kcal, gotowanie i właściwości. Gdzie kupić?

Ryż jest jedną z najstarszych roślin uprawnych, znaną ludziom od pięciu tysięcy lat. Jej odmian są tysiące, a różnią się one barwą i kształtem ziaren oraz stopniem ich oczyszczenia z zewnętrznych warstw osłaniających. Ryż tylko częściowo oczyszczony – nazywany naturalnym – jest zdrowszy i bardziej dietetyczny niż odmiany białe.
Ryż naturalny w miseczce i rozsypany na blacie
źrodło:123RF
Spis treści

Reklama

Czym jest ryż naturalny? Odmiany ryżu

Ryż to zboże, które stanowi podstawę żywienia jednej trzeciej światowej populacji. Jest znany i stosowany we wszystkich rejonach świata, jako składnik wielu rozmaitych potraw. Ojczyzną ryżu są Chiny, które do dziś mają status największego producenta i eksportera tego zboża. Najwięcej upraw znajduje się w południowo-wschodniej Azji, gdzie sprzyja im gorący i wilgotny klimat.

Istnieją tysiące odmian ryżu, które przeważnie klasyfikuje się na podstawie kształtu i barwy jego ziaren. 

Ze względu na kształt wyróżnia się:

  • ryż długoziarnisty – ziarna wąskie, podłużne, długości ok. 7 mm,
  • ryż średnioziarnisty – ziarna długości ok. 6 mm, o bardziej pękatym kształcie,
  • ryż krótkoziarnisty – ziarna niemal okrągłe, długości 5 mm.

Ziarna różnią się także naturalnym kolorem. Znany jest:

  • ryż czarny,
  • ryż brązowy,
  • ryż czerwony,
  • ryż żółty,
  • ryż biały.

Producenci różnicują także ryż ze względu na stopień oczyszczenia ziaren. Każde ziarno ryżowe składa się z trzech głównych warstw:

  • bielma,
  • otrąb,
  • plewy.

Plewy są warstwą niejadalną i każda spożywcza odmiana musi być jej pozbawiona. Otręby natomiast są jadalne i niektóre odmiany ryżu zjada się razem z nimi. Ryż oczyszczony jedynie z plew  to właśnie ryż naturalny brązowy (może on być zarówno długo- średnio- jak i krótkoziarnisty). Swą barwę zawdzięcza on pigmentom znajdującym się w pozostawianej osłonce. Biały ryż natomiast to taki, od którego bielma oddzielone są wszystkie warstwy zewnętrzne.

Reklama

Kalorie w ryżu naturalnym

Ryż naturalny uznawany jest powszechnie za zdrowszy i bardziej dietetyczny niż ryż biały. Gotowany ryż naturalny w ilości 100 g dostarcza organizmowi tylko 110 kcal, podczas gdy 100g odmiany białej aż 338 kcal. Dzieje się tak dlatego, że osłonki ziaren są bardzo mało kaloryczne, a w przypadku ryżu naturalnego również się je zjada.

Ryż naturalny zawiera także więcej błonnika wspierającego prawidłową pracę układu trawiennego oraz przyspieszającego metabolizm. Jest bogatszym niż ryż biały źródłem białka (ok. 8 g w 100 g produktu) i tłuszczów, a zawarte w nim węglowodany posiadają niższy indeks glikemiczny. Wszystko to sprawia, że ryż naturalny sprzyja odchudzaniu i w rozsądnych ilościach może być bezpiecznie spożywany przez osoby walczące ze zbędnymi kilogramami.

Właściwości ryżu naturalnego

Wszelkie odmiany ryżu mają pozytywny wpływ na pracę ludzkiego organizmu, wspomagając różne jego funkcje. Jednak to ryż naturalny uznawany jest za zdrowszy niż biały, ponieważ zjadane z nim osłonki ziaren zawierają najwięcej pożytecznych substancji. Prozdrowotne właściwości ryżu to przede wszystkim:

  • stymulacja pracy układu pokarmowego i pracy jelit, przyspieszanie metabolizmu (dzięki wysokiej zawartości błonnika (ok. 1 g czystego błonnika w 100 g produktu),
  • właściwości antyoksydacyjne– zwalczanie wolnych rodników przyczyniających się do powstawania chorób nowotworowych,
  • regulacja poziomu kreatyniny we krwi,
  • regulacja poziomu cukru,
  • regulacja poziomu cholesterolu i tym samym niwelacja ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia – miażdżycy czy choroby wieńcowej,
  • wysoka zawartość witamin z grupy B witaminy E,
  • wysoka zawartość magnezu, fosforu, żelaza, manganumiedziselenu wspierających ważne funkcje organizmu,
  • brak zawartości glutenu (dzięki temu ryż nie powoduje reakcji alergicznych i może być bezpiecznie spożywany nawet przez osoby ze skłonnościami do uczuleń pokarmowych).

Kilka lat temu przeprowadzono badania, w których odkryto, że ryż zawiera arsen – pierwiastek o toksycznych właściwościach, bardzo szkodliwy i niebezpieczny dla ludzkiego zdrowia. W ryżu naturalnym jest go więcej niż w białym, ponieważ większość arsenu w ziarnie ryżu znajduje się w zewnętrznej osłonce. Ilości te jednak są na tyle śladowe, że spożywanie ryżu w rozsądnych ilościach nie stanowi zagrożenia.

Reklama

Ryż naturalny – gotowanie. Gdzie kupić?

Jak gotować ryż naturalny, by podczas termicznej obróbki stracił jak najmniej swoich właściwości, by był miękki i smaczny?

Jeśli chodzi o ryż naturalny, czas gotowaniamusi być nieco dłuższy niż w przypadku odmian całkowicie oczyszczonych. Osłonka bowiem jest twardym elementem i musi odpowiednio zmięknąć, by nadawała się do zjedzenia. Warto jednak pamiętać, że gotowanie zbóż i warzyw pozbawia je substancji o prozdrowotnym działaniu. Co zrobić, by trwało ono jak najkrócej? Można wcześniej namoczyć ziarna w wodzie, by nieco napęczniały i zmiękły. Dzięki temu późniejsza obróbka termiczna może trwać na tyle krótko, by utrata właściwości była jak najmniejsza.

Producenci ryżu, zarówno białego jak i naturalnego, oferują kilogramowe opakowania, w których ziarna umieszczane są luzem lub mniejsze opakowania, gdzie ziarna porcjowane są w specjalnych saszetkach. Znawcy ryżu uznają gotowanie go w saszetkach za niewłaściwe i niezdrowe, prowadzące do powstania złej konsystencji i pozbawiające ziarna ich walorów smakowych. Ryż najlepiej jest gotować luzem, w takiej ilości osolonej wody, by podczas procesu została ona całkowicie wchłonięta.

Gdzie kupić ryż naturalny? Jest on powszechnie dostępny z sklepach ze zdrową żywnością oraz w supermarketach w alejkach z produktami bio lub wśród innych produktów sypkich.

Czytaj też:

Czytaj również
Justyna Gabrysiak-Kula
Artykuł napisany przez
Justyna Gabrysiak-Kula
W 2009 roku zdobyła tytuł magistra kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego. Pierwsze doświadczenia zawodowe zdobyła w Radiu Łódź, współtworząc audycje młodzieżowe. Od kilku lat pracuje jako copywriter, specjalizując się w tematyce medycznej, kosmetycznej, parentingowej i w dziedzinach pokrewnych. Napisała dotąd setki artykułów o zdrowiu. Prywatnie wychowuje dzieci, pływa i czyta książki, choć to właśnie pisanie było zawsze jej ulubionym zajęciem.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Produkty sypkie
Ryż parboiled - prostszy i lepszy sposób na obróbkę termiczną
Ryż parboiled w drewnianej misce
Kasza perłowa - właściwości. Jak należy ją gotować?
Tortilla z kaszą perłową
Nasiona chia - jak przygotować i gdzie kupić? Właściwości, kcal i cena
Chia
Podobne artykuły
Różne rodzaje ryżu w płóciennych workach
Ryż - wartości odżywcze. Ile ma dokładnie kalorii?
Danie z płatkami owsianymi
Płatki owsiane - czy zawierają gluten? Właściwości i kalorie
Danie z płatków orkiszowych
Płatki orkiszowe - właściwości, kalorie i indeks glikemiczny
Drewniana łyżka pełna czerwonego ryżu
Czerwony ryż: właściwości, wpływ na cholesterol i gotowanie
Czarny makaron z krewetkami
Czarny makaron - z czego jest i gdzie kupić? Kalorie i cena

Reklama


Jak leczyć się w prywatnych szpitalach? 🏥
Sprawdź!